Citat:
Ursprungligen postat av
mr-mystic
I den andra tråden om GSK påstås det att det finns regler i Sverige som förbjuder polisen att använda den metoden. Således blir dubbelmordet i Linköping ej uppklarat.
Kan mycket väl stämma. Som tidigare beskrivits så hittade man DeAngelo eftersom en sentida släkting till honom på ett eller annat sätt lämnat ett DNA-test. Helt plötsligt fick man träff i en serie gamla mord som skedde långt innan den här killen var född. Och så börjar man leta bakåt och i släkten...
En skitgrej fäller en av den amerikanska brottshistoriens stora namn. Det är lite av ett antiklimax, måste jag erkänna. Det handlar inte om en ondskefull demon som äter barn och heilar 24/7. Det är en gammal gubbe som levde ett dubbelliv och som förvisso var störd men som verkar ha hållit sig borta från kriminalitet åtminstone de senaste 20 åren.
Lite av ett "jaha"? Man kunde ju önska att han var lite av en Stephen Griffiths som klädde sig i mörk läderrock och sköt horor med armborst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bradford_murders
Citat:
Ursprungligen postat av
mr-mystic
Jo visst hade han varit rökt för länge sen om digitala teknik funnits men jag tycker ändå att det är konstigt att parets granne & tillika fbi-agent ej lyckades ringa sina kolegor och skapa en "polisring" o dyl.
Det behöver inte vara så konstigt. Polisens främsta syfte är att få nya anslag i nästkommande års politiska budget. Det överskuggar allt. Nya anslag innebär nya uniformer, bilar och batonger. Anslag får man om man visar resultat. Uppklarade brott. Procent. Därför står man utanför det lokala biblioteket för att nypa 17-åringar som cyklar utan ljus. Därför står man på E4-an på midsommardagen med nykterhetskontroller.
Om det inträffar ett märkligt mord som polisen inte är beredd på och som verkar helt omöjligt vid första påsikt, då lägger man inte ner mycket möda. Det ser nämligen inte bra ut om Kling och Klang böjer sig över mordoffret och kliar sig i huvudet. Bättre då att ignorera hela saken och hoppas att den försvinner, exempelvis likt The Keddie Cabin Murders som jag beskrev ovan. Man tjänade inget på att gröta i saken. Bättre att låtsas som inget och se bättre ut nationellt. Kommer det in lite märkliga tips, kanske en frånskild fru som tjallar på sin skumma make, så kan man ju välja hur man vill hantera ärendet. Hoppsan, jag tappade rapporten. I papperstuggen. Ojdå. Men det är bra för kåren och för avdelningen. Nu nyper vi lite kids utanför biblioteket istället. Procenten måste upp.
Ja, det är en svart syn på polismakten men den är alltför sann i alltför många ärenden.