Citat:
Ursprungligen postat av
sugarshot
De saker som förvirrar mig mest är:
1. Varför just Mexico? Eftersom Summer sagt att hon tycker det är farligt där, och att hon verkar ha en sund relation till sina barn, känns det konstigt om det är hon som tog intiativet till att dra till Mexico.
2. Pengarna på kontot, 100 000 i deras pengar känns sjukt underligt om de nyss köpt hus och inte tjänar såpass att de ligger massor med plus varje månad. Vart kommer pengarna ifrån?
3. Om jag minns rätt hade ingen av dem tagit med sig pass. Då kan de inte vara så långt borta? Att flyga utan pass är väl helt omöjligt åtminstone? Enda alternativet är väl i så fall falska pass. Men hade det då inte varit enklare att bara ta med sig passen från första början?
Så himla mycket grubbel och saker som inte riktigt går ihop.
Det är det som är själva mysteriet. Om vi ska börja med Mexico, så trots att Summer tidigare varit negativ till landet, låg det nära där de bodde (om jag förstått det rätt). Sedan vad ju Summer hispanic, så var de tvungna att fly av någon anledning så låg det kanske närmast till hands. Det påstås förövrigt att Summer inte gärna ville känna vid sina syd/latinamerikanska rötter.
Det är mycket pengar för någon som nyss köpt hus, därav spekulationerna (som J;s familj inte vill höra) att J har hamnat i klorna på någon och kanske blivit hotad eller utpressad.
Joseph bör väl ha haft pass, det var en av de som hade det och med tanke på att han varit i Mexico i affärer så bör det rimligtvis ha varit han. Sedan påpekas det också att från det de lämnade huset till de sågs på övervakningskameran (om de nu var de, vilket är långt ifrån säkert) hade det gått fyra dygn. Det är rätt lång tid! Det fanns gott om tid att fixa falska pass under andra namn. I bilen har man inte hittat spår av ngn annan, det som hittades var bl a barnkläder.
J hade en affärsverksamhet (han sysslade med vattenfontäner) hur lukrativ den var vet egentligen ingen. Det är möjligt att han drogs in i skumma affärer och sedan samarbetade med polisen och nu ingår familjen i vittnesskyddsprogram. Jag vet inte om polisen har någon skyldighet att berätta för de anhöriga att familjen lever under sådana omständigheter.
Klart är emellertid att det är Josephs familj som hörs, de är helamerikaner och de kan inte förstå vad som har hänt. Deras ord lyder ungefär så här "de levde den amerikanska drömmen, de skulle aldrig lämna sitt hem". Värt att notera tycker jag är att för inte så länge sedan hyrde de en apartment, så där fanns inga pengar att hämta. Sedan har det givetvis betonats att det var J som ville flytta och ge barnen en trygghet (så var det säkert också, med tanke på att Summer inte trivdes i början). Jag tycker trots allt att av det jag har läst så går pluspoängen till Joseph, medans Summer med sin bakgrund görs till en knepigare person, det tycker jag är fel. Det kan ju mycket väl hända att hon hade sina sidor, att hon inte var Guds bästa barn och att Joseph blivit mördad, men det vet vi faktiskt inte..