Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-18, 12:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Vapen som vapen, men det är inte vapen som dödar folk, folk dödar folk, oavsett om de har pinnar med stenar fasttejpade på toppen, eller en Asagiri class destroyer till sitt befogande.

Samt säljer inte vi, så säljer bara någonannan, för en marknad försvinner inte sålänge efterfrågan finns, och denna efterfråga kommer finnas kvar väldigt länge!

Så om någonting så borde Sverige trappa upp denna typ utav försäljning, för att skapa en bättre värld med högre kvalitet på varorna på marknaden, som får jobbet gjort och inte sviker vid värsta tillfälle!

Har du sovit i skogen sedan 1993 eller så ?

Den här typen av stridsmedel är idag rena terroristvapnen, och är i princip inget hinder för militär verksamhet över huvud taget.
Citera
2013-06-18, 13:05
Medlem
BigIvars avatar
Det är ett djävla ofog att sprida truppminor på det där sättet. Även om jag inte är överförtjust i att vi exporterar den typen av vapen till mindre nogräknande hottentotter så är det den som lägger ut minorna som bär skulden till att de ligger där, inte folket i landet där minorna tillverkades.

Vad Özz Nujen ägnar sig åt är den allt vanligare och alltid lika tröttsamma PK-humorn. Man kan klämma till med precis vad som helst sålänge det är politiskt korrekt och publiken är skyldig att skratta hjärtligt. Om det man kläcker ur sig är kul eller inte spelar ingen som helst roll.
Citera
2013-06-18, 13:16
Medlem
scoremaxs avatar
Tja, det blir ju en väldigt filisofisk diskussion, och jag tror inte det finns något absolut rätt eller fel i jämförelsen Glock vs Trampmina.

Olika verkan, olika syften och användning, men dom används till syvende och sist av människor som tar sig den rätten.

Å ena sidan tycker jag personligen att det är en väldig skillnad på de två, pistolen har så många fler moraliskt riktiga användningsområden, å andra sidan, man vill ju bekämpa sina fiender så kostnadseffektivt som möjligt.

Gas, B-stridsmedel,minor,eldkastare..anything goes till slut..
Citera
2013-06-18, 13:28
Medlem
Abzs avatar
Vad vi har sett hittills så finns det alltså ingen bra källa på att Sverige skulle ha exporterat dessa vidriga stridsmedel utomlands. Allra minst spridit miljontals av dessa i Kurdistan. Det verkar snarare att Sverige är engagerade av röjning av dessa minor som vi dessutom verkar vara oskyldiga till!

Det är oerhört olyckligt att Özz, som ändå är någon form av förebild för många, fullständigt vräker hela skulden i ansiktet på Sverige. Han säger det dessutom inte i syfte att locka till skratt utan uppenbart för att skuldbelägga. Mycket deprimerande. Särskilt om det visar sig vara en lögn av blåaste slag.
Citera
2013-06-18, 13:32
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Har du sovit i skogen sedan 1993 eller så ?

Den här typen av stridsmedel är idag rena terroristvapnen, och är i princip inget hinder för militär verksamhet över huvud taget.

Och? fortfarande en marknad för det och sålänge de inte gör det de gör där jag är, så skiter jag faktiskt helt i hur varorna används, inte ens problem vad som sker efter det blivit sålt.

Och återigen, efterfrågan kommer inte försvinna, så då kan man lika gärna göra sin del och bidra med kvalitet.
Citera
2013-06-18, 13:52
Moderator
Jeckes avatar
Skulle hemskt gärna vilja se en källa på att det verkligen handlar om svenska minor som exporterats och inte någon annan typ av mina, tillverkad av någon annan. Alternativt att det handlar om en svensk design men som tillverkats av någon annan med eller utan tillstånd.

Citat:
För att få litet stil på jämförelsen, så tror jag att du måste tänka dig att pistolen inte används ansvarsfullt och av en behörig person, utan att man gödslar med pistoler (på dagis, du!) alla laddade och lömskt gillrade så de skjuter av sig bara man tar i dem ordentligt. Det är en principiell skillnad mellan att göra viljestyrda vapen tillgängliga och att sälja lömska och rentav elaka truppminor som gillras och skördar offer 10-50 år efter de (kanske fullt motiverat i stunden) lagts ut.
Fast då är väl den skyldige den som gödslar med pistolerna, inte den som tillverkat dem?

Inte minst om de är lömskt gillrade så att de skjuter bara av att man tar i dem ordentligt, för då är de ju en form av minor.
Minor som då skapats av den som lägger ut dem dessutom.

Möjligen skulle man väl kunna utkräva ansvar av tillverkaren om denne sålde pistolerna/minorna till den som brukade dem på detta sättet, medveten om vem det var man sålde till och på vilket sätt de skulle användas.
Citera
2013-06-18, 14:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:
För att få litet stil på jämförelsen, så tror jag att du måste tänka dig att pistolen inte används ansvarsfullt och av en behörig person, utan att man gödslar med pistoler (på dagis, du!) alla laddade och lömska gillrade så de skjuter av sig bara man tar i dem ordentligt. Det är en principiell skillnad mellan att göra viljestyrda vapen tillgängliga och att sälja lömska och rentav elaka truppminor som gillras och skördar offer 10-50 år efter de (kanske fullt motiverat i stunden) lagts ut.
För att få stil på jämförelsen jämför du krig med att gillra vapen på dagis? Ja du lyckades riktigt fint med den märkte jag...

