• 1
  • 2
2013-06-20, 08:57
Medlem
God dag!

Jobbar på ett ganska litet företag där några (2 programerare) har access till alla servrar, brandväggar, excahange osv. Detta innebär att dom med enkelhet kan se vilka sidor olika personer surfar på och hur ofta.

Spontant kännner jag mig lite kränkt att en av dom öppet tar upp vilka internetsidor folk är inne på mest och rankar oss i surfstatistiken här om dagen, samtidigt så har arbetsgivaren (inte dessa personer) rätten att göra detta.

Hur går jag till väga för att nu under sommaren kunna surfa lite privat (det är jäkligt lugnt) utan att få en känga av arbetsgivaren.

Nu sitter jag tex på mitt mobila bredband men, men 10gb tar slut rätt fort tyvärr.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Citera
2013-06-20, 09:07
Medlem
borrizs avatar
Rätta mig om jag har fel, du har betalt för att jobba inte för att nöjessurfa?
Skulle du känna dig kränkt av någon anledning så bör du ta upp detta med facket.
Citera
2013-06-20, 09:28
Medlem
Jag tror inte de får yppa sådana detaljer. Det lär inte ingå i deras arbetsuppgifter att använda sin access till databaserna för att sammanställa listor över vilka sidor folk surfar till.

Gå till din chef och klaga
Citera
2013-06-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Rätta mig om jag har fel, du har betalt för att jobba inte för att nöjessurfa?
Skulle du känna dig kränkt av någon anledning så bör du ta upp detta med facket.

Min fråga var inte hur vida jag får betalt för mitt surf eller inte utan hur man kan bli anonym på bästa och enklaste sätt.

Härligt med trådar som börjar OT!

Glad midsommar!
Citera
2013-06-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag tror inte de får yppa sådana detaljer. Det lär inte ingå i deras arbetsuppgifter att använda sin access till databaserna för att sammanställa listor över vilka sidor folk surfar till.

Gå till din chef och klaga

Det låter rimligt det du säger. Dock så sätter man sig nog i sämre dager om man tar upp en sån grej med chefen.

Vad finns det för alternativ med VPN osv? Har hört att jag kan köra min privata dator hemma på vilken dator som helst, kanske det skulle vara något? Har dock ingen aning hur man går till väga?
Citera
2013-06-20, 14:48
Medlem
droles avatar
Nu vet jag inte riktigt hur deras "filter" fungerar men antingen byter du DNS eller kör med VPN.
VPN kostar väl sådär 30kr/mån som billigast, gå upp till 50kr/mån om du känner dig rik.

Edit, det är ett alternativ att sätta upp en VPN hemma, då går allt trafik såhär:
jobb > hem > internet
istället för
jobb > internet

Betalar du för VPN går det såhär:
jobb > VPN > internet

Fördelen med att betala är om du ska gå igenom ditt hem måste du ha rätt öka hastigheter, VPN-företag har oftast 1000Mbit/s så du behåller du relativt bra hastigheter.
Senast redigerad av drole 2013-06-20 kl. 14:51.
Citera
2013-06-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Nu vet jag inte riktigt hur deras "filter" fungerar men antingen byter du DNS eller kör med VPN.
VPN kostar väl sådär 30kr/mån som billigast, gå upp till 50kr/mån om du känner dig rik.

Edit, det är ett alternativ att sätta upp en VPN hemma, då går allt trafik såhär:
jobb > hem > internet
istället för
jobb > internet

Betalar du för VPN går det såhär:
jobb > VPN > internet

Fördelen med att betala är om du ska gå igenom ditt hem måste du ha rätt öka hastigheter, VPN-företag har oftast 1000Mbit/s så du behåller du relativt bra hastigheter.

Avlyssning sker ju direkt på företaget, vpn kan inte hjälpa TS
Citera
2013-06-20, 15:33
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flourid
Avlyssning sker ju direkt på företaget, vpn kan inte hjälpa TS
Om de övervakar brandväggar etc, hur skulle inte en VPN hjälpa?
Citera
2013-06-20, 16:01
Bannlyst
Stäng av Teamviewer. Så många svar men endast ett intelligent svar från mig såklart.
Citera
2013-06-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Om de övervakar brandväggar etc, hur skulle inte en VPN hjälpa?
Den datat som skickas inom kontoret skyddar inte VPN

Dator -> Brandvägg -> Router -> (INTERNET)

Hur hade du tänkt att VPNet ska skydda trafiken lokalt?

Är du administratör på din dator eller har ni begränsade konton?
Är den domänansluten eller ej?
Citera
2013-06-20, 16:16
Medlem
key33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskulMedr00tz
Stäng av Teamviewer. Så många svar men endast ett intelligent svar från mig såklart.

Ja det var verkligen intelligent Du som är så 1337 fattar du inte att det finns massor av olika sätt att övervaka trafik på? Varför köra TV som kan stängas av? Dom kan t.ex i gateway:en analysera och logga det dom vill.
Citera
2013-06-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyskulMedr00tz
Det finns verktyg som är betydligt mer avancerade än teamviewer som han kanske inte ens vet är installerade.
Dummaste svaret hittills
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in