Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-07, 19:00
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Såg dokumentären om honom på tv 11 för några dar sen. Då slutade det med att han var på fri fot men nu 2019 är han alltså fast. Hur gick det egentligen till med släktforsknngen, hade han en kriminel släkting som topsades och att FBI såg att deras DNA var lika?

En kvinnlig kriminolog lade upp DNA länken från Golden State killer på GEDmatch.com
En släktforskning sida där man kan söka sitt familjeträd. Hon fann trädet oxå en kusin, sedan the killer himself.
Senast redigerad av greta-forveten 2019-11-07 kl. 19:06.
Citera
2019-11-07, 19:05
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Det var en manlig släkting som topsades och det gav släktträff till Golden State killer s DNA.
Hur kriminell var denna släkting då? Man undrar ju om det kanske var en sån där konstig släkt som familjen i Motorsågsmasken o dyl.
Citera
2019-11-07, 19:08
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Hur kriminell var denna släkting då? Man undrar ju om det kanske var en sån där konstig släkt som familjen i Motorsågsmasken o dyl.

Det var inte toppsing, ur kriminell vinkel, utan en kusin som topsat sig för släktforskning. En kvinnlig kriminolog lade upp Golden State killer s DNA på GED match för att se om det matchade någon möjlig släkting. Hon fick träff på en kusin. GEDmatch är en site där frivilliga delar sitt DNA för att bygga släktträd. De satt span på De Angelo som var närmast släkt till kusinen som passade in geografiskt och åldersmässigt. Har dock ändrats lagar kring hur polis får använda dessa släktforskningsprogram. Därför stoppades polisen att söka mördaren i dubbelmordet i Linköping den vägen. Det var en besvikelse. Så där gäller det att polisen topsar en anhörig och kör det i jämförelse med sparade DNA. Händer inte det så är risken stor att dubbelmordet i Linköping förblir olöst.
Senast redigerad av greta-forveten 2019-11-07 kl. 19:36.
Citera
2019-11-07, 20:57
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Oj då snacka om konsperations teori. Är ju tillräkligt sjukt att en poliskonstapel är så grovt kriminell att han tortyrmördar (med lustmotiv) helt oskyldiga medborgare, men att flera än han från poliskåren skulle haka på verkar ju osanolikt. Ok om det var frågan om några negroida muslimpoliser i Sudan men det här var ju ändå USA liksom. Tvärt om borde väl han varit jävligt duktig på att hålla babblan?

Ja, det verkar inte som att han haft någon medhjälpare, men något offer hade berättat om ett dörrknackande före brottet, men kanske var det en och samma man (Joseph D'Angelo Jr) som bara gjorde en avledande manöver.

I vilket fall, min idé om en eventuell medbrottsling (eller flera) kom från att han undgick ett gripande i 40 år. Men svaret är nog troligen att DNA-tekniken inte var uppfunnen som metod inom polisväsendet.
Sedan var den här Golden state killer också mycket minutiös i sina förberedelser, han visst nämligen vad polisen letade efter för typ av spår eftersom han jobbade inom avdelningen för inbrott (Burglary).

Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Nej det var en släkting som lagt upp sitt dna på en släktforskningssida

Det stämmer exakt. Polisens tekniker hade testat dna-prover på en släktforskningssida och jämfört med DNA-prover från brottsplatserna. Arbetet beskrevs som att letade efter "en nål i en höstack", men de fann den också, eller rättare sagt, en ledtråd i rätt riktning. Joseph D'Angelo Jr stämde perfekt på alla punkter, bland annat så bodde han i områdena för morden under de tidpunkter som brotten skedde (Visalia och sedan i Sacramento).

Edit: Jag kom över en bra artikel om Golden state killer: http://www.historiskabrott.se/artiklar/golden-state-killer/
Senast redigerad av MAX-HIM 2019-11-07 kl. 21:44.
Citera
2019-11-07, 21:01
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Hur gick det egentligen till med släktforsknngen, hade han en kriminel släkting som topsades och att FBI såg att deras DNA var lika?

