Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-29, 15:52
  #1
Medlem
barnets avatar
Installerade precis ytterligare en bildskärm till min dator, så nu har jag 2 skärmar kopplade till datorn. Till min besvikelse blev den skärm jag hittills använt, betydligt mörkare nu när jag lagt till ytterligare en skärm. Den tappade i ljusstyrka. Vad beror detta på? Kan det justeras? Jag hittar ingenstans där man kan justera bildskärmarnas ljusstyrka.
Citera
2013-06-29, 16:42
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vad har du för grafikkort?
Citera
2013-06-29, 16:46
  #3
Medlem
barnets avatar
NVIDIA GeForce GTX 460

Kan det vara något med strömförsörjningen? Att den andra skärmen går på nån form av sparlåga?
Citera
2013-06-29, 16:47
  #4
Medlem
Alla skärmar som är någorlunda bra har knappar för att justera sånt.
Citera
2013-06-29, 16:59
  #5
Medlem
barnets avatar
Jag har hittat justering av ljusstyrka i kontrollpanelen. Men det verkar inte vara där problemet ligger.
Citera
2013-06-29, 17:08
  #6
Medlem
Det borde finnas några knappar på själva skärmen som du kan ställa in ljusstyrkan på.
Citera
2013-06-29, 17:15
  #7
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokf
Det borde finnas några knappar på själva skärmen som du kan ställa in ljusstyrkan på.

Jag kan ju lika gärna göra det via kontrollpanelen. Dessutom var det inte ljusstyrkan som var problemet. Kvalitén på den andra skärmen blev helt enkelt sämre när jag kopplade in en ny skärm. Den nya skärmen däremot visar en perfekt bild.
Citera
2013-07-01, 11:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Jag kan ju lika gärna göra det via kontrollpanelen. Dessutom var det inte ljusstyrkan som var problemet. Kvalitén på den andra skärmen blev helt enkelt sämre när jag kopplade in en ny skärm. Den nya skärmen däremot visar en perfekt bild.

Är det samma upplösning på skärmarna?
Detta fenomen kan jag uppleva första gången man kopplar in en skärm med annan upplösning.
Kontrollera så att upplösningen är korrekt på bägge skärmar.
Citera
2013-07-01, 12:17
  #9
Medlem
ChristerGardells avatar
Använder du ett annat gränssnitt till skärmen nu jämfört med innan (ex DVI/HDMI -> VGA)? Ibland kan analoga videogränssnitt nämligen ge märkbart annorlunda bildegenskaper än digitala diton.
Citera
2013-07-01, 12:34
  #10
Medlem
Boggas avatar
Jag vet inte riktigt varför, men med HDMI-kabel fick jag blurrig bild på en av mina skärmar. Inga inställningar kunde fixa mitt problem. Sen smällde jag i en DVI-kabel istället... båda ska ju vara digitala och borde inte vara nån skillnad, men problemen försvann. Orsaken jag testade det var för att jag hade exakt samma problem med min mediarigg när jag körde HDMI-HDMI. Med DVI-HDMI funkade det däremot klockrent.

Nu vet jag som sagt inte vad du kör med för kablage, men kör du en ren HDMI-kabel så testa en DVI istället...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback