• 1
  • 2
2013-06-27, 00:37
Bannlyst
Många snor kött för att sälja till pizzerior för att få till knark

Åker man dit för snatteri om det så bara är för 40 kr Så är böterna 2500 och 500 till brottsofferfonden tot 3000 spänn och du hamnar i brottsregistret. Nu snackar vi om dom som får skriva här på FB dom som är över 18 år.

Snor du mer än för 900 spänn räknas det som stöld och då blir det rättegång då räknas böterna ut på hur mkt du tjänar med det blir alltid över 3000 kr plus skammen med en rättegång.

Det är dyrt att snatta om man är över 18 år och dom som nekar brukar nästan alltid förlora.

Sen finns det missbrukare och invandrare eller ligor från öst t.ex som har så mkt skulder så dom skiter i böterna dom blir oftast portade i den butiken och är det på en galleria som snatteriet varit på springer vakterna hack i häl i alla butiker, typ punktmarkerar en hela tiden det är inte heller så kul.
Senast redigerad av Bejrut 2013-06-27 kl. 00:40. Anledning: Rubrik:
Citera
2013-06-27, 13:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Åker man dit för snatteri om det så bara är för 40 kr Så är böterna 2500 och 500 till brottsofferfonden tot 3000 spänn och du hamnar i brottsregistret. Nu snackar vi om dom som får skriva här på FB dom som är över 18 år.

Snor du mer än för 900 spänn räknas det som stöld och då blir det rättegång då räknas böterna ut på hur mkt du tjänar med det blir alltid över 3000 kr plus skammen med en rättegång.

Det är dyrt att snatta om man är över 18 år och dom som nekar brukar nästan alltid förlora.
Storleken på dagsboten beror alltid på hur mycket vederbörande tjänar, och kan inte bestämmas till t.ex. 2500 kronor, 8000 kronor eller 10 000 kronor. Hur många dagsböter som utdöms beror på gärningens förkastligt, men storleken på varje dagsbot är avhängig inkomsten. För stöld (8:1 BrB) ingår inte böter i straffskalan, utan "standard" är fängelse i lägst 14 dagar, och högst två år. Så villkorlig dom kombinerad med böter torde vara det vanligaste. I vissa särskilda fall kan rätten döma ut ett straff under straffskalan.

Är det en liten sak som har stulits, t.ex. ett tuggummi för en krona, kan polisen meddela rapporteftergift. Enligt min mening bör detta ske om gärnignsmannen är ung eller som särskilda skäl föreligger. Men då strafföreläggande skickas ut gällande brott som t.ex. snatteri medför det inte så mycket arbete för rättsvårdande myndigheter om gärningsmannen inte bestrider.

Gör alla en tjänst, uttala dig inte i spörsmål du inte till fullo behärskar, ok?
Citera
2013-06-28, 03:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Storleken på dagsboten beror alltid på hur mycket vederbörande tjänar, och kan inte bestämmas till t.ex. 2500 kronor, 8000 kronor eller 10 000 kronor. Hur många dagsböter som utdöms beror på gärningens förkastligt, men storleken på varje dagsbot är avhängig inkomsten. För stöld (8:1 BrB) ingår inte böter i straffskalan, utan "standard" är fängelse i lägst 14 dagar, och högst två år. Så villkorlig dom kombinerad med böter torde vara det vanligaste. I vissa särskilda fall kan rätten döma ut ett straff under straffskalan.

Är det en liten sak som har stulits, t.ex. ett tuggummi för en krona, kan polisen meddela rapporteftergift. Enligt min mening bör detta ske om gärnignsmannen är ung eller som särskilda skäl föreligger. Men då strafföreläggande skickas ut gällande brott som t.ex. snatteri medför det inte så mycket arbete för rättsvårdande myndigheter om gärningsmannen inte bestrider.

Gör alla en tjänst, uttala dig inte i spörsmål du inte till fullo behärskar, ok?

Är man 18 år och Snor man en sak som är värd typ 40 kr - 899 kr är böterna tot 3000 spänn, det borde väl jag veta! Det finns inte regionala skillnader?

Lagen funkar inte så att du lika gärna sno för över 900 kr för böterna blir det samma om du går typ på Gymnasiet och lever på mamma och pappa. Minimi boten är 2500 kr plus 500 kr till brottsofferfonden. Daa

Och då står det i dina papper att du har stulit och inte snattat, hur länge det står är svårt att säga för jag misshandlade en typ för 7 år sedan b.la andra brott senare och det ser polisen fortfarande men inget som jag gjorde på 80 och 90-Talet.
Tror iof grova brott kan nog polisen se hur länge som helst men sånt vet jag inget om och det vore intr att veta, någon som vet?
Senast redigerad av Bejrut 2013-06-28 kl. 03:59.
Citera
2013-06-28, 11:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Är man 18 år och Snor man en sak som är värd typ 40 kr - 899 kr är böterna tot 3000 spänn, det borde väl jag veta! Det finns inte regionala skillnader?

