• 1
  • 2
2013-06-21, 00:31
Medlem
Arthur Dents avatar
En hel familj borta, försvunna vid mexikanska gränsen.

Tre år har gått utan att någon fått svar på frågan: Vad hände och hur kan en vanlig familj med två små barn försvinna utan att någon ser dem?
Mysteriet har fängslat en hel värld.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true

Helt onödigt att klicka på länken då det är en jävla "plus-artikel". Men vad fan hände med familjen?
Citera
2013-06-21, 11:13
Medlem
Vaktpasss avatar
Fallet tas även upp i mysteriebloggen http://mysteriebloggen.wordpress.com...ara-forsvinna/
Citera
2013-06-23, 17:55
Bannlyst
Poliser ska ha hittat sökord på familjens dator som "hur kommer man över gränsen till Mexico utan pass" osv.

Jag tror mannen i familjen hade affärer med någon i Mexiko då han var företagare och installerade fontäner på folks trädgårdar. Mamman Summer är väldigt suspekt. Ska ha bytt namn flera gånger osv.

Finns en video på familjen när dom korsar gränsen men anhöriga tror inte att det är dom. Hur som helst så har något gått snett.

Dokumentär om försvinnandet: http://www.youtube.com/watch?v=_66jh9bxJwI
Citera
2013-06-23, 17:56
Bannlyst
Finns det verkligen inget intresse av detta på FB?....Hyperintressant fall ju.
Citera
2013-06-23, 18:45
Medlem
why123s avatar
Jag har kollat lite på amerikanska sidor, även där har mamman beskrivits som lite udda. Den uppfattningen jag fått av henne är istället av att hon ville vara lite av en fri fågel. Då menar jag inte utan sin familj.

På någon sida nämns att de tidigare hade hyrt en lägenhet på stranden, och att hon inte ville flytta därifrån till huset uppe i bergen. Det skrivs mycket om hennes namnbyte, men det är överdrivet (tycker jag)! Då hon har två namn som hon utgår ifrån och laborerar lite med mellannamn osv.. Det är inte så att hon tar helt nya namn gång på gång.

Något som jag inte har fått klarhet i däremot är hennes ålder? Hon säger tydligen att hon är 43 år medan det finns de som säger att hon ljuger om sin ålder. Det är inte straffbart, och hon är nog inte den enda kvinna som drar bort några år från sin ålder.

Det som jag däremot finner märkligt är barnen, om jag inte minns fel skulle barnen vara 3 och fem år. Skulle hon vara äldre, skulle det vara hennes biologiska barn? Då skulle hon vara fertil upp i åren, om man säger så.

De hade 100k dollar på kontot när de försvann, det är ganska mycket om man nyss köpt hus! Iofs så fanns det en del att renovera så pengarna skulle förmodligen gå dit. Det jag tänker på är att de hade hyrt sitt tidigare boende så där fanns inga pengar att plocka ut.

Det skulle vara intressant att se något av de program som gått om familjen McStay, är det någon som vet var man hittar något intressant att titta på om familjen skulle det vara snällt att tipsa eller länka..

Det skulle även vara kul att höra fler argument varför fru Summer McStay anses som Det kan ligga en hund begraven.. Hon behöver inte bara vara en fri själ som inte tar så allvarligt på namn och ålder

Även om jag själv i detta personnummerland hyser den största förståelse för henne...

Edit: sorry, nu såg jag att det fanns en länk till försvinnandet bara ett par inlägg upp
Senast redigerad av why123 2013-06-23 kl. 18:52. Anledning: .
Citera
2013-06-23, 19:46
Bannlyst
En teori kan ju vara att Summer, som verkar vara den mer suspekte av dom två helt enkelt dödade sin man och korsade gränsen med barnen, tillsammans med någon annan? För på videon säger anhöriga att man inte kan se ifall det är Joseph McStay men barnen verkar ju matcha beskrivningarna, så kanske är det nån annan snubbe.
Citera
2013-06-23, 20:22
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rinetti
En teori kan ju vara att Summer, som verkar vara den mer suspekte av dom två helt enkelt dödade sin man och korsade gränsen med barnen, tillsammans med någon annan? För på videon säger anhöriga att man inte kan se ifall det är Joseph McStay men barnen verkar ju matcha beskrivningarna, så kanske är det nån annan snubbe.

Ja, det är tydligen en författare som har skrivit/eller håller på att skriva en bok just med den teorin. Att Summer var missnöjd med sitt liv och sin man och därför dödade honom. Samtidigt är det väldigt märkligt att inte pengarna är rörda, att bilen bara var några hundra meter från mexikanska gränsen, eller? Varför ge sig av i sådan hast att inget blev medtaget av deras personliga saker?

Den författaren beskriver iofs Summer som "evil", det baserar han (om jag förstod det rätt) på mail osv... Hon tillhör den spansktalande stora minoriteten i USA, så hon skulle iofs klara sig bra i något spansktalande land. Men att inte ta med sig några pengar... Dessutom har polisen kollat om det är några större summor uttagna innan försvinnandet och det ska det inte vara.

