Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-14, 17:44
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Krävs dock känsligare utrustning, eller hur?
Jo det gör det. Men om du inte planerar att använda metalldetektorer från dess tidiga dagar är det inget problem. En modern detektor klarar jobbet utmärkt
Citera
2014-12-14, 18:45
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja just det, Bofors kan ju ha trott att Iran under brinnande krig skulle använda sprängämnet till civil gruvdrift, lite onödigt dyrt men inte omöjligt. Alla visste om att Iran var flitiga användare av truppminor och vilka problem sådana brukar lämna efter krigets slut, ändå sålde Bofors tusen ton sprängämne till Iran. Att skylla på att det kunde användas till annat blir då rätt patetiskt.

Punkt slut, kan aldrig suddas ut i hela universum, stjärnstopp! Ha, jag skrev det först, ingenting toppar stjärnstopp!
Ta du ditt stjärnstopp och tryck in det i lämpligt placerat svart hål.

Så Iran gjorde massor av minor?
Vilken tur att vi inte sålde till Iran då.
Vi sålde nämligen till Italien.

http://www.svenskafreds.se/sites/default/files/ssbiter.PDF
Bofors Explosives sålde nämligen sprängmedel avsedda för minst 1.350.000 anti-personella minor till Saddam Husseins irakiska krigsmakt. Leveranserna ägde rum mellan 1982 och 1984 och skedde via företagen SPEL i Portugal och Valsella i Italien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Valsella_Meccanotecnica#Iraq_mine_sales_court_case
In 1991 the Valsella’s managers, consultants, and administrators – Antonio De Cristofano, Mario Fallani (director of Casalee Italia), Gabriel van deuren (manager of Cofitec), Cesare Somigliana, Calista Calisto, Paulo Jasson, Paolo Torsello, Vito Taddeo, and Peter Kurt Maier – were charged with illegal trading with Iraq. The allegations were related to the estimated 9 million anti-personnel mines that were sent to Iraq via Singapore.

Dessutom, med andra produkter menade jag inte civila, utan istället övriga vapen.
Främst då artillerigranater, då Bofors hade exporterat ett antal Haubits 77.
Senast redigerad av Jecke 2014-12-14 kl. 18:48.
Citera
2014-12-14, 21:00
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
var har du läst detta?

Det var ett uppmärksammat nyhetsinslag i flera media för några veckor sedan. Tror jag såg det i Ny Teknik eller var det Dagens Industri.

Ledsen men jag orkar inte söka upp källan.
Citera
2014-12-14, 21:05
Medlem
Hmn-1s avatar
Ändå är han här och underhåller dom som "ansvarar" för hans folks död, som en håvnarr. Vilken stolthet har en sån jävla råtta kvar? Visserligen sitter ju hedern i hugget på släkten så han kan nog inte koppla ironin av att han ens befinner sig här.
Citera
2014-12-14, 21:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Ta du ditt stjärnstopp och tryck in det i lämpligt placerat svart hål.

Så Iran gjorde massor av minor?
Vilken tur att vi inte sålde till Iran då.
Vi sålde nämligen till Italien.

http://www.svenskafreds.se/sites/default/files/ssbiter.PDF
Bofors Explosives sålde nämligen sprängmedel avsedda för minst 1.350.000 anti-personella minor till Saddam Husseins irakiska krigsmakt. Leveranserna ägde rum mellan 1982 och 1984 och skedde via företagen SPEL i Portugal och Valsella i Italien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Valsella_Meccanotecnica#Iraq_mine_sales_court_case
In 1991 the Valsella’s managers, consultants, and administrators – Antonio De Cristofano, Mario Fallani (director of Casalee Italia), Gabriel van deuren (manager of Cofitec), Cesare Somigliana, Calista Calisto, Paulo Jasson, Paolo Torsello, Vito Taddeo, and Peter Kurt Maier – were charged with illegal trading with Iraq. The allegations were related to the estimated 9 million anti-personnel mines that were sent to Iraq via Singapore.

Dessutom, med andra produkter menade jag inte civila, utan istället övriga vapen.
Främst då artillerigranater, då Bofors hade exporterat ett antal Haubits 77.
Ingenting står över stjärnstopp. Var din invändning att det var Irak och inte Iran? Bofors sålde ju sprängämne till båda, textstycket du citerar (som jag citerade för något år sedan i denna tråd) talar om sprängämne för personminor som exporterades till Irak, vad sprängämnena som gick till Iran användes till anges inte. Men du menar väl inte att din invändning var om det var till Iran eller Irak? Skulle den ena mordiska diktaturen vara bättre att förse med råvaror till mintillverkning än den andra? Hur motiverar du i så fall det? Både Iraks och Irans användning av personminor var känd så i mina ögon är det fullständigt egalt vilken av de båda nationerna som hällde svenskt sprängämne i sina minor.

Eller menar du att Bofors slingerbulter med export via Italien för att kringgå vapenembargot på något sätt gör deras försäljning mindre klandervärd?

Nä du, det är nog du som får åka till V4641 Sgr och stoppa upp eller in ditt snickesnack där.
Citera
2014-12-14, 21:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Det var ett uppmärksammat nyhetsinslag i flera media för några veckor sedan. Tror jag såg det i Ny Teknik eller var det Dagens Industri.

Här är artikeln: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3867546.ece

"USA:s försvarsdepartement vill beväpna den irakiska armen och kurdiska trupper i Irak med det svensktillverkade granatgeväret Carl Gustaf. Det visar amerikanska budgetdokument."

