Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-07, 17:21
  #1525
Medlem
Iathsathaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är fullt möjligt att låta Åland ha kvar sin särställning även inom en rikssvensk ram. Vad skulle ålänningarna tycka om det upplägget?
Ålänningarna skulle säkert tycka om detta, men Sverige skulle aldrig gå med på det. Tyvärr. Om Åland får en särställning inom Sverige, så skulle flera andra områden i Sverige skrika efter att få samma rättigheter som Åland får... och det kommer de aldrig att få, tyvärr.
Citera
2018-07-07, 17:48
  #1526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iathsathath
Ålänningarna skulle säkert tycka om detta, men Sverige skulle aldrig gå med på det. Tyvärr. Om Åland får en särställning inom Sverige, så skulle flera andra områden i Sverige skrika efter att få samma rättigheter som Åland får... och det kommer de aldrig att få, tyvärr.

Det här är naturligtvis inte en dagsaktuell fråga. I en inte alltför avlägsen framtid kommer Sverige dock att regeras av nationalister och för en sådan regering torde det vara viktigt att samla så många etniska svenskar som möjligt inom vår nationalstats gränser.
Citera
2018-07-08, 02:21
  #1527
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Sverige "lät" NF besluta i frågan. Vid tidpunkten hade vi lika gärna kunnat hävda att Åland var vårt eftersom Finland inte hade kunnat göra militärt motstånd. Vid tidpunkten ville en stor majoritet av alla ålänningar att Åland skulle tillhöra Sverige.

1809 var Sverige besegrad av Ryssland o ryssar tagade in i Stockholm. Sverige kunde blivit ryskt men Napo gjorde deal med tsaren: Ryssland fick Finland o Napo satte en mobelhandlares son till svensk kung. For ingen annan ville ha posten
Citera
2019-06-02, 14:19
  #1528
Medlem
Ördögs avatar
Det finns uppgifter om att andra inhemska språket på nytt ska bli obligatoriskt i studentexamen ...

Blir studentsvenskan obligatorisk igen? IL: Nya regeringen vill återinföra obligatoriet för båda inhemska språken
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...ill-aterinfora
Citat:
Enligt obekräftade uppgifter innehåller det nya regeringsprogrammet ett förslag om att återuppta de båda inhemska språken som obligatoriska i studentexamen, skriver Iltalehti.

Ifall det svenska språket blir obligatoriskt innebär det att de studenter vars modersmål är finska måste skriva svenska – och vice versa.
Citera
2019-06-02, 15:51
  #1529
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
1809 var Sverige besegrad av Ryssland o ryssar tagade in i Stockholm. Sverige kunde blivit ryskt men Napo gjorde deal med tsaren: Ryssland fick Finland o Napo satte en mobelhandlares son till svensk kung. For ingen annan ville ha posten

Napoleon hindrade visst inte Ryssland ifrån att ockupera och annektera även den västra rikshalvan av dåtidens Sverige. Tvärtom så hade han gjort en deal med Alexander I, för övrigt väldigt lik Hitlers och Stalins deal 1939.
Det som fick Alexander I att inte lägga under sig var just Karl den fjortonde Johan. Han var, för övrigt ett militärt geni som hjälpte Alexander I att besegra Napoleons arme, förutom att han sedan lade grunden till det moderna Sverige.

Tänk efter innan du hånar en så framstående monark!

Ps. Ryssarna marscherade aldrig in i Stockholm Ds.
Citera
2019-06-02, 15:56
  #1530
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iathsathath
Ålänningarna skulle säkert tycka om detta, men Sverige skulle aldrig gå med på det. Tyvärr. Om Åland får en särställning inom Sverige, så skulle flera andra områden i Sverige skrika efter att få samma rättigheter som Åland får... och det kommer de aldrig att få, tyvärr.

Varför skulle vi gå med på att tillåta kommuner med mindre än 100 invånare, det är ju direkt sinnessjukt!

http://www.sottunga.ax
Citera
2019-06-04, 18:31
  #1531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det finns uppgifter om att andra inhemska språket på nytt ska bli obligatoriskt i studentexamen ...

Blir studentsvenskan obligatorisk igen? IL: Nya regeringen vill återinföra obligatoriet för båda inhemska språken
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...ill-aterinfora
Och Vasa Centralsjukhus ska kanske få omfattande jour trots allt vad det verkar samtidigt som SFP är tillbaka i regeringen.

Verkar ha varit ett helt ok val åtminstone om man ser det ur ett språkligt perspektiv.

Sen kan man väl så där i förbigående nämna att den länge omtalade fusionen mellan Vasa och Korsholm inte verkar bli av så den största landsbygdskommunen med svenska som majoritetsspråk kommer fortsatt vara självständig istället för att gå upp i Vasa där majoritetsspråket är finska.

Samtidigt så är Kaskö på väg att fusioneras in i Närpes så en stad med finska som majoritetsspråk går upp i en stad med svenska som majoritetsspråk och Kaskinen hamnar under Kaskö igen på vägskyltarna.
Citera
2019-08-05, 14:45
  #1532
Medlem
Ördögs avatar
Yle har låtit undersöka hur väl finländarna själva anser sig kunna svenska, och hur stor nytta de har av språket.

Nästan hälften av finländarna tycker att de kan svenska tillfredsställande
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...fredsstallande
Citat:
Yle har bett Taloustutkimus utreda hur finländarna bedömer sina kunskaper i svenska och hur nyttigt språket är enligt dem.

