Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-27, 09:09
Medlem
Abzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Fast vad den där rapporten säger är att Sverige har sålt sprängämnen till ett antal länder.

Vi har alltså inte sålt minor, vi har inte lagt ut minor och vi har inte ens sålt delar till minor.
Vi har endast sålt råmaterial som kan användas till minor, men även till annat.

Hur hårda krav kan vi sätta på det vi exporterar?
Kan vi hävda att svenskproducerade verktyg inte ska få användas för att tillverka vapen?
Och då snackar jag om verktyg för flera ändåmål, inte särskilda maskiner som endast kan användas för att tillverka en enda sak.
(Inte helt objudet kommer tanken på Palme-regeringen som ville bygga en fabrik för att tillverka konstgödning i Vietnam.)

En väldigt bra poäng och jag håller med dig i stort.

Det som jag tycker gör det hela lite tveksamt är att Bofors faktiskt visste att efterfrågan på truppminor var otroligt stor och det rådde egentligen ingen tvekan