Med tanke på att i princip alla utom ISIS själva hatar ISIS så är det nog inte många som har invändningar mot det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hmn-1
Ändå är han här och underhåller dom som "ansvarar" för hans folks död, som en håvnarr. Vilken stolthet har en sån jävla råtta kvar? Visserligen sitter ju hedern i hugget på släkten så han kan nog inte koppla ironin av att han ens befinner sig här.
Lite långsökt kritik du kommer med där tycker jag. Inte anser han väl att hela svenska folket är skyldigt till kurdernas död. Varför skulle inte han likväl som jag (100 % svensk sedan så långt kyrkböckerna förtäljer) kunna kritisera svensk vapenexport om den nu skulle utgöra delar av den skit som ligger kvar och spränger civila på måfå långt efter krigets slut?
Citera
2014-12-14, 21:50
Medlem
Vedklyvens avatar
[quote=skunkjobb|51475982]På hur sätt hycklar han och på hur sätt är han en Sverigehatare?

QUOTE]

Men Herre Gud! I alla inslag som jag sett i Tv där Nujen medverkat, "Stå upp", Skavlan, osv, så har han öst galla över Sverige (även Norge) som ett rasistland och världens största vapenexportör per capita.

Samtidigt är hans vurmande för ett fritt Kurdistan starkt nationalistiskt. Vem tror att ett Kurdistan skulle bli ett Multikultiland?

Sverige är ett litet land som försöker va neutralt, inklämt mellan Öst o Väst. Bittra erfarenheter från andra världskriget bland annat, har gjort att Sverige ansträngt sig för att producera egna vapen. Exportrestriktionerna är nog de hårdaste som ett vapentillverkande land har.

Att Kurder i Sverige inte känner nån sympati för vårt land har jag förstått men de kunde väl åtminstone försöka va lite självkritiska när de spyr galla i Media.
Citera
2014-12-14, 22:12
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:

ok, har hört att amerikanska armén själva ska börja använda CG, men att de skulle försörja kurderna med det vetifan alltså. det är väl dessutom inte lagligt... sverige får inte sälja vidare till någon om man misstänker att de kommer sälja vidare till olämpliga parter.
Citera
2014-12-14, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Özz borde egentligen stoppas in och knullas om, men då sannolikheten inte är stor att detta skulle ge upphov till någon förbättrad organism är därför mitt förslag att vi tvångsrepatrierar honom tillbaka till Kurdistan, så kan han minröja bäst fan han vill. Den lille bigotta jävelungen.

Det är precis det kurder gör med varandra och har du inte märkt hur fel det slagit?
"de" skyter gärna hur bra det är nu i kurdistan men endå väller det kurder därifrån till Sverige, jävkla hycklare är vad dom är.

Till frågan, vad spelar det för roll om Sverige sålde minor, det är affärer men kurder fattar inte det och tar det väldigt personligt, hoppas inte deras pkk- terrorister börjar härja här i Sverige som hämnd.
Citera
2014-12-14, 22:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Men Herre Gud! I alla inslag som jag sett i Tv där Nujen medverkat, "Stå upp", Skavlan, osv, så har han öst galla över Sverige (även Norge) som ett rasistland och världens största vapenexportör per capita.

Samtidigt är hans vurmande för ett fritt Kurdistan starkt nationalistiskt. Vem tror att ett Kurdistan skulle bli ett Multikultiland?

Sverige är ett litet land som försöker va neutralt, inklämt mellan Öst o Väst. Bittra erfarenheter från andra världskriget bland annat, har gjort att Sverige ansträngt sig för att producera egna vapen. Exportrestriktionerna är nog de hårdaste som ett vapentillverkande land har.

Att Kurder i Sverige inte känner nån sympati för vårt land har jag förstått men de kunde väl åtminstone försöka va lite självkritiska när de spyr galla i Media.
Jag känner inte igen det där men så gillar jag inte stå upp-komik över huvud taget så jag har inte sett mycket av gubben i detta sammanhang.

hans egen sida låter det som att han visst har sympatier för Sverige: "Just i detta där och då var Timbuktus tal än mer symboliskt för det Sverige som är nu, ett fint tal som berörde mig och många andra djupt, inte bara för att vi kände hans ärliga känsla och djupa kärlek för vårt Sverige, utan för att det stockade i halsen på honom och han hade svårt att hålla tillbaka gråten, likt en hel del av oss."

Egentligen skiter jag i vad han tycker, han har väl rätt att kritisera svensk, amerikansk, rysk, kinesisk eller vilken vapenexport han vill lika väl som jag som är supersvensk eller varför inte?

För övrigt är jag positiv till det mesta av svensk vapenexport och för mig kunde det även få ske till krigförande länder, men inte till krigförande galna diktaturer.
Senast redigerad av skunkjobb 2014-12-14 kl. 22:31.
Citera
2014-12-14, 22:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
ok, har hört att amerikanska armén själva ska börja använda CG, men att de skulle försörja kurderna med det vetifan alltså. det är väl dessutom inte lagligt... sverige får inte sälja vidare till någon om man misstänker att de kommer sälja vidare till olämpliga parter.
Titta ett par inlägg längre upp...
Citera
2014-12-14, 22:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GEOF
Till frågan, vad spelar det för roll om Sverige sålde minor, det är affärer men kurder fattar inte det och tar det väldigt personligt, hoppas inte deras pkk- terrorister börjar härja här i Sverige som hämnd.
Det är en inställning man kan ha förstås att vi skulle kunna sälja truppminor till vilket land som helst. Du tycker alltså inte det är problematiskt? De kambodjanska barnen klarar sig ju med ett ben...

Själv anser jag att det är skillnad på vapen och vapen och truppminor, särskilt i underutvecklade länder där de sprids vind för våg är inte ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in