Sedan såg jag på youtube en intervju med mannens brorsa, det var ganska nyligen efter försvinnandet tror jag. Där var de inne på att mannen var inblandade i skumraskaffärer och därför blev hela familjen tvingade att fly.
Citera
2013-06-24, 02:01
Medlem
sugarshots avatar
Undring: Detta med att Joseph mördats/avlidit, är det fakta eller bara teori? Har inte fått någon kläm på det då de teorier jag läst alla innehållit just att han mördats, men jag har inte läst någon källa på det.

Annars tycker jag att det är sjukt intressant och jag hoppas att tråden växer och fler finner intresset. Jävligt synd att Aftonbladet gjorde det till en plusartikel, funderar på att köpa det nu, bara för att kunna läsa. Teori har jag dock ingen ännu, känner mig för opåläst. Återvänder med en sådan när jag känner att jag läst på tillräckligt.
Citera
2013-06-24, 16:43
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarshot
Undring: Detta med att Joseph mördats/avlidit, är det fakta eller bara teori? Har inte fått någon kläm på det då de teorier jag läst alla innehållit just att han mördats, men jag har inte läst någon källa på det.

Annars tycker jag att det är sjukt intressant och jag hoppas att tråden växer och fler finner intresset. Jävligt synd att Aftonbladet gjorde det till en plusartikel, funderar på att köpa det nu, bara för att kunna läsa. Teori har jag dock ingen ännu, känner mig för opåläst. Återvänder med en sådan när jag känner att jag läst på tillräckligt.

Har jag förstått saken rätt är alla fyra familjemedlemmar spårlöst försvunna, att Joseph ska ha mördats verkar bara vara en populär teori.
Citera
2013-06-24, 17:07
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Har jag förstått saken rätt är alla fyra familjemedlemmar spårlöst försvunna, att Joseph ska ha mördats verkar bara vara en populär teori.

Exakt, det är bara en teori. Att Summer demoniseras eller åtminstone görs till en suspekt varelse har åtminstone inte jag fått riktigt grepp om varför.. Det med namnbyte och åldern gör ju inte en människa elak, så det vore intressant att läsa om människor som känt paret egentligen tycker om henne.

Det är ju utifrån "hennes suspekthet" och "missnöje med livet" teorin om att Joseph skulle ha mördats kommit. Men anledningen (som oftast brukar vara pengar eller svartsjuka) presenteras inte.

Sedan är det Joseph´s affärer som det spekuleras om. Blandade han sig med fel folk? Blev familjen hotad?

Sedan är det de som kommer med teorin att familjen skulle vara med i vittnesskyddsprogram, det är också en av de populära teorierna. Det jag fått fram genom att läsa lite på amerikanska sidor så är det dessa tre teorierna som är de populära.

Är det någon som vet hur länge Joseph och Summer varit ett par? Jag vet att han har en son i yngre tonåren sedan tidigare.

Edit: lite rörigt skrivit.
Senast redigerad av why123 2013-06-24 kl. 17:16. Anledning: .
Citera
2013-06-24, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sugarshot

Denna teori är den mest trodda då familjen syns på en övervakningskamera på väg till Mexiko, och anhöriga känner igen barnen samt Summer då hon bär en igenkänd tröja. Den som inte känns igen är mannen på videon, som enligt polisen bör vara Joseph McStay men varken Josephs bror eller mamma tror att det är han.

En teori är att det helt enkelt är någon annan än Joseph. Summer kan ju teoretiskt sett ha gjort sig av med Joseph, tagit barnen med sig och flytt över gränsen för att leva ett liv i Mexiko. Hon är ursprungligen därifrån, dessutom verka hon inte alltför nöjd med livet som det såg ut vid tillfället.
Citera
2013-06-24, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, det är tydligen en författare som har skrivit/eller håller på att skriva en bok just med den teorin. Att Summer var missnöjd med sitt liv och sin man och därför dödade honom. Samtidigt är det väldigt märkligt att inte pengarna är rörda, att bilen bara var några hundra meter från mexikanska gränsen, eller? Varför ge sig av i sådan hast att inget blev medtaget av deras personliga saker?

Den författaren beskriver iofs Summer som "evil", det baserar han (om jag förstod det rätt) på mail osv... Hon tillhör den spansktalande stora minoriteten i USA, så hon skulle iofs klara sig bra i något spansktalande land. Men att inte ta med sig några pengar... Dessutom har polisen kollat om det är några större summor uttagna innan försvinnandet och det ska det inte vara.

Sedan såg jag på youtube en intervju med mannens brorsa, det var ganska nyligen efter försvinnandet tror jag. Där var de inne på att mannen var inblandade i skumraskaffärer och därför blev hela familjen tvingade att fly.

Den snubben verkar vara en charlatan men teorin kan ju stämma då Joseph inte syns på övervakningskameran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in