2013-06-30, 04:38
Medlem
Börja hora.. det är ett välbetald jobb, även som kille
Citera
2013-06-30, 06:53
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vem har bestämt att det ska vara hårt för alla?
Jag börjar tröttna på alla dessa "måsten" som vissa försöker trycka ner i halsen på alla andra.
Folk som som försöker bestämmer vad som är rätt och fel, är så otroligt gammaldags och passé. Det går inte att hålla på med sånt där skit. Det är nya tider nu. Fattigdom, krig och annat helvete hör inte hemma i den här världen. De som vill hålla på med den gamla maktordningen får dra.

Det finns helt enkelt inte jobb till alla människor. Punkt.
Antingen får man anpassa samhället efter det och fördela resurserna så alla kan leva drägligt
ELLER så får man skapa en ny slags samhällsordning där NYA projekt kan finansieras och NYA jobb kan skapas.

Nej, människor som växer upp i Sverige idag är sjukt lata, bortskämda och de har ofta blivit curlade av sina föräldrar och staten hela sitt liv. Så fort en liten motgång möter dem så lägger de av och skyller på samhället i stil med "det finns inga jobb". Jag skriver att "livet är hårt" eftersom att de flesta som lyckas i livet arbetar sjukt hårt, finns inga genvägar eller lätta vägar. Bortskämda människor i Sverige tror att de är berättigade så jävla mycket. Jag försöker bara hjälpa dessa lata människor att inse att livet inte är enkelt. Man måste kämpa, man måste jobba hårt för att få ett bra liv. Man kan inte ligga i soffan och vänta på att någon ska hjälpa en.

"Det finns helt enkelt inte jobb till alla människor. Punkt."

Finns hur mycket jobb som helst. I Sverige krävs det dock oftast bra utbildning eller erfarenhet, men då gäller det att man skaffar det, vi har gratis universitet du vet. Gillar man inte att studera så kan man söka vanliga jobb som inte kräver utbildning. Och då kan man inte bara söka jobb hos lilla ICA utanför dörren utan då får man söka i hela staden och i andra städer. Får man fortfarande inte jobb så kan man tex starta eget eller åka utomlands och jobba.

Det finns inga ursäkter för att inte hitta jobb. Om du inte utbildar dig är det ditt fel att du inte har jobb, om du inte vill ta dåliga jobb ett tag så är det ditt fel, vill du inte flytta till en annan stad så är det ditt fel, om du inte vill åka utomlands och finna jobb så är det ditt fel.

De unga människorna som idag är utan jobb är de som inte vill utbilda sig, inte vill ta "dåliga" jobb där lönen inte är över 20000, de är sånna som inte vill flytta till en annan stad och de vill inte åka utomlands. De har bara sig själv att skylla. Sen finns det självklart undantag, men nu pratar jag generellt om de som går månad efter månad, år efter år utan jobb.
Citera
2013-06-30, 06:59
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V.Reznov
Tack för alla svar/råd från er engagerade personer, har precis fått ett sommarjobb samt att jag slutat röka, börjat använda rökavvänjningsmedel istället.

Jag skall planera en budget och endast handla mat från lidl, laga maten själv samt leta efter matvaror som reas ut.

Även sluta självömka och ta tag i mig själv; fixa skolan.

Tack återigen ni som med omtanke/hårdhet fick mig att få tummen ur röven.

/V.Reznov

Testa söka jobb hos militären. Det kan få fart på en. Dessutom får du ofta utbildning som skyddsvakt och sådant så sen kan du kanske bli ordningsvakt och sedan polis med militär och ordningsvakt i bagaget. Militär är speceillt bra tycker jag för då får man vara ute mycket, lära sig massa nya saker, arbeta praktiskt, man får massa grymma kompisar, man lär sig att ta ansvar osv, hur bra jobb som helst.
Citera
2013-06-30, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavalleristen
Testa söka jobb hos militären. Det kan få fart på en. Dessutom får du ofta utbildning som skyddsvakt och sådant så sen kan du kanske bli ordningsvakt och sedan polis med militär och ordningsvakt i bagaget. Militär är speceillt bra tycker jag för då får man vara ute mycket, lära sig massa nya saker, arbeta praktiskt, man får massa grymma kompisar, man lär sig att ta ansvar osv, hur bra jobb som helst.