Av dem som svarade ansåg 45 procent att de har åtminstone tillfredsställande kunskaper i svenska. I den här siffran ingår de fem procent som har svenska som modersmål.

26 procent av dem som svarat säger att de praktiskt taget helt saknar kunskaper i svenska.
---
Strax över hälften anser att svenskan för dem har varit nästan eller helt onödig.

Den upplevda eller förväntade nyttan av svenskkunskaper korrelerade kraftigt med hur bra de som svarade kan svenska.

Nästan alla med utmärkta kunskaper i svenska anser att svenskan är nyttig. Av dem med tillfredsställande kunskaper ansåg drygt hälften att svenska språket är nyttigt.

Av dem som inte kan svenska anser 23 procent att språket skulle kunna vara nyttigt om de kunde det.

Åsikterna kring svenskans nytta delar finländarna - en fjärdedel kan inte språket alls
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...n-inte-spraket
Citat:
För Esbobon Sara Jussilainen har många dörrar öppnats i och med hennes svenskakunskaper.

På hemorten Karis pratar ungefär hälften av invånarna svenska.

Hon kommer från en finskspråkig familj, men placerades på en svenskspråkig avdelning på daghemmet. Föräldrarna ansåg att livet skulle bli lättare för henne ifall hon lärde sig svenska.

Och det blev det - fast hon var lite skeptisk i början.

- Jag kommer ihåg när jag var liten, först grät jag och kunde inte tala med någon för att jag inte pratade ett enda ord svenska. Men nu när jag är fullvuxen inser jag att det är det bästa som har hänt mig. Det är otroligt bra att kunna svenska och det har hjälp mig mycket i livet, säger Jussilainen.

I dag pratar Jussilainen flytande svenska. Hon har gått i svenskspråkiga skolor och studerat på svenska. Hon jobbar idag på en utbytesorganisation i Helsingfors och har där stor nytta av svenskan.

- Jag har alltid jobbat inom servicebranschen och på grund av att jag jobbat i Huvudstadsregionen och i Raseborg, där det finns mycket svensktalande, har jag kunnat ge dem service på deras egna språk, säger Jussilainen.

Teppo Ruohtula från Borgå har en liknande bakgrund.

Han lärde sig svenska av sin dagmamma som barn, vilket hans finsktalande föräldrar uppskattade. Men han själv har lite svårt att svara på frågan hur mycket nytta han egentligen haft av språket.

- Jag är nog glad över det. Jag har funderat mycket på ifall det gjort mitt liv lättare. Det har det visserligen nog gjort, i och med att jag kan prata både finska och svenska. Men jag tar det som en självklarhet och tänker inte på att uppskatta det mer än jag uppskattar konsten att gå, säger Ruohtula.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2019-08-05 kl. 14:48.
Citera
2019-08-05, 17:02
  #1533
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Nästan hälften av finländarna tycker att de kan svenska tillfredsställande
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...fredsstallande

Åsikterna kring svenskans nytta delar finländarna - en fjärdedel kan inte språket alls
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...n-inte-spraket

Den halvan talar nog lika bra svenska som de flesta zoomalier i Sverige. "Tillfredsställande".
Citera
2019-08-05, 19:04
  #1534
Avstängd
torstenferdinands avatar
Denna språkdebatt i Finland är ju urtöntig. Den uppländska imperialismen lever kvar där borta märker jag. Jag skäms över det Sverige utsatt Finland för genom historien. Korstågen. Hur vi ständigt utnyttjade finnarna som kanonmat i alla töntiga skitkrig under "stormaktstiden". Och så denna snuskiga, rasistiska "försvenskning" som lever vidare än idag och som på senare år börjat uttrycka sig allt mer som rödgrön globohomo-politik ämnad att sänka ner Finland i det svenska PK-tillståndet. Inte ett dugg bättre än muskoviternas "russifikering" utav allt och alla de erövrat.

Imperialism kommer i månger färger och uttryck, men är i slutändan ändå samma skrot och korn.
__________________
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-08-05 kl. 19:40.
Citera
2019-08-05, 19:18
  #1535
Medlem
Svenskfrågan stupar på den undermåliga språkundervisningen i Finland. Ibland när jag besöker Finland så tänker jag att man med flit saboterat undervisningen i svenska språket. Försöker man prata med en vanlig finne ser man att hundra grammatikparagrafer visslar förbi i hans huvud när han försöker staka fram några ord. Ett slöseri med skattepengar.

Och obligatorisk undervisning i svenska har det inte funnits så länge heller. "Antiimperialisten" ovan vet ingenting.
Citera
2019-08-05, 19:21
  #1536
Avstängd
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Svenskfrågan stupar på den undermåliga språkundervisningen i Finland. Ibland när jag besöker Finland så tänker jag att man med flit saboterat undervisningen i svenska språket. Försöker man prata med en vanlig finne ser man att hundra grammatikparagrafer visslar förbi i hans huvud när han försöker staka fram några ord. Ett slöseri med skattepengar.

Och obligatorisk undervisning i svenska har det inte funnits så länge heller. "Antiimperialisten" ovan vet ingenting.

Nej för vi styrde ju och ställde inte där i 800 års tid först innan vi gav bort hela kittet till ryssarna? Så visst fan vet jag vad jag pratar om när svenskar historiskt behandlat finnar som skit. För det har vi. Finns massa gamla rasistiska skitböcker från 1800-talet om "finska kranier" och dylik sjuk skit tex.

Däremot håller jag med dig om att detta språk-fjanteri är ett pisseri med skattemedel.
__________________
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-08-05 kl. 19:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback