2013-06-24, 19:15
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rinetti
Den snubben verkar vara en charlatan men teorin kan ju stämma då Joseph inte syns på övervakningskameran.

Josephs familj säger att det inte är han som är på övervakningskameran, men samtidigt säger de inte att det är den övriga familjen som går förbi kameran. Det enda de faktiskt gör är att förneka att det är han, ingen bekräftar att det är de övriga.

Det de säger om barnen är att de åldersmässigt stämmer, men... De säger inte att det är deras barn. Ingen säger heller att det är Summer. Jag har sett övervakningsbilderna och det är så suddigt så det är omöjligt att identifiera någon (tycker jag).

Sedan kan det ligga i J:s familjs intresse att förneka att det är han som tar sig över gränsen till Mexico med familjen. Det skulle innebära att han av en eller annan anledning håller sig borta från sina föräldrar och syskon, det kan kännas hårt att inse.

Att Mexico överhuvudtaget dök upp som ett alternativ var väl att ngn i familjen googlat på Mexico och pass. Det var väl då det dök upp?

Summer är från något land i syd eller latinamerika, någon skrev att hon var från Mexico. Om det stämmer är det märkligt, eftersom hon inte velat följa med J dit när han var där i affärer, med hänvisning till att det var för farligt för barnen.
Senast redigerad av why123 2013-06-24 kl. 19:20. Anledning: .
Citera
2013-06-25, 00:06
Medlem
sugarshots avatar
De saker som förvirrar mig mest är:

1. Varför just Mexico? Eftersom Summer sagt att hon tycker det är farligt där, och att hon verkar ha en sund relation till sina barn, känns det konstigt om det är hon som tog intiativet till att dra till Mexico.

2. Pengarna på kontot, 100 000 i deras pengar känns sjukt underligt om de nyss köpt hus och inte tjänar såpass att de ligger massor med plus varje månad. Vart kommer pengarna ifrån?

3. Om jag minns rätt hade ingen av dem tagit med sig pass. Då kan de inte vara så långt borta? Att flyga utan pass är väl helt omöjligt åtminstone? Enda alternativet är väl i så fall falska pass. Men hade det då inte varit enklare att bara ta med sig passen från första början?

Så himla mycket grubbel och saker som inte riktigt går ihop.
Citera
2013-06-25, 05:33
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarshot
De saker som förvirrar mig mest är:

1. Varför just Mexico? Eftersom Summer sagt att hon tycker det är farligt där, och att hon verkar ha en sund relation till sina barn, känns det konstigt om det är hon som tog intiativet till att dra till Mexico.

2. Pengarna på kontot, 100 000 i deras pengar känns sjukt underligt om de nyss köpt hus och inte tjänar såpass att de ligger massor med plus varje månad. Vart kommer pengarna ifrån?

3. Om jag minns rätt hade ingen av dem tagit med sig pass. Då kan de inte vara så långt borta? Att flyga utan pass är väl helt omöjligt åtminstone? Enda alternativet är väl i så fall falska pass. Men hade det då inte varit enklare att bara ta med sig passen från första början?

Så himla mycket grubbel och saker som inte riktigt går ihop.

Det är det som är själva mysteriet. Om vi ska börja med Mexico, så trots att Summer tidigare varit negativ till landet, låg det nära där de bodde (om jag förstått det rätt). Sedan vad ju Summer hispanic, så var de tvungna att fly av någon anledning så låg det kanske närmast till hands. Det påstås förövrigt att Summer inte gärna ville känna vid sina syd/latinamerikanska rötter.

Det är mycket pengar för någon som nyss köpt hus, därav spekulationerna (som J;s familj inte vill höra) att J har hamnat i klorna på någon och kanske blivit hotad eller utpressad.

Joseph bör väl ha haft pass, det var en av de som hade det och med tanke på att han varit i Mexico i affärer så bör det rimligtvis ha varit han. Sedan påpekas det också att från det de lämnade huset till de sågs på övervakningskameran (om de nu var de, vilket är långt ifrån säkert) hade det gått fyra dygn. Det är rätt lång tid! Det fanns gott om tid att fixa falska pass under andra namn. I bilen har man inte hittat spår av ngn annan, det som hittades var bl a barnkläder.

J hade en affärsverksamhet (han sysslade med vattenfontäner) hur lukrativ den var vet egentligen ingen. Det är möjligt att han drogs in i skumma affärer och sedan samarbetade med polisen och nu ingår familjen i vittnesskyddsprogram. Jag vet inte om polisen har någon skyldighet att berätta för de anhöriga att familjen lever under sådana omständigheter.

