• 1
  • 2
2013-06-23, 19:09
Medlem
Hamstern12s avatar
Är fri bara ett annat ord för sjuk egentligen ?

För är man fri till att vara inlåst i en bur.

Borde då inte Man/mänskligheten kämpa för något annat i så fall ?

Vad är fri för dig ?

Hur filosoferar du kring frihet ?
Citera
2013-06-23, 19:39
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamstern12

Vad är fri för dig ?

Frihet för mig är du har full kontroll över dig själv och inga psykiska hinder (normer etc) låter dig förändras.
Citera
2013-06-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamstern12

Vad är fri för dig ?

Frihet som begrepp är naturligtvis högst subjektivt. Men såsom jag tänker kring frihet är att vi ständigt är bundna av vår mänskliga natur till en icke-frihet. Vi är bundna av rutiner, av normer, av vad folk runtomkring oss och samhället i stort vill med oss och vad vi vill med oss själva. Vilket i sig skiljer sig beroende på tid och rum, vilken period i livet man befinner sig och dylikt.

Den absoluta och totala friheten är icke-existerande då vi redan genom att vi föds är dömda till att slutligen dö.
Citera
2013-06-23, 20:00
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werke
Frihet som begrepp är naturligtvis högst subjektivt. Men såsom jag tänker kring frihet är att vi ständigt är bundna av vår mänskliga natur till en icke-frihet. Vi är bundna av rutiner, av normer, av vad folk runtomkring oss och samhället i stort vill med oss och vad vi vill med oss själva. Vilket i sig skiljer sig beroende på tid och rum, vilken period i livet man befinner sig och dylikt.

Den absoluta och totala friheten är icke-existerande då vi redan genom att vi föds är dömda till att slutligen dö.
Så att inte födas är frihet?
Citera
2013-06-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Så att inte födas är frihet?

Inte nödvändigtvis, frågan är snarare om det faktiskt existerar någon absolut frihet.
Citera
2013-06-23, 20:13
Medlem
Jag tror man blir fri när man erkänner det andliga.
Citera
2013-06-23, 20:53
Medlem
psyDucks avatar
Det finns sk negativ frihet, avsaknad av all sorts tvång. Och det finns sk positiv frihet, möjligheten att faktiskt kunna göra sånt du vill.

Problemet med den positiva friheten är att andra måste ordna den (med tvång) åt dig om du själv inte kan eller vill. Detta gör att dessa två typer av friheter inte är kompatibla med varandra.

Vilken av dessa två typer av frihet man anser vara viktigast handlar i slutändan om vad man har för bild av rättvisa.

Personligen tycker jag negativ frihet är den mest rättvisa typen av frihet och också den enda man med gott samvete borde kunna kräva, men det kan man tyvärr inte.

Så svaret på din fråga är att frihet för mig är total avsaknad av tvång.
Citera
2013-06-23, 20:57
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Det finns sk negativ frihet, avsaknad av all sorts tvång. Och det finns sk positiv frihet, möjligheten att faktiskt kunna göra sånt du vill.

Problemet med den positiva friheten är att andra måste ordna den (med tvång) åt dig om du själv inte kan eller vill. Detta gör att dessa två typer av friheter inte är kompatibla med varandra.

Vilken av dessa två typer av frihet man anser vara viktigast handlar i slutändan om vad man har för bild av rättvisa.

Personligen tycker jag negativ frihet är den mest rättvisa typen av frihet och också den enda man med gott samvete borde kunna kräva, men det kan man tyvärr inte.

Så svaret på din fråga är att frihet för mig är total avsaknad av tvång.
Finns fri vilja? Enligt mig, nej.
Citera
2013-06-23, 21:07
Medlem
Citat:

Jag håller med dig. Människan är bunden av sin egen mänsklighet. Människan är idealistisk men på grund av sin egen oförmåga kan människan inte handla helt efter sin egen idealism.
Citera
2013-06-23, 23:08
Medlem
psyDucks avatar
Citat:

Fri vilja i metafysisk bemärkelse och vanlig frihet så som ordet används till vardags är två helt skilda saker.

Fri vilja existerar givetvis inte, hur skulle det överhuvudtaget kunna göra det? Men det TS syftade på, tolkade jag det som, var inte metafysisk handlings- och tankefrihet utan snarare den alldagligare varianten av frihet.
Citera
2013-06-24, 00:01
Medlem
Den dagen du känner att du inte behöver frihet. Då är du fri.
Citera
2013-06-24, 19:05
Medlem
Callicless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Jag tror man blir fri när man erkänner det andliga.

Hur tänker du här? Om du orkar utveckla lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in