• 1
  • 2
2013-06-21, 20:40
Medlem
produktenavsummans avatar
Min femtonåriga kusin åkte fast för snatteri häromdagen, någon skitsak för en hundralapp. Han var i tvivelaktigt sällskap och hetsades att göra det som jag förstått det.

Några månader tidigare visade en tjej i hans skola brösten för honom + några av hans vänner, senare spreds ett rykte ut om att hon blivit tvingad att göra det (bullshit enligt nämnda kusin).

Han berättade att han "druckit alkohol" på nyårsafton 12/13, en flaska vodka hittades på hans rum.

Hans far beslöt sig för att ge honom utegångsförbud Kristi himmelsfärds-julafton, samt ge bort hans mobil+dator.

I övrigt är min kusin mycket skötsam, väldigt duktig i skolan och trevlig mot äldre och så vidare.

Överdrev pappan med hela sommaren? Vad skulle ni gett för straff?
Citera
2013-06-21, 20:44
Medlem
rokymontain3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av produktenavsumman
Min femtonåriga kusin ....

åka med honom till en reservad och grilla lite över natten
Citera
2013-06-21, 21:30
Medlem
Adam211s avatar
straffet är böter.
Citera
2013-06-21, 21:51
Medlem
Adelaides avatar
Straffet på snatteri är oftast böter.

Edit: Vafan har Tjejen med brösten och alkoholen med saken o göra????
Senast redigerad av Adelaide 2013-06-21 kl. 21:56.
Citera
2013-06-21, 21:53
Medlem
donaukinds avatar
Jag fattar inte riktigt vad tjejen med brösten har med saken att göra? Och alkoholen? Blir han straffad för allt samtidigt, eller va?
Citera
2013-06-21, 22:45
Medlem
Fantomsmaertas avatar
okej sa nar kusinen gor nagot daligt sa ar det andras fel och nar nagon annan gor nagot daligt (tjejen visade rattarna) sa ar det hennes eget fel.

reality check please.
Citera
2013-06-21, 22:59
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Så om jag har förstått dig rätt TS, så har alltså din 15 åriga kusin åkt fast för snattning och har nu fått något förbud (utgångs?), och nu så frågar du alltså om vi tycker att pappans straff är för mycket för något som du tycker är litet?

Du tror även att anledningen till det långa straffet från pappan beror på flera kniviga händelser som din kusin vart inblandad i, därav har de händelserna adderat någon slags frustration hos pappan som är anledningen till att din kusin fått det långa straffet?
Citera
2013-06-22, 13:48
Medlem
Så länge personen inte är myndig och bor hemma så får ungen lyda så länge det inte är olagligt det föräldrarna kräver.
Tycker att den här tiden ungen har utegångsförbud så borde ungen fundera över vad för personer som han umgås med.
Citera
2013-06-23, 21:49
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av produktenavsumman
Min femtonåriga kusin åkte fast för snatteri häromdagen, någon skitsak för en hundralapp. Han var i tvivelaktigt sällskap och hetsades att göra det som jag förstått det.

Några månader tidigare visade en tjej i hans skola brösten för honom + några av hans vänner, senare spreds ett rykte ut om att hon blivit tvingad att göra det (bullshit enligt nämnda kusin).

Han berättade att han "druckit alkohol" på nyårsafton 12/13, en flaska vodka hittades på hans rum.

Hans far beslöt sig för att ge honom utegångsförbud Kristi himmelsfärds-julafton, samt ge bort hans mobil+dator.

I övrigt är min kusin mycket skötsam, väldigt duktig i skolan och trevlig mot äldre och så vidare.

Utegångsförbud kristihimmelsfärdsdag till julafton plus att mobilen och datorn ryker är i hårdaste laget.
Missförstå inte nu. Snatteri plus umgänge med tveksamt klientel får inte ske utan konsekvenser.
Jag tycker att en rejäl utskällning, utegångsförbud i 4-5veckor samt dator och mobilförbud under tiden.
Förutsatt att det var första gången han snattade. Annars är straffet han fick rimligt.
Citera
2013-06-23, 22:44
Medlem
Nu har jag inte nån större erfaranhet av ungdomskriminalitet men borde man inte kunna prata med pojken? Han är väl inte helt efterbliven och då borde han kanske kunna snappa upp lite under ett långt samtal?

Jag personligen tror inte på att pojken bör straffas med exempelvis dataförbud för det är glömt samma dag som förbudet hävs. Är det inte bättre att försöka prata med pojken och göra så att han verkligen förstår vad han håller på med? Han är ändå så pass ung så han borde se upp till exempelvis någon äldre bror, kusin lr något liknande. Om någon sådan person kunde prata lite med honom så kanske han kan snappa upp en del iaf....
Citera
2013-06-23, 23:04
Medlem
Snobb3ns avatar
Visa ungen vart skåpet ska stå. Fel umgänge och snattar? Ungen borde lära sig lite vett.
Självklart ska han ha utskällning och se till att ungen inte att snattar igen.
Citera
2013-06-24, 11:19
Medlem
tryffs avatar
Jag tycker det är helt rätt åtgärd. "Din kusin" har ju bevisat att han inte klarar av det ansvar som det innebär att gå ut själv. Föräldrarna är ansvariga för "din kusins" handlingar och skyldig att se till att "din kusin" inte drabbar omgivningen.
Trevligt att det åtminstånde finns någon förälder som tar sitt ansvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in