2013-07-04, 18:34
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Det måste vara en av de största myterna på internet. Hur blir det mer ekonomisk av att hålla på och hoppa över växlar?
Varje växling tar lite extra soppa så ju färre växlingar man kan göra desto bättre. Så fort du kopplar ur är du oekonomisk, därför är det bättre att dra lite till på exv. tvåan och hoppa direkt till fyran. Knappast raketforskning och definitvit ingen myt.
Finns ju en del myter och missförstånd vad det gäller eco-körning men det här är ingen av dem.

Hursomhelst var ju inte det frågan här, utan vad det är som är mer koncentrationskrävande med eco-körning. Och varför det skulle vara bra att slösa koncentration på växling istället för på trafiken.
Citera
2013-07-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Varje växling tar lite extra soppa så ju färre växlingar man kan göra desto bättre. Så fort du kopplar ur är du oekonomisk, därför är det bättre att dra lite till på exv. tvåan och hoppa direkt till fyran. Knappast raketforskning och definitvit ingen myt.
Finns ju en del myter och missförstånd vad det gäller eco-körning men det här är ingen av dem.

Någonstans arbetar ju motorn som bäst, hoppar man över växlar hamnar man ju per automatik längre ifrån det läget. Inte heller raketforskning.

Dessutom. Växlar man igenom varje växel på höga gaspådrag och låga varv tar accelerationen längre tid och man får högre medelverkningsgrad under accelerationen och det tar längre tid innan motorn får börja arbeta på låga gaspådrag vilket ger asdålig verkningsgrad.

När man växlar ner kan man naturligtvis hoppa över växlar.
Senast redigerad av hextern 2013-07-04 kl. 18:43.
Citera
2013-07-04, 18:43
Moderator
Citat:
Någonstans arbetar ju motorn som bäst, hoppar man över växlar hamnar man ju per automatik längre ifrån det läget. Inte heller raketforskning.
Hur menar du då? Att man skulle komma längre på lägre växel (högre varv) vid samma fart nån gång? Isf. har du fel. Finns ju beskrivet väl i en annan tråd här nånstans, komplett med diagram som förklarar varför det inte är så och allt. Men kort sagt så är fler arbetscykler alltid sämre när det gäller förbrukning, oavsett om varje cykel kräver mer bränsle så kräver den inte så mycket mer som ett ökat antal cykler gör.

Citat:
Dessutom. Växlar man igenom varje växel på höga gaspådrag och låga varv tar accelerationen längre tid och man får högre medelverkningsgrad under accelerationen och det tar längre tid innan motorn får börja arbeta på låga gaspådrag vilket ger asdålig verkningsgrad.

När man växlar ner kan man naturligtvis hoppa över växlar.
Nu skriver du ju emot dig själv, att köra igenom alla växlar hävdar du rätt vad det är är sämre?
Vet du vad "eco-driving" är? Jag tror du ska läsa på lite först.
Hursomhelst, alla motorer tar alltid mer vid stort gaspådrag och höga varv än låga varv. Så måttligt gaspådrag, lite högre varv innan man växlar och hoppa över en växel sparar droppar.
Senast redigerad av Generalknase 2013-07-04 kl. 18:49.
Citera
2013-07-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Då har du inte körkort heller då? Då är det förståeligt men annars vore det ju förfärligt... Det är saker man lär sig med tiden om man har bil.
Jag har körkort, dock är min bil inte speciellt hi-tech.
Citera
2013-07-04, 19:41
Medlem
Fiiskars avatar
Så att man kan äta frukost och dricka morgonkaffet på väg till jobbet utan problem, även genom stan.
Citera
2013-07-04, 19:54
Medlem
provocative77s avatar
Den här tråden har spårat ut totalt.
TS undrar varför man kör med automat då hand verkar vara så förståndshandikappad att han inte förstår det själv.
Svaret är självklart: det är bekvämt

Kan vi inte döda den här pajkastningstråden nu?
Citera
2013-07-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nu skriver du ju emot dig själv, att köra igenom alla växlar hävdar du rätt vad det är är sämre?
Vet du vad "eco-driving" är? Jag tror du ska läsa på lite först.
Hursomhelst, alla motorer tar alltid mer vid stort gaspådrag och höga varv än låga varv. Så måttligt gaspådrag, lite högre varv innan man växlar och hoppa över en växel sparar droppar.

Nej, ingen aning.. Jag trodde det var att köra bränslesnålt? Har kört en volvo 945 på 0.69, det är väl kasst? Jag borde nog läsa på.

Alla motorer har dålig verkningsgrad vid små gaspådrag. Använder man mycket gas och låga varv får man bättre verkningsgrad under en längre tid än om man varvar mer(vilket man nästan är tvungen till om man ska hoppa över växlar). Om man kör som jag förespråkar tar accelerationen längre tid och man får en bättre verkningsgrad under längre tid. Sen kan det vara väldigt marginellt om man bara accar en gång på flera mil iofs..
Citera
2013-07-04, 20:12
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Känner en gubbe som inte orkar växla, han kör automat. Men annars är det nog latmaskar som kör automat.

Lat och smart kan nog ha en del gemensamt faktiskt!!
Citera
2013-07-04, 20:15
Medlem
Avva66s avatar
För folk som inte kan slita sej från mobilen så är det ju praktiskt med automat,
och livsfarligt.
Citera
2013-07-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Den här tråden har spårat ut totalt.

Spårat ur??

En slutsats kan vi väl dra tycker jag. Det går alltid att bestämma sig för att något är bättre än något annat och hålla fast vid det. Gäller inte bara växellådor i bilar
Citera
2013-07-04, 21:41
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Varför kör folk med automatväxlade bilar? Är dom handikappade?

För att det är korkat att köra med stenåldersprylar.
Citera
2013-07-04, 23:46
Medlem
Witkos avatar
Jag hade en firmabil som var automatväxlad, det var ju kul att testa automat för första gången och ganska snabbt insåg jag att det var väldigt bekvämt att köra med automatväxlad bil.

Privat kör jag dock med den hederliga gamla spaken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in