Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-18, 10:34
Medlem
Abzs avatar
Hej Flashback!

Jag tittade på Özz Nujens show Dålig Stämning och där så gick han igenom truppminesituationen i sitt Kurdistan. Han beskrev hur den svenska truppmina 10(pucken) fungerade och gick sedan vidare att denna mina fanns i miljontals i Kurdistan. Han rundade av raljeringen med ett bistert tack till Sverige.

Första känslan var skuld. Är det alltså våra truppminor som dödar barn i Kurdistanområdet? Efter cirka en sekund började källkritiksområdet i hjärnan att aktiveras. Med tanke på Ottawaavtalet så borde det ha rätt stor uppmärksamhet i debatterna kring vapenexport och dyka upp som en stor svart plump på Sveriges resumé. Men jag kan inte hitta någonting på internet om svensk truppmineexport.

Så nu vänder jag mig helt enkelt hit. Har Sverige nåpgon gång exporterat truppminor i miljontals? Är det rätt av ÖN att skuldbelägga Sverige för Kurdistanområdets omkomna barn? Har jag missförstått ÖN i vad han försöker få fram?

Mvh
Citera
2013-06-18, 11:02
Medlem
Denoms avatar
Vilken fjant. På samma sätt antar jag att han tycker det är Österrikes fel om någon skjuter honom med en Glock?
Citera
2013-06-18, 11:08
Medlem
Özz Nujen dålig stämning finns kvar på SVT play. (tror jag det var) han berättade att minorna inte går att hitta eftersom de är gjorda av plast och innehåller för lite metall. Det går inte hitta något om 10 pucken om man googlar. Tyckte att Özz Nujen gjorde en bra show har aldrig riktigt gillat honom men tyckte han skötte sig bra.
Citera
2013-06-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vilken fjant. På samma sätt antar jag att han tycker det är Österrikes fel om någon skjuter honom med en Glock?
Klart som fan att han tycker det. Österrike är ju ett vitt, demokratiskt och välmående land precis som Sverige. Pga detta är vår skuld till alla kaosnationer enorm.
Citera
2013-06-18, 11:10
Medlem
JapanKinas avatar
Intressant fråga. Vi kan mycket väl ha exporterat minor till andra länder som senare hamnat i regionen. Som alltid med vapen är det ibland mycket svårt att säga var dessa hamnar i slutändan. En första period kan de röra sig inom det tilltänkta landet men ju fler år som går (givetvis beroende på region) desto sämre koll har man på vart alla vapen befinner sig.

Hittade följande artikel som visar att Sverige åtminstone tagit på sig att skicka pengar för att röja upp minor i området.

Citat:
In 1998, US$16.5 million was earmarked for United Nations Office for Project Services (UNOPS), which is involved in the clearing of mines, whilst countries like Denmark, Sweden and the UK have donated mine action support funds.
Källa: http://kurdistantribune.com/2012/other-side-of-kurdistans-success-story-impact-of-mines-regions-rural-areas/

Det verkar även som att PKK haft tillgång till minor och eventuellt har placerat dessa så att kurdiska civila har tagit skada. Se länk nedan:

http://books.google.se/books?id=3C4qXoCq7nkC&lpg=PA850&ots=XO_vx0Nptv&dq= bofors%20landmines%20turkey&hl=sv&pg=PA850#v=onepa ge&q&f=false
Citera
2013-06-18, 11:12
Medlem
Citat:
Det är väl skillnad på en Glock och en mina som inte går att hitta? En Glock är ju gjord för att döda fienden medans en mina är gjord för att döda vem som helst som går över ett område.
Citera
2013-06-18, 11:34
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illuminati1337
Det är väl skillnad på en Glock och en mina som inte går att hitta? En Glock är ju gjord för att döda fienden medans en mina är gjord för att döda vem som helst som går över ett område.
Om jag säljer dig en pistol som du har ihjäl någon med och en mina som du har ihjäl någon med är det precis samma sak.

Eller menar du att i fallet med pistolen är det ditt fel eftersom att du skjöt och i fallet med minan är det landet mitt minföretag ligger i som är orsaken till att din granne klev på den av någon konstig anledning?

Det är i fallet med minan precis lika mycket (eller med pistolen lika lite) ansvar det handlar om då du är den som väljer att placera minan i hopp om att döda någon med den.
Citat:
Ursprungligen postat av cestus
Klart som fan att han tycker det. Österrike är ju ett vitt, demokratiskt och välmående land precis som Sverige. Pga detta är vår skuld till alla kaosnationer enorm.
Nästa gång en polis skjuter någon med sin Sig Sauer vet vi att de är tyskarnas fel!
Senast redigerad av Denom 2013-06-18 kl. 11:41.
Citera
2013-06-18, 11:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abz
Hej Flashback!

Jag tittade på Özz Nujens show Dålig Stämning och där så gick han igenom truppminesituationen i sitt Kurdistan. Han beskrev hur den svenska truppmina 10(pucken) fungerade och gick sedan vidare att denna mina fanns i miljontals i Kurdistan. Han rundade av raljeringen med ett bistert tack till Sverige.

Första känslan var skuld. Är det alltså våra truppminor som dödar barn i Kurdistanområdet? Efter cirka en sekund började källkritiksområdet i hjärnan att aktiveras. Med tanke på Ottawaavtalet så borde det ha rätt stor uppmärksamhet i debatterna kring vapenexport och dyka upp som en stor svart plump på Sveriges resumé. Men jag kan inte hitta någonting på internet om svensk truppmineexport.

Så nu vänder jag mig helt enkelt hit. Har Sverige nåpgon gång exporterat truppminor i miljontals? Är det rätt av ÖN att skuldbelägga Sverige för Kurdistanområdets omkomna barn? Har jag missförstått ÖN i vad han försöker få fram?

Mvh

Det sista vet jag inte, men personminor är ett otyg på många sätt. Truppmina 10 är en asymmetriskt utlöst personmina, i plast för att vara svår att röja och har tillverkats (på licens) av åtminstone ett tyskt företag på 60-talet (typen är gammal). Konstruktionen är avsedd att försvåra röjning med minorm, därav funktionen att man måste trampa på kanten för att utlösa den. http://www.lexpev.nl/images/68.jpg

Det finns väl ingenting som egentligen säger att Sverige (Bofors, numera Nammo LIAB) har sålt minor till kurder, utan som vanligt har vapen letat sig fram till aktivister av olika sorter på märkliga vägar. En möjlighet är ju att Turkiet (NATO-ansluten) har kunnat köpa den tyska varianten via just NATO och sedan kan det handla om inbrott eller erövringar. Något talar dessutom för att den mina som finns "vild" i Kurdistan är en mina av typen http://en.wikipedia.org/wiki/TS-50_mine
Citera
2013-06-18, 11:53
Medlem
1911s avatar
10'an går utmärkt att hitta med minsökare. Empiriskt utprövat.

Jag har ingen aning om dessa har sålts av Sverige, det hade varit intressant att veta.
Citera
2013-06-18, 11:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Om jag säljer dig en pistol som du har ihjäl någon med och en mina som du har ihjäl någon med är det precis samma sak.

Eller menar du att i fallet med pistolen är det ditt fel eftersom att du skjöt och i fallet med minan är det landet mitt minföretag ligger i som är orsaken till att din granne klev på den av någon konstig anledning?

Det är i fallet med minan precis lika mycket (eller med pistolen lika lite) ansvar det handlar om då du är den som väljer att placera minan i hopp om att döda någon med den.

Nästa gång en polis skjuter någon med sin Sig Sauer vet vi att de är tyskarnas fel!

För att få litet stil på jämförelsen, så tror jag att du måste tänka dig att pistolen inte används ansvarsfullt och av en behörig person, utan att man gödslar med pistoler (på dagis, du!) alla laddade och lömskt gillrade så de skjuter av sig bara man tar i dem ordentligt. Det är en principiell skillnad mellan att göra viljestyrda vapen tillgängliga och att sälja lömska och rentav elaka truppminor som gillras och skördar offer 10-50 år efter de (kanske fullt motiverat i stunden) lagts ut.
Citera
2013-06-18, 12:06
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illuminati1337

Vapen som vapen, men det är inte vapen som dödar folk, folk dödar folk, oavsett om de har pinnar med stenar fasttejpade på toppen, eller en Asagiri class destroyer till sitt befogande.

Samt säljer inte vi, så säljer bara någonannan, för en marknad försvinner inte sålänge efterfrågan finns, och denna efterfråga kommer finnas kvar väldigt länge!

Så om någonting så borde Sverige trappa upp denna typ utav försäljning, för att skapa en bättre värld med högre kvalitet på varorna på marknaden, som får jobbet gjort och inte sviker vid värsta tillfälle!
Citera
2013-06-18, 12:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
10'an går utmärkt att hitta med minsökare. Empiriskt utprövat.

Jag har ingen aning om dessa har sålts av Sverige, det hade varit intressant att veta.

Jadå. Den har en metallfjäder och metallstift i tändaren som går att hitta om man har litet modernare sökare. Men det brukar inte civilister ha tillgång till, dessvärre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in