Jag undrar om man kan få en PC lika tyst som en Mac. Enda anledningen till att jag gick över till mac för några år sedan var att jag ville ha en tyst dator. Då hade jag en 3000 kronors HP som väsnades förfärligt. Och ja, macen var väldigt tyst.
Nu håller jag på att bygga en egen dator i 10-15.000 kronors klassen. Då undrar jag om jag kan få den datorn lika tyst som min mac, gärna tystare. Jag antar att många inte har hört en mac förut och då vet ni inte ens hur tyst macen är. Men jag har iofs aldrig hört en tyst PC.
Det som oftast gör att en PC låter är ju fläktarna, tror man kan investera i några högklassiga fläktar som ej ger ifrån sig några vibrationer, sedan köpa ett ljudisolerat eller annat bra chassi.
Har en iMac själv och det är verkligen sjukt hur tysta dem är!
Jag har hade en iMac från 2011 och min nya pc är tystare än mac'en.
Jag byggde min dator i en fractal design define r4, den mest högljudda komponenten (förutom grafikkortet som låter lite när man max belastar det) är CPU kylaren på 25db, det är bara att kolla runt på olika komponenter och jämföra ljudnivå, läsa omdömen och gärna välja ett slutet chassi som inte har överdrivet med ventilationshål
om du köper vettiga fläktar (tysta och som flyttar bra med luft) och även köper ett tyst nätagg så går det att få en pc riktigt tyst.
Vill man ha lite extra flås i burken så kan man ju även köra med fancontroller eller liknande.
Då kan du ha låg hastighet vid surf eller andra enkla sysslor och dra upp hastigheten vid ex spel.
Detta låter lovande. Ni påstår att en PC låter mindre än en mac. Min iMac surrar lite grann så jag hoppas att mitt nya PC-bygge kan få en lika tyst dator som ni har.
Med stor sannolikhet (jag vågar tom lova) är det hårdvaran som låter, Apple utvecklar ingen egen hårdvara så givetvis går det att bygga/köpa en PC som håller sig på samma dB-nivå som en Mac för ur ett hårdvaruperspektiv är det ingen skillnad.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!