Citera
2019-11-07, 21:03
Medlem
flippwrs avatar
Vilken dokumentär? Vad har jag missat och har ej linjär TV!
Citera
2019-11-07, 22:08
Citat:
Ja just för ensamma sexual sadister som lustmördar o dyl så har väl dom den nya tekniken i mot sig till mesta del, där i mot så har ju samhället blivit farligare i o med organiserad terrorism & möjligheterna dom har av ny teknik osv.
Jo, samhället har blivit farligare för alla och envar men det är inte lika lätt att vara knepig idag som det var 1979. 1970- och 80-talet var ju julafton för seriemördare och om man var knepig på det viset så var det säkraste kortet i gamet att söka jobb som lastbilschaffis. Det finns mängder av mordfall som utspelar sig längs USAs motorvägar och det är likväl bara skrapet på toppen av isberget som hamnar i true crime-poddar och TV-serier. Fruktansvärda mängder människor, framförallt unga kvinnor men även unga män, framförallt svarta unga kvinnor, försvann längs amerikanska motorleder mellan 1965-1995. Idag är det inte alls lika vanligt, av många olika skäl. Satellitövervakning, mobiltelefoner och sociala medier är givetvis skälet. Om jag är en ung tjej i Tennessee som lyckas undkomma ett pervo i en svart panel van vid närmsta motorväg så skriver jag givetvis och varnar folk via Instagram, Facebook och så vidare. Det skedde inte 1979. Därför kunde sinnessjuka människor åka runt och leta offer närmast obehindrat. Och när de väl fått in en tjej i skuffen så var festen igång. Det fanns inga mobiltelefoner med GPS-spårning. Klev man in en mörk skåpbil så var det radiotystnad mellan sätet och graven.

Min okvalificerade gissning är att seriemorden kommer att avta med tiden. Det kommer att vara ett enskilt kapitel i brottshistorien, främst av rent praktiska skäl. Varför syssla med saker som kommer att leda till buren ganska omgående? Ted Bundy hade åtminstone god chans att komma undan. Skulle jag sätta mig i skåpbilen ikväll och trolla utanför bensinmacken så hade jag blivit stoppad på två röda av bängen. Och om inte annat så hade mina offer haft mobilen i näven och nån jävla chatt uppe när de klev in i bilen. Det går inte bara att droppa av kartan som det gjorde back in the days.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2019-11-07 kl. 22:10.
Citera
2019-11-07, 23:07
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Det var inte toppsing, ur kriminell vinkel, utan en kusin som topsat sig för släktforskning. En kvinnlig kriminolog lade upp Golden State killer s DNA på GED match för att se om det matchade någon möjlig släkting. Hon fick träff på en kusin. GEDmatch är en site där frivilliga delar sitt DNA för att bygga släktträd. De satt span på De Angelo som var närmast släkt till kusinen som passade in geografiskt och åldersmässigt. Har dock ändrats lagar kring hur polis får använda dessa släktforskningsprogram. Därför stoppades polisen att söka mördaren i dubbelmordet i Linköping den vägen. Det var en besvikelse. Så där gäller det att polisen topsar en anhörig och kör det i jämförelse med sparade DNA. Händer inte det så är risken stor att dubbelmordet i Linköping förblir olöst.
Så vadå... polisen får ej använda släktforskningsens databas i Sverige pga integritetsskäl ? Ungefär som att man ej skulle ha rätt att kolla upp folks kontoutag o dyl ju? Är det ett olöst mord där DNA finns borde väl det ha prioritet?
Citera
2019-11-07, 23:15
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash

I den andra tråden om GSK påstås det att det finns regler i Sverige som förbjuder polisen att använda den metoden. Således blir dubbelmordet i Linköping ej uppklarat.
Citera
2019-11-07, 23:19
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
Ja, det verkar inte som att han haft någon medhjälpare, men något offer hade berättat om ett dörrknackande före brottet, men kanske var det en och samma man (Joseph D'Angelo Jr) som bara gjorde en avledande manöver.

I vilket fall, min idé om en eventuell medbrottsling (eller flera) kom från att han undgick ett gripande i 40 år. Men svaret är nog troligen att DNA-tekniken inte var uppfunnen som metod inom polisväsendet.
Sedan var den här Golden state killer också mycket minutiös i sina förberedelser, han visst nämligen vad polisen letade efter för typ av spår eftersom han jobbade inom avdelningen för inbrott (Burglary).

Det stämmer exakt. Polisens tekniker hade testat dna-prover på en släktforskningssida och jämfört med DNA-prover från brottsplatserna. Arbetet beskrevs som att letade efter "en nål i en höstack", men de fann den också, eller rättare sagt, en ledtråd i rätt riktning. Joseph D'Angelo Jr stämde perfekt på alla punkter, bland annat så bodde han i områdena för morden under de tidpunkter som brotten skedde (Visalia och sedan i Sacramento).