Riktigt bra tips tycker jag. Synd att så få förstått det, vilket iof gör så att kraven för antagning blir löjligt låga. Militär är inget livstidsjobb till pension utan något som passar bra att göra några år för erfarenhetens skull och lite pengar. De flesta utvecklas och mognar i en takt som sällan syns någon annan stanns.
Citera
2013-06-30, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Maten i sverige i affärer som Ica maxi och Willys är bland den billigaste i världen relativt till lönerna i landet. Den är däremot inte anpassad för folk som inte överhuvudtaget jobbar. Om affärerna skulle anpassa sina priser för att passa dig skulle de gå back.

Du är patetisk som lever på samhället som en parasit och inte verkar tycka det är något konstigt med att andra människor som sliter på sina sketna jobb ska bekosta dina rökvanor.

Trodde du verkligen folk här skulle visa sympati för dina patetiska problem? Jag skiter fullständigt i att du är "sjuk".

Hitler verkar ha återuppstått
Citera
2013-06-30, 12:02
Medlem
Megalomaniac.s avatar
Hmm, OP kanske ska prova att åka utomlands en gång. Prova Sydamerika, där ska du få se hur din motsvarighet har det. Kartonghus under en bro.

Det är skitenkelt att leva som lågklass i Sverige, i andra delar av världen hade du inte haft tillgång till en dator att göra ditt inlägg. Hell, du hade inte ens haft tak över huvudet.

Alla är så in i helvete bortskämda i Sverige. Allt serveras på fat men folk ska ända ha mer utan motprestation?

Hur fan tror du det är att leva i Argentina som lågklass? Minimilön på motsvarande 2000kr som en stor del av befolkningen lever på.

Sverige är ett av de få länder det faktiskt går att leva i som lågklass, tvärt emot vad du verkar tro.
Citera
2013-06-30, 12:29
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Har du några mediciner som går att sälja?
Citera
2013-06-30, 12:48
Medlem
Sverige är fan bland världens bästa länder att bo i som "lågklass", gå och testa livet i andra länder så ska du få se på annat
Citera
2013-06-30, 14:16
Medlem
TigerKids avatar
Lycka till med allt TS, det låter som du tagit flera steg åt rätt håll!

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det är dyrare än snus!!
Fick på mitt jobb ett erbjudande om en sluta röka/snusa kurs (bara ett par månader efter jag slutat röka)
Det roliga med det var att de nikotinersättninga de erbjöd var nästa dubbla priset av mitt snusande.

Det gav mig mer välbefinnande att röka än att snusa, men det dödar i längden och när en del bekanta blivit svårt sjuka och någon dött så la jag av. (jag är 40+, snart 50)

Det är ju inte meningen att man ska ta nikotinersättningen hela livet. Antar att det kan hjälpa TS att bryta vanan att röka och sedan trappa ner på nikotinet. Slutar han röka och sedan efter ett tag med nikotinet så kommer han ändå spara otroligt mycket pengar på sikt. Du tänker för kortsiktigt. Fast det gäller ju att inte fastna med nikotinplåstren... Är det vanligt?
Senast redigerad av TigerKid 2013-06-30 kl. 14:19.
Citera
2013-06-30, 16:23
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T
Riktigt bra tips tycker jag. Synd att så få förstått det, vilket iof gör så att kraven för antagning blir löjligt låga. Militär är inget livstidsjobb till pension utan något som passar bra att göra några år för erfarenhetens skull och lite pengar. De flesta utvecklas och mognar i en takt som sällan syns någon annan stanns.