Klart är emellertid att det är Josephs familj som hörs, de är helamerikaner och de kan inte förstå vad som har hänt. Deras ord lyder ungefär så här "de levde den amerikanska drömmen, de skulle aldrig lämna sitt hem". Värt att notera tycker jag är att för inte så länge sedan hyrde de en apartment, så där fanns inga pengar att hämta. Sedan har det givetvis betonats att det var J som ville flytta och ge barnen en trygghet (så var det säkert också, med tanke på att Summer inte trivdes i början). Jag tycker trots allt att av det jag har läst så går pluspoängen till Joseph, medans Summer med sin bakgrund görs till en knepigare person, det tycker jag är fel. Det kan ju mycket väl hända att hon hade sina sidor, att hon inte var Guds bästa barn och att Joseph blivit mördad, men det vet vi faktiskt inte..
Citera
2013-06-25, 16:42
Medlem
Mymys avatar
Finns en grupp på Facebook: Find the McStay family (kan inte länka).
Om man vill läsa om teorier och nyheter i fallet.
Citera
2013-08-27, 19:01
Bannlyst
Nåt nytt som har framkommit? Sjukt skumt med denna tystnad från hela fyra familjemedlemmar i 4 år nu. Vafan har hänt med dom?!
Citera
2013-09-04, 10:45
Medlem
han var kartellmedlem, fick polishäng, drog sig tillbaka i mexico i fet villa under nytt namn och frilla.
Citera
2013-09-04, 14:14
Medlem
Prinzezzans avatar
I natt handlade Plötsligt försvunnen på TV 4 Fakta delvis om detta fall. (Det andra rörde programledaren Beths egen dotter Natalee Holloway, som försvann på Aruba.) Programmet visade bl a familjens egna videofilmer, då de flyttade in i huset. Barnen verkade så glada och stolta över "deras hus". Hela familjen verkade så glad.

I huset stod ett äggpaket med flera ägg kvar i, framme i köket, efter försvinnandet. En färgburk verkade nyss ha använts, då locket låg på sidan. Allt verkade ha skett hastigt, OM nu inte familjen själv arrangerat det till att se ut så.

Sammanlagt på föräldrarnas konton fanns 100.000 dollar. Om de självmant valt att fly, varför står pengarna outtagna kvar på kontot? Varför köpte de huset in the first place?

I programmet framkom att mannen i familjen tjänade så bra på sitt arbete, att de kunde köpa huset. Tillräckligt för att kunna lägga undan kontanter?

Något som talar för att de självmant valt att försvinna är sökningen ett par veckor innan försvinnandet, på Mexico och pass. Enligt programmet var båda föräldrarna hemma den dagen sökningen gjordes.

Men varför inte ta ut pengarna från kontot, om de skulle fly? För att det skulle verka som att de inte försvunnit frivilligt?
Citera
2013-09-12, 10:57
Medlem
whateverwhats avatar
Nu har jag inte följt detta till 100% men kan det kanske vara så att familjen via någon myndighet levt med en ny identitet som blivit plötsligt röjd och dom var tvungna att sticka omgående för att omlokaliseras och få nya identiteter..
Samt att denna "myndighet" som gett identiteterna inte vill visa sig och det bara rullar på som att dom är försvunna bara..

Bara en tanke då det finns så många olika småhemliga organ i USA som jobbar utan att någon verkar veta vad den andre gör..
Citera
2013-09-12, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whateverwhat
Nu har jag inte följt detta till 100% men kan det kanske vara så att familjen via någon myndighet levt med en ny identitet som blivit plötsligt röjd och dom var tvungna att sticka omgående för att omlokaliseras och få nya identiteter..
Samt att denna "myndighet" som gett identiteterna inte vill visa sig och det bara rullar på som att dom är försvunna bara..

Bara en tanke då det finns så många olika småhemliga organ i USA som jobbar utan att någon verkar veta vad den andre gör..

Detta har tagits upp tidigare och förnekats av Mcstays anhöriga samt av CIA/FBI.
Citera
2013-11-15, 17:20
Medlem
http://www.cbsnews.com/8301-504083_1...relative-says/

Citat:
Patrick McStay told the station that his family was contacted by law enforcement from the San Bernardino County Sheriff's Department and was told two of the four bodies that were discovered in two shallow graves have been identified as his son Joseph McStay and his daughter-in-law Summer McStay.
Citera
2013-11-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dania
http://www.cbsnews.com/8301-504083_1...relative-says/

Wow, jag trodde faktiskt inte detta fall skulle klaras upp. Nu blir den stora frågan vem som mördade dom. Fallet har tagit en intressant och ganska brutal vändning. Vem har motiv?
Citera
2013-11-15, 18:29
Medlem
Jo, minsann.... Det här var en kuslig och oväntad vändning!!!

Om jag förstått det rätt så är det inte officiellt klart? Kropparna hittades i en öken och ytligt. Det kan även innebära att kropparna inte grävts ner utan att sanden har blåst och täckt över dem!? Inte nödvändigtvis att någon grävt ner dem.. Kanske självmord ute i öknen?

Hur långt är denna fyndplats från det stället där bilen hittades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in