Edit: Jag kom över en bra artikel om Golden state killer: http://www.historiskabrott.se/artiklar/golden-state-killer/
Man undrar ju lite hur fan den amrikanska polisutnildningen såg ut på 70-80 talet? Visst kanske han var skärpt som demon men som polis verkar han varit minst sagt oproffsig & amatörmässig.
Citera
2019-11-07, 23:23
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jo, samhället har blivit farligare för alla och envar men det är inte lika lätt att vara knepig idag som det var 1979. 1970- och 80-talet var ju julafton för seriemördare och om man var knepig på det viset så var det säkraste kortet i gamet att söka jobb som lastbilschaffis. Det finns mängder av mordfall som utspelar sig längs USAs motorvägar och det är likväl bara skrapet på toppen av isberget som hamnar i true crime-poddar och TV-serier. Fruktansvärda mängder människor, framförallt unga kvinnor men även unga män, framförallt svarta unga kvinnor, försvann längs amerikanska motorleder mellan 1965-1995. Idag är det inte alls lika vanligt, av många olika skäl. Satellitövervakning, mobiltelefoner och sociala medier är givetvis skälet. Om jag är en ung tjej i Tennessee som lyckas undkomma ett pervo i en svart panel van vid närmsta motorväg så skriver jag givetvis och varnar folk via Instagram, Facebook och så vidare. Det skedde inte 1979. Därför kunde sinnessjuka människor åka runt och leta offer närmast obehindrat. Och när de väl fått in en tjej i skuffen så var festen igång. Det fanns inga mobiltelefoner med GPS-spårning. Klev man in en mörk skåpbil så var det radiotystnad mellan sätet och graven.

Min okvalificerade gissning är att seriemorden kommer att avta med tiden. Det kommer att vara ett enskilt kapitel i brottshistorien, främst av rent praktiska skäl. Varför syssla med saker som kommer att leda till buren ganska omgående? Ted Bundy hade åtminstone god chans att komma undan. Skulle jag sätta mig i skåpbilen ikväll och trolla utanför bensinmacken så hade jag blivit stoppad på två röda av bängen. Och om inte annat så hade mina offer haft mobilen i näven och nån jävla chatt uppe när de klev in i bilen. Det går inte bara att droppa av kartan som det gjorde back in the days.
Jo visst hade han varit rökt för länge sen om digitala teknik funnits men jag tycker ändå att det är konstigt att parets granne & tillika fbi-agent ej lyckades ringa sina kolegor och skapa en "polisring" o dyl.
Citera
2019-11-07, 23:35
Citat:
I den andra tråden om GSK påstås det att det finns regler i Sverige som förbjuder polisen att använda den metoden. Således blir dubbelmordet i Linköping ej uppklarat.
Kan mycket väl stämma. Som tidigare beskrivits så hittade man DeAngelo eftersom en sentida släkting till honom på ett eller annat sätt lämnat ett DNA-test. Helt plötsligt fick man träff i en serie gamla mord som skedde långt innan den här killen var född. Och så börjar man leta bakåt och i släkten...

En skitgrej fäller en av den amerikanska brottshistoriens stora namn. Det är lite av ett antiklimax, måste jag erkänna. Det handlar inte om en ondskefull demon som äter barn och heilar 24/7. Det är en gammal gubbe som levde ett dubbelliv och som förvisso var störd men som verkar ha hållit sig borta från kriminalitet åtminstone de senaste 20 åren.

Lite av ett "jaha"? Man kunde ju önska att han var lite av en Stephen Griffiths som klädde sig i mörk läderrock och sköt horor med armborst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bradford_murders

Citat:
Jo visst hade han varit rökt för länge sen om digitala teknik funnits men jag tycker ändå att det är konstigt att parets granne & tillika fbi-agent ej lyckades ringa sina kolegor och skapa en "polisring" o dyl.
Det behöver inte vara så konstigt. Polisens främsta syfte är att få nya anslag i nästkommande års politiska budget. Det överskuggar allt. Nya anslag innebär nya uniformer, bilar och batonger. Anslag får man om man visar resultat. Uppklarade brott. Procent. Därför står man utanför det lokala biblioteket för att nypa 17-åringar som cyklar utan ljus. Därför står man på E4-an på midsommardagen med nykterhetskontroller.

Om det inträffar ett märkligt mord som polisen inte är beredd på och som verkar helt omöjligt vid första påsikt, då lägger man inte ner mycket möda. Det ser nämligen inte bra ut om Kling och Klang böjer sig över mordoffret och kliar sig i huvudet. Bättre då att ignorera hela saken och hoppas att den försvinner, exempelvis likt The Keddie Cabin Murders som jag beskrev ovan. Man tjänade inget på att gröta i saken. Bättre att låtsas som inget och se bättre ut nationellt. Kommer det in lite märkliga tips, kanske en frånskild fru som tjallar på sin skumma make, så kan man ju välja hur man vill hantera ärendet. Hoppsan, jag tappade rapporten. I papperstuggen. Ojdå. Men det är bra för kåren och för avdelningen. Nu nyper vi lite kids utanför biblioteket istället. Procenten måste upp.

Ja, det är en svart syn på polismakten men den är alltför sann i alltför många ärenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in