Precis, det är fan ett riktigt bra jobb som inte är alltför svårt att få. Hade lätt jobbat där, men nu har jag bestämt mig för att studera istället. Men annars hade jag sökt till militären alla dagar. Som ung är det sjukt bra jobb imo, om man gillar att jobba, vara ute osv dårå. Men tror det kan vara en bra sak att göra om man känner sig nere och inte har planer. Det absolut viktigaste om man är nere och inte får jobb är att man börjar jobba, att man får ett heltidsjobb, vad det än är. Så att man kommer ut, träffar folk och kan börja planera sin framtid och lägga upp mål.
Citera
2013-06-30, 17:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavalleristen
Nej, människor som växer upp i Sverige idag är sjukt lata, bortskämda och de har ofta blivit curlade av sina föräldrar och staten hela sitt liv. Så fort en liten motgång möter dem så lägger de av och skyller på samhället i stil med "det finns inga jobb". Jag skriver att "livet är hårt" eftersom att de flesta som lyckas i livet arbetar sjukt hårt, finns inga genvägar eller lätta vägar. Bortskämda människor i Sverige tror att de är berättigade så jävla mycket. Jag försöker bara hjälpa dessa lata människor att inse att livet inte är enkelt. Man måste kämpa, man måste jobba hårt för att få ett bra liv. Man kan inte ligga i soffan och vänta på att någon ska hjälpa en.

"Det finns helt enkelt inte jobb till alla människor. Punkt."

Finns hur mycket jobb som helst. I Sverige krävs det dock oftast bra utbildning eller erfarenhet, men då gäller det att man skaffar det, vi har gratis universitet du vet. Gillar man inte att studera så kan man söka vanliga jobb som inte kräver utbildning. Och då kan man inte bara söka jobb hos lilla ICA utanför dörren utan då får man söka i hela staden och i andra städer. Får man fortfarande inte jobb så kan man tex starta eget eller åka utomlands och jobba.

Det finns inga ursäkter för att inte hitta jobb. Om du inte utbildar dig är det ditt fel att du inte har jobb, om du inte vill ta dåliga jobb ett tag så är det ditt fel, vill du inte flytta till en annan stad så är det ditt fel, om du inte vill åka utomlands och finna jobb så är det ditt fel.

De unga människorna som idag är utan jobb är de som inte vill utbilda sig, inte vill ta "dåliga" jobb där lönen inte är över 20000, de är sånna som inte vill flytta till en annan stad och de vill inte åka utomlands. De har bara sig själv att skylla. Sen finns det självklart undantag, men nu pratar jag generellt om de som går månad efter månad, år efter år utan jobb.
Vilket flum. Så otroligt ignorant och arrogant att kalla folk för lata.
Var finns de jobben? Hur skaffar man erfarenhet utan att det finns jobb som ger erfarenhet?
Anser du på allvar att det är den enskilde individens fel och ansvar att det är arbetslösa?
All världens expertis inom ekonomi talar om den nya tiden vi lever i. Vi befinner oss i ett mellanläge mellan industrialismen och data/robot samhället. Regeringarna är helt enkelt inte kompetenta nog att leda hela utvecklingen. I Sverige så finns inga politiska krafter som är starka nog att skapa de omfattande reformer som samhället behöver. Istället driver de en kortsiktig "pöbel" retorisk plundringspolitik. De säljer ut samhällets resurser till finansen och gapar om att folk ska ta städjobb. Det tilltalar bara inskränkta individer som får utlopp för sina aggressioner för att de hatar sina skitjobb och låter det gå ut över arbetslösa. Men en sak har de rätt i. Ett fåtal arbetar alldeles för mycket och andra inte alls. Att dela på jobben vore ett första steg. MEn det vill inte högern. För det blir inte tillräckligt med vinster då
Citera
2013-06-30, 18:43
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vilket flum. Så otroligt ignorant och arrogant att kalla folk för lata.
Var finns de jobben? Hur skaffar man erfarenhet utan att det finns jobb som ger erfarenhet?
Anser du på allvar att det är den enskilde individens fel och ansvar att det är arbetslösa?
All världens expertis inom ekonomi talar om den nya tiden vi lever i. Vi befinner oss i ett mellanläge mellan industrialismen och data/robot samhället. Regeringarna är helt enkelt inte kompetenta nog att leda hela utvecklingen. I Sverige så finns inga politiska krafter som är starka nog att skapa de omfattande reformer som samhället behöver. Istället driver de en kortsiktig "pöbel" retorisk plundringspolitik. De säljer ut samhällets resurser till finansen och gapar om att folk ska ta städjobb. Det tilltalar bara inskränkta individer som får utlopp för sina aggressioner för att de hatar sina skitjobb och låter det gå ut över arbetslösa. Men en sak har de rätt i. Ett fåtal arbetar alldeles för mycket och andra inte alls. Att dela på jobben vore ett första steg. MEn det vill inte högern. För det blir inte tillräckligt med vinster då

