Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-18, 15:37
Medlem
KurdistansHogstaBergs avatar
Får flika in här,
När jag var väldigt liten därav dåligt minne, så minns jag svagt att min släkting(minröjare) från mammas sida pratade om minor med svensk flagg runt om i Kurdistan.
Min familj som har bott i Sverige sedan 1989 trodde ej på detta och nekade skarpt tills vi såg videon, där dem röjar upp en och filmar händelsen när dem spränger den.
Då var det en liten orange mina, med svensk flagg och texten '' Made in Sweden'' .

Sedan om det var en sådan Özz talar om vette jag fan, men en mina från Sverige var det klart och tydligt.
Dör oskyldiga människor, jo klart fan gör det de.
Citera
2013-06-18, 15:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illuminati1337
Özz Nujen dålig stämning finns kvar på SVT play. (tror jag det var) han berättade att minorna inte går att hitta eftersom de är gjorda av plast och innehåller för lite metall. Det går inte hitta något om 10 pucken om man googlar. Tyckte att Özz Nujen gjorde en bra show har aldrig riktigt gillat honom men tyckte han skötte sig bra.

Grejen är att de flesta antipersonella minor som tillverkats efter andra världskriget och som saknar metallsplitter är tillverkade i plast. Det finns alltså många tillverkare av sådana plastminor.
Citera
2013-06-18, 15:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurdistansHogstaBerg
Får flika in här,
När jag var väldigt liten därav dåligt minne, så minns jag svagt att min släkting(minröjare) från mammas sida pratade om minor med svensk flagg runt om i Kurdistan.
Min familj som har bott i Sverige sedan 1989 trodde ej på detta och nekade skarpt tills vi såg videon, där dem röjar upp en och filmar händelsen när dem spränger den.
Då var det en liten orange mina, med svensk flagg och texten '' Made in Sweden'' .

Sedan om det var en sådan Özz talar om vette jag fan, men en mina från Sverige var det klart och tydligt.

Då kan jag berätta att minor inte är orange (det motverkar helt deras syfte). En svensk flagga låter också helt osannolikt, i alla fall om inte den målats i pedagogiskt och propagandistiskt syfte. "Made in Sweden" har jag aldrig sett, men jag har ju inte sett allt. Däremot skulle den haft ett M-nummer.
Citera
2013-06-18, 15:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
När har jag någonsin sagt att det är bra att lämna ett minfält åt sitt öde?

Varför bemöter du mina inlägg överhuvudtaget om du nu påstår att du inte tycker Sverige ansvarar för vad köpare av landminor gör av dem? Känns lagom onödigt av dig att argumentera emot det jag skrev i så fall.

Jag har aldrig rättfärdigat att minfält har ihjäl civila många år efter det att minorna placerades ut. Jag ifrågasatte bara varför Sverige skulle skuldbeläggas.

Jag fäste mig bara vid att du skrev
Citat:
Om jag säljer dig en pistol som du har ihjäl någon med och en mina som du har ihjäl någon med är det precis samma sak.

Det är inte samma sak, inte ens nära.
Citera
2013-06-18, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då kan jag berätta att minor inte är orange (det motverkar helt deras syfte). En svensk flagga låter också helt osannolikt, i alla fall om inte den målats i pedagogiskt och propagandistiskt syfte. "Made in Sweden" har jag aldrig sett, men jag har ju inte sett allt. Däremot skulle den haft ett M-nummer.

Det jag berättar om vad jag har sett kan jag med ett gott samvete verkställa att det är sant,
Citera
2013-06-18, 15:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tror Özz Nuyen är totalt ute och cyklar här. De flesta landminor som förekommer i Turkiet är av typ M2A4, dvs en amerikansk mina. Det finns över huvudtaget ingen information om att det finns svensktillverkade minor i Turkiet.
Man får inte låta sanningen stå ivägen för politisk retorik.
Det borde finnas papper på hur mycket truppminor Sverige har exporterat & var. Hittills har inget framkommit som stöder teorin om att Svenska truppminor finns i kurdistan.
Kurder & kurder, han menar nog bergsturkar antar jag.
Citera
2013-06-18, 16:22
Medlem
Hur kan han vara ute och cykla när han är själv utbildad inom den svenska armen, samt expert inom sitt område?
Han bör vara kunnig inom det han är utbildad till?
Sedan hur sannorlikt är det att han tar upp sådant för och köra stand up, för att göra bort sig?
ne tror knappast det!
Citera
2013-06-18, 16:27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag fäste mig bara vid att du skrev

Det är inte samma sak, inte ens nära.
Det jag menade var bara att personen som har ihjäl någon med pistol/mina är ansvarig i båda fallen.
Citera
2013-06-18, 16:31
Medlem
Abzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurdistansHogstaBerg
Får flika in här,

Intressant det du skriver! Men sannerligen en märklig mina du beskriver. Den faller åtminstone inte in under dessa beskrivningar: http://arcticranger.tripod.com/equip/gme/mines/mines.htm

Vet du vem som har producerat filmen? Går den att få tag i? Det märkliga är att det är så otroligt lite skriverier om svenska minor i Kurdistan. Det borde, som jag påpekat tidigare, vara en riktigt het potatis i vapenexport-debatten. Om det är som du säger så måste det finnas mängder med bildbevis. Mer empiri åt folket!
Citera
2013-06-18, 16:31
Medlem
Bergakungens avatar
Nå, då skall jag bidra med litet kunskap i detta: De flesta minor i Kurdistan är irakiska. De har antingen licensierats från Italien eller sålts från italien. Bofors beröring med detta består i att man sålt sprängmedel till den italienska fabriken, liksom den irakiska (Uppgifterna kommer här från Svenska Freds, så jag går inte i god för dem.)

Att det handlar om svenska (i någon rimlig betydelse) minor är därför helt otänkbart, vi har inte sålt truppmina 10 till någon. Det kan handla om den tyska varianten, men också det är osannolikt. Däremot är det möjligt att det handlar om italienska minor och troligast, irakiska.

Att det finns en video som visar en orange, svenskflaggad mina som sprängs på plats av kurdiska minröjare kan tänkas. Att den skildrar en genuin svensk mina är däremot helt osannolikt.
Citera
2013-06-18, 16:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det jag menade var bara att personen som har ihjäl någon med pistol/mina är ansvarig i båda fallen.

Låt oss då lämna missförsåndet bakom oss med gott humör.
Citera
2013-06-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abz
Intressant det du skriver! Men sannerligen en märklig mina du beskriver. Den faller åtminstone inte in under dessa beskrivningar: http://arcticranger.tripod.com/equip/gme/mines/mines.htm

Vet du vem som har producerat filmen? Går den att få tag i? Det märkliga är att det är så otroligt lite skriverier om svenska minor i Kurdistan. Det borde, som jag påpekat tidigare, vara en riktigt het potatis i vapenexport-debatten. Om det är som du säger så måste det finnas mängder med bildbevis. Mer empiri åt folket!

Ber om hemskt mycket om ursäkt, ringde modern min.
Hon undra vad jag har käkat, för den var militärgrön grå aktig, med en yttrest liten orange bricka med något slags nr på!
Eftersom filmen är ej tagen utav ''experter'' och det var väldans massa år sedan så kan jag tyvärr inte få tag på filmen, men kan göra ett försök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in