Lagen funkar inte så att du lika gärna sno för över 900 kr för böterna blir det samma om du går typ på Gymnasiet och lever på mamma och pappa. Minimi boten är 2500 kr plus 500 kr till brottsofferfonden. Daa

Och då står det i dina papper att du har stulit och inte snattat, hur länge det står är svårt att säga för jag misshandlade en typ för 7 år sedan b.la andra brott senare och det ser polisen fortfarande men inget som jag gjorde på 80 och 90-Talet.
Tror iof grova brott kan nog polisen se hur länge som helst men sånt vet jag inget om och det vore intr att veta, någon som vet?
Antalet dagsböter som utdöms är lägst 30 och högst 150 (se 25:2 1 st. BrB). Det lägsta belopp som utdöms per dagsbot är 50 kronor, och som högst 1000 kronor (25:2 2 st. BrB). Vad kan vi då dra för slutsatser av detta? Jo, att 1500 kronor (30 x 50) är det lägsta belopp som kan utdömas medelst dagsböter. Att det på något mystiskt vis skulle förhålla sig som så, att det finns några "magiska skitlinjer", stämmer givetvis inte. Dagsböter beräknas alltid på hur mycket vederbörande tjänar, vilket innebär att storleken på respektive bot varierar från person till person. Anledningen till detta är att straffet skall vara lika kännbart för personer i olika inkomstligor.

Den nätta summan på 500 kronor som skall erläggas till Brottsofferfonden är inte någonting som ingår i dagsboten eller i straffet. Det är en avgift som enligt 1 § lag (1994:419) om brottsofferfond skall erläggas om fängelse ingår i straffskalan för aktuellt brott.

Du bör nog ta en grundkurs i straffrätt innan du sprider dina myter. Det finns alltför många "hobbyjurister" på FB som sitter och gissar, utan att hänvisa till lagtext, praxis och doktrin.

Gällande belastningsregistret som du själv kan beställa utdrag från, gäller följande. En dom där vederbörande dömts till fängelse gallras efter tio år, en dom där böter har utdöms gallras efter fem år (se 16 § lag [1998:620] om belastningsregister). Så vid snatteri kan det bli fem eller tio år. Beroende på om böter eller villkorlig dom (fängelse) dömdes ut. Andra register styrs av andra lagar och kan i vissa fall ha andra gallringstider.
Senast redigerad av eXtremo 2013-06-28 kl. 12:09.
Citera
2013-06-29, 17:37
Medlem
produktenavsummans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagsForEnRiesen
Så om jag har förstått dig rätt TS, så har alltså din 15 åriga kusin åkt fast för snattning och har nu fått något förbud (utgångs?), och nu så frågar du alltså om vi tycker att pappans straff är för mycket för något som du tycker är litet?

Du tror även att anledningen till det långa straffet från pappan beror på flera kniviga händelser som din kusin vart inblandad i, därav har de händelserna adderat någon slags frustration hos pappan som är anledningen till att din kusin fått det långa straffet?

Stämmer, och jag undrade lite över om "straffgraden" var rätt, kändes väl hårt i mina öron.
Citera
2013-06-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Utegångsförbud kristihimmelsfärdsdag till julafton plus att mobilen och datorn ryker är i hårdaste laget.
Missförstå inte nu. Snatteri plus umgänge med tveksamt klientel får inte ske utan konsekvenser.
Jag tycker att en rejäl utskällning, utegångsförbud i 4-5veckor samt dator och mobilförbud under tiden.
Förutsatt att det var första gången han snattade. Annars är straffet han fick rimligt.

Okey, elektroniken får han ju i och för sig inte tillbaka. Och han får inte träffa några vänner under utegångsförbudet.
Citera
2013-06-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Nu har jag inte nån större erfaranhet av ungdomskriminalitet men borde man inte kunna prata med pojken? Han är väl inte helt efterbliven och då borde han kanske kunna snappa upp lite under ett långt samtal?

