Citat:
Ursprungligen postat av
Bejrut
Är man 18 år och Snor man en sak som är värd typ 40 kr - 899 kr är böterna tot 3000 spänn, det borde väl jag veta! Det finns inte regionala skillnader?
Lagen funkar inte så att du lika gärna sno för över 900 kr för böterna blir det samma om du går typ på Gymnasiet och lever på mamma och pappa. Minimi boten är 2500 kr plus 500 kr till brottsofferfonden. Daa
Snor du mer än för 900 spänn räknas det som stöld och då blir det rättegång då räknas böterna ut på hur mkt du tjänar med det blir alltid över 3000 kr plus skammen med en rättegång.
Och då står det i dina papper att du har stulit och inte snattat, hur länge det står är svårt att säga för jag misshandlade en typ för 7 år sedan b.la andra brott senare och det ser polisen fortfarande men inget som jag gjorde på 80 och 90-Talet.
Tror iof grova brott kan nog polisen se hur länge som helst men sånt vet jag inget om och det vore intr att veta, någon som vet?
Antalet dagsböter som utdöms är lägst 30 och högst 150 (se 25:2 1 st. BrB). Det lägsta belopp som utdöms per dagsbot är 50 kronor, och som högst 1000 kronor (25:2 2 st. BrB). Vad kan vi då dra för slutsatser av detta? Jo, att 1500 kronor (30 x 50) är det lägsta belopp som kan utdömas medelst dagsböter. Att det på något mystiskt vis skulle förhålla sig som så, att det finns några "magiska skitlinjer", stämmer givetvis inte. Dagsböter beräknas
alltid på hur mycket vederbörande tjänar, vilket innebär att storleken på respektive bot varierar från person till person. Anledningen till detta är att straffet skall vara lika kännbart för personer i olika inkomstligor.
Den nätta summan på 500 kronor som skall erläggas till Brottsofferfonden är inte någonting som ingår i dagsboten eller i straffet. Det är en
avgift som enligt 1 § lag (1994:419) om brottsofferfond skall erläggas om fängelse ingår i straffskalan för aktuellt brott.
Du bör nog ta en grundkurs i straffrätt innan du sprider dina myter. Det finns alltför många "hobbyjurister" på FB som sitter och gissar, utan att hänvisa till lagtext, praxis och doktrin.
Gällande
belastningsregistret som du själv kan beställa utdrag från, gäller följande. En dom där vederbörande dömts till fängelse gallras efter tio år, en dom där böter har utdöms gallras efter fem år (se 16 § lag [1998:620] om belastningsregister). Så vid snatteri kan det bli fem eller tio år. Beroende på om böter eller villkorlig dom (fängelse) dömdes ut. Andra register styrs av andra lagar och kan i vissa fall ha andra gallringstider.