"Så otroligt ignorant och arrogant att kalla folk för lata."

Av alla de unga människorna jag känner så är det bara drivna personer som har jobb, de lata går utan jobb. Ganska lätt att se ett samband.

"Var finns de jobben"

Gå in på arbetsförmedlingens databas så kan du hitta hur många jobb som helst. Och det är bara de jobben som de har lagt ut där. Finns hur mycket som helst. Om man inte vill ta lågavlönade jobb så är det bara att utbilda sig, det är gratis. Vad hindrar en arbetslös person från att skaffa utbildning?

"Hur skaffar man erfarenhet utan att det finns jobb som ger erfarenhet?"

Finns massa jobb. Vill man inte ha låg lön så kan man utbilda sig, starta eget eller åka utomlands.

"Anser du på allvar att det är den enskilde individens fel och ansvar att det är arbetslösa?"

Självklart, vems ansvar är det? När en person inser att de bara är den själv som kan göra något åt sin situation så kan den börja ta itu med det. När människor förväntar sig att någon annan (staten) ska fixa det åt en så kommer inget hända.

"All världens expertis inom ekonomi talar om den nya tiden vi lever i. Vi befinner oss i ett mellanläge mellan industrialismen och data/robot samhället. Regeringarna är helt enkelt inte kompetenta nog att leda hela utvecklingen. I Sverige så finns inga politiska krafter som är starka nog att skapa de omfattande reformer som samhället behöver. Istället driver de en kortsiktig "pöbel" retorisk plundringspolitik. De säljer ut samhällets resurser till finansen och gapar om att folk ska ta städjobb. Det tilltalar bara inskränkta individer som får utlopp för sina aggressioner för att de hatar sina skitjobb och låter det gå ut över arbetslösa."

Då får man väl ta städjobbet då. Om man inte har kompetens för något annat arbete så varför skulle man få något annat jobb? Du ansvarar själv för att bli något som arbetsgivare vill ha. Självklart kan politiken påverka och göra det lättare eller svårare, men det är alltid individens ansvar. Sen finns det självklart undantag där man hamnat i sketna situationer som inte går att lösa, men det är bara ett fåtal. Speciellt i Sverige där allt är gratis i princip.

"Men en sak har de rätt i. Ett fåtal arbetar alldeles för mycket och andra inte alls. Att dela på jobben vore ett första steg. MEn det vill inte högern. För det blir inte tillräckligt med vinster då"

Sen när blev det dåligt att vissa jobbar mycket... Att någon jobbar mycket kan aldrig vara dåligt. Om personen själv vill jobba så mycket förstås. Dela på jobben? Menar du att alla heltidstjänster ska delas på tex två personer istället? Riktigt sketen ide.

Alla ansvarar för sig själva, självklart. Sverige är lite speciellt fall dock. Staten tar hand om oss hela vårat liv. Men sedan klarar inte staten riktigt uppdraget att uppfostra alla till ansvarstagande, arbetande människor. Bättre att inse att man bara kan påverka sin situation själv, att man måste ta eget ansvar. Sålänge man skyller på staten så kommer man inte komma långt. Sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in