• 1
  • 2
2013-06-20, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av key33
Ja det var verkligen intelligent Du som är så 1337 fattar du inte att det finns massor av olika sätt att övervaka trafik på? Varför köra TV som kan stängas av? Dom kan t.ex i gateway:en analysera och logga det dom vill.

Om dom gör det varför ska dom då ha TV som säkerligen kostar pengar. Om d loggar allt så behövs inte TV då det är lättare att se i loggarna vad SAMTLIGA datorer gör än att sitta i TV och spana. Förstår inte resonemanget varför lägga pengar på något program när dom ändå loggar allt. Eller om det är gratis varför ta sig tid att installera det och gömma det från menyn är väldigt konstigt om dom ändå skulle logga allt? Jag tror inget loggas, det är därför han har TV.

Hade jag velat spana på min anställda hade jag inte installerat TV utan jag hade loggat allt ev haft en rat i varenda burk på kontoret för en rat upptäcker man inte lika enkelt som ett program som måste ligga i bakgrunden och ha samman namn i processen. Jag skulle aldrig vara så dum så att jag skulle låta mina anställda tro att jag spanar på dom, därmed är denna chefen korkad som använder ett sådant program och därför tror jag inte han loggar något heller.
Senast redigerad av MyskulMedr00tz 2013-06-20 kl. 16:47.
Citera
2013-06-20, 16:45
Medlem
key33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufus90
Den datat som skickas inom kontoret skyddar inte VPN

Det stämmer väll inte? Datan krypteras väll i t.ex openvpn klienten, sen om man har ..låt säg anonine så är trafiken krypterad till den når dom..?
Citera
2013-06-20, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av key33
Det stämmer väll inte? Datan krypteras väll i t.ex openvpn klienten, sen om man har ..låt säg anonine så är trafiken krypterad till den når dom..?

Trafiken krypteras mellan datorn och VPN servern.

1. Hur fungerar VPN?

Som figuren ovan visar kan obehöriga enkelt snappa upp trafik mellan vanliga datorer och webbsidor.

Med vår VPN lösning går all trafik krypterad mellan din dator och vår server - som slussar vidare uppkopplingen till respektive destination.

Detta innebär dels att kommunikationen mellan din dator och vår server är skyddad, men även att kommunikationen mellan vår server och destinationen är anonym.

Det är omöjligt att avgöra vem som vid ett givet ögonblick använder vår tjänst för att få åtkomst till en specifik sida, då vi aldrig lagrar information om vilka IP nummer som är anslutna.
2. Vad för sorts kryptering använder ni samt hur tung är den?

Vi använder oss utav default openvpn cryptot som är Blowfish med en 128bitars CBC kryptering. På detta ligger en 2048 bitars DH nyckel.

8. Loggar ni några IP-nummer på servern i USA?

Ja, vi loggar ip-nummer på servern i USA. Detta beror på lagarna i USA.

Dessutom tror jag inte TS kan gömma sig då dom säkerligen delar samma uppkoppling, det kan bli svårt utan att han märker det. Det går men han lär märka det. Surfa via telefonen är väl det säkraste. Går lika bra att sitta på facebook där som på datorn.
Senast redigerad av MyskulMedr00tz 2013-06-20 kl. 17:20.
Citera
2013-06-20, 18:13
Medlem
key33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskulMedr00tz
därmed är denna chefen korkad som använder ett sådant program och därför tror jag inte han loggar något heller.

Varför skriver du att TV används som fakta? TS har inte ens nämnt det. Du kanske blandade ihop trådarna? Det finns en snarlik tråd där TS skriver att TV används för övervakning.
Citera
2013-06-20, 18:25
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufus90
Den datat som skickas inom kontoret skyddar inte VPN

Dator -> Brandvägg -> Router -> (INTERNET)

Hur hade du tänkt att VPNet ska skydda trafiken lokalt?

Är du administratör på din dator eller har ni begränsade konton?
Är den domänansluten eller ej?
Jo, för den krypteras.

Edit, självklart kan du köra allt i plaintext men det är inte bara idiotiskt utan också ovanligt.
Citera
2013-06-21, 20:25
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppyJoes
God dag!

Jobbar på ett ganska litet företag där några (2 programerare) har access till alla servrar, brandväggar, excahange osv. Detta innebär att dom med enkelhet kan se vilka sidor olika personer surfar på och hur ofta.

Spontant kännner jag mig lite kränkt att en av dom öppet tar upp vilka internetsidor folk är inne på mest och rankar oss i surfstatistiken här om dagen, samtidigt så har arbetsgivaren (inte dessa personer) rätten att göra detta.

Hur går jag till väga för att nu under sommaren kunna surfa lite privat (det är jäkligt lugnt) utan att få en känga av arbetsgivaren.

Nu sitter jag tex på mitt mobila bredband men, men 10gb tar slut rätt fort tyvärr.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag själv gillar inte heller att de företaget jag jobbar för är hyfsat paranoida och loggar allt.
Vill ibland surfa på mindre seriösa webbsidor och då vill jag inte att det skall synas.

Jag har löst mitt problem med att sätta upp en openvpn-server på mitt privata bredband hemma.
Jag har statisk ip, skall tilläggas.
Kopplar upp mig hemmåt krypterat till min openvpn-server. På samma server har jag installerat en squid-proxy som jag använder för routing.
Man behöver inte squid, men jag gör det av andra skäl.

Då ser ingen hur du surfar på jobbet.
Var noga också med att du använder en egen DNS hemma, då är du safe.
Citera
2013-06-22, 13:28
Medlem
NoWarez2s avatar
TS, lyssna på: drole. Han verkar vara den enda här som vet hur VPN fungerar.

Jag kan förstå hur ni andra tänker. VPN funkar som så att du routar all trafik genom ett "virtuellt nät" som går till en slags router där du köper vpn-tjänst.

På så sätt går all trafik från din dator osynligt genom ditt jobbs brandvägg (Eftersom trafiken är krypterad)

Jag rekommenderar: https://www.ipredator.se/
Citera
2013-06-22, 16:06
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoWarez2
TS, lyssna på: drole. Han verkar vara den enda här som vet hur VPN fungerar.

Jag kan förstå hur ni andra tänker. VPN funkar som så att du routar all trafik genom ett "virtuellt nät" som går till en slags router där du köper vpn-tjänst.

På så sätt går all trafik från din dator osynligt genom ditt jobbs brandvägg (Eftersom trafiken är krypterad)

Jag rekommenderar:
Precis. VPN krypterar trafiken mellan din burk och VPN-leverantörens VPN-server. Ett smart trick för att komma runt brandväggar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in