Jag personligen tror inte på att pojken bör straffas med exempelvis dataförbud för det är glömt samma dag som förbudet hävs. Är det inte bättre att försöka prata med pojken och göra så att han verkligen förstår vad han håller på med? Han är ändå så pass ung så han borde se upp till exempelvis någon äldre bror, kusin lr något liknande. Om någon sådan person kunde prata lite med honom så kanske han kan snappa upp en del iaf....

Precis min tanke om det hela: utegångsförbudet mm. Gör bara att han blir arg på sin far. Han är skarp, jag har försökt prata med honom men vi har tyvärr inte så bra kontakt. Tror han skulle lära sig mer Av Ett samtal eller två.
Citera
2013-06-29, 17:48
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av produktenavsumman
Okey, elektroniken får han ju i och för sig inte tillbaka. Och han får inte träffa några vänner under utegångsförbudet.

Det låter galet hårt tycker jag.
Citera
2013-06-29, 18:46
Medlem
Jag tycker att straffet ifrån pappan är riktigt, hårt, men riktigt. Och det handlar mer om att sätta ner foten i god tid och få bort "ungen" ifrån det där dåliga beteendet. Sedan tror jag att det inte kommer att efterlevas till sin fullo, visar kusinen på gott uppförande och att han förstår vad det är han har gjort så får han nog komma ut igen, precis som i vanliga fängelsen, men under uppsikt så klart.

Jag kanske skulle kunna tycka att det var onödigt med det långa straffet OCH att grejerna blev sålda, man kunde ju kortat ner utegångsförbudet eftersom man ger en dubbelt upp bestraffning, men ser inget större fel med det, speciellt inte om det fanns en påföljd där elektroniken såldes för att betala dagsböter.

Förhoppningsvis vet din kusin bättre till nästa gång, att det är värre påföljder hemma (och samhället) om han faller för grupptrycket, än ifrån gruppen om han inte gör det.

Det med tjejen och brösten är ganska svårt för kusinen att göra något åt, om han inte vet att hon blev tvingad och han själv inte uppmuntrade det så har han inget ansvar i det. Men han kan ju få en funderare över vad grupptryck gör. För honom blev det ett rejält straff, för henne var det att visa upp sig mot sin vilja.
Citera
2013-06-29, 23:03
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av produktenavsumman

Elektroniken tycker jag att han ska få tillbaka.
Det straffet han har fått är helt åt helvete för hårt.
Är detta verkligen hans första brott?
Citera
2013-07-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Jag tycker att straffet ifrån pappan är riktigt, hårt, men riktigt. Och det handlar mer om att sätta ner foten i god tid och få bort "ungen" ifrån det där dåliga beteendet. Sedan tror jag att det inte kommer att efterlevas till sin fullo, visar kusinen på gott uppförande och att han förstår vad det är han har gjort så får han nog komma ut igen, precis som i vanliga fängelsen, men under uppsikt så klart.

Jag kanske skulle kunna tycka att det var onödigt med det långa straffet OCH att grejerna blev sålda, man kunde ju kortat ner utegångsförbudet eftersom man ger en dubbelt upp bestraffning, men ser inget större fel med det, speciellt inte om det fanns en påföljd där elektroniken såldes för att betala dagsböter.

Förhoppningsvis vet din kusin bättre till nästa gång, att det är värre påföljder hemma (och samhället) om han faller för grupptrycket, än ifrån gruppen om han inte gör det.

Det med tjejen och brösten är ganska svårt för kusinen att göra något åt, om han inte vet att hon blev tvingad och han själv inte uppmuntrade det så har han inget ansvar i det. Men han kan ju få en funderare över vad grupptryck gör. För honom blev det ett rejält straff, för henne var det att visa upp sig mot sin vilja.

Bra svar, tack så mycket.
Elektroniken såldes inte för att inbringa riksdaler, utan för att straffa le cousin. Ja, hoppas verkligen att han tar till sig just grejen med grupptrycket, han berättade häromdan att han "brutit med killarna och sagt att han inte vill hänga med dem mer", det lät bra. Jobbigt om de var nära vänner, men värt ändå tycker jag.

Det är ju inte så jävla lattjo att få brev från åklagaren osv, jag tror att han har lärt sig en del. Känns som en bra erfarenhet att ha i framtiden, om jag får egna ungar.
Citera
2013-07-13, 21:17
Bannlyst
Din femtonåriga kusin som åkte fast för snatteri han är inte cool alls han skämmer ut sig och släkten få han att fatta det så slutar han med det.
Säg att stan är liten och om han snor i butiker kan vi inte någon i hans släkt gå in där sen

Mesigt försökt med det kan funka? Nästa grej är inte kul alls, är han van vid stölder från hemlandet är det så gott som kört.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in