Ansvaret faller fortfarande inte på Sverige. Om produkter tillverkat av svenska företag säljs är det i första hand köparens ansvar att se över hur produkten används. Det är köparen som är ansvarig för konsekvenserna deras användning av produkten får.
Citera
2013-06-18, 14:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Och? fortfarande en marknad för det och sålänge de inte gör det de gör där jag är, så skiter jag faktiskt helt i hur varorna används, inte ens problem vad som sker efter det blivit sålt.

Och återigen, efterfrågan kommer inte försvinna, så då kan man lika gärna göra sin del och bidra med kvalitet.

Det verkar som du verkligen HAR varit ur banan sedan Sverige och en hel hög med länder förhandlat bort och i huvudsak avvecklat personminor ur sina arsenaler.
Citera
2013-06-18, 14:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
För att få stil på jämförelsen jämför du krig med att gillra vapen på dagis? Ja du lyckades riktigt fint med den märkte jag...

Ansvaret faller fortfarande inte på Sverige. Om produkter tillverkat av svenska företag säljs är det i första hand köparens ansvar att se över hur produkten används. Det är köparen som är ansvarig för konsekvenserna deras användning av produkten får.

Om du tycker att det är en bättre liknelse att soldaterna går hem efter kriget och lämnar alla sina vapen laddad och osäkrade för envar att leka med så kan vi ju säga så istället. Men faktum kvarstår: utlagda minfält terroriserar civilbefolkning och oskyldiga om de inte tas in efter användandet och barn (som inte tänker så bra, gör sådant som är spännande och rent allmänt är ostyrbara och odisciplinerade är särskilt sårbara.

Jag påstår heller inte alls att ansvaret faller på Sverige, utan påpekar (eftersom jag vet något om sådant) att det är sannolikare att det handlar om italienska minor (i Kurdistan) och att Sverige (fd Bofors) dessutom licensierat truppmina 10 till Tyskland, som tillverkat ett stort antal. Givetvis har vare sig Sverige eller Tyskland minerat områden utanför kurdiska bergsbyar eller någon annanstans heller.

Men problemet (det större) är minor på fel ställe och att Sverige inte lagt ut dem och troligen inte heller sålt dem gör inte problemet mindre. Jag tror att det bara är i minering och minstrid okunniga som överhuvud taget inte ser problemet med att lämna ett aktivt minfält åt sitt öde.
Citera
2013-06-18, 14:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke

Möjligen skulle man väl kunna utkräva ansvar av tillverkaren om denne sålde pistolerna/minorna till den som brukade dem på detta sättet, medveten om vem det var man sålde till och på vilket sätt de skulle användas.

Jag tror inte Özz Nuyen vet ett skit om vem som tillverkat, sålt eller lagt ut minorna i hans gamla land, men om vi diskuterar den saken (eller om det politiska beslutet att upphöra med personminor) skall tråden kanske flyttas till politik in- eller utrikes?
Citera
2013-06-18, 15:01
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Om du tycker att det är en bättre liknelse att soldaterna går hem efter kriget och lämnar alla sina vapen laddad och osäkrade för envar att leka med så kan vi ju säga så istället. Men faktum kvarstår: utlagda minfält terroriserar civilbefolkning och oskyldiga om de inte tas in efter användandet och barn (som inte tänker så bra, gör sådant som är spännande och rent allmänt är ostyrbara och odisciplinerade är särskilt sårbara.

Jag påstår heller inte alls att ansvaret faller på Sverige, utan påpekar (eftersom jag vet något om sådant) att det är sannolikare att det handlar om italienska minor (i Kurdistan) och att Sverige (fd Bofors) dessutom licensierat truppmina 10 till Tyskland, som tillverkat ett stort antal. Givetvis har vare sig Sverige eller Tyskland minerat områden utanför kurdiska bergsbyar eller någon annanstans heller.

Men problemet (det större) är minor på fel ställe och att Sverige inte lagt ut dem och troligen inte heller sålt dem gör inte problemet mindre. Jag tror att det bara är i minering och minstrid okunniga som överhuvud taget inte ser problemet med att lämna ett aktivt minfält åt sitt öde.
När har jag någonsin sagt att det är bra att lämna ett minfält åt sitt öde?

Varför bemöter du mina inlägg överhuvudtaget om du nu påstår att du inte tycker Sverige ansvarar för vad köpare av landminor gör av dem? Känns lagom onödigt av dig att argumentera emot det jag skrev i så fall.

Jag har aldrig rättfärdigat att minfält har ihjäl civila många år efter det att minorna placerades ut. Jag ifrågasatte bara varför Sverige skulle skuldbeläggas.
Citera
2013-06-18, 15:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jag tror inte Özz Nuyen vet ett skit om vem som tillverkat, sålt eller lagt ut minorna i hans gamla land, men om vi diskuterar den saken (eller om det politiska beslutet att upphöra med personminor) skall tråden kanske flyttas till politik in- eller utrikes?

Jag tror Özz Nuyen är totalt ute och cyklar här. De flesta landminor som förekommer i Turkiet är av typ M2A4, dvs en amerikansk mina. Det finns över huvudtaget ingen information om att det finns svensktillverkade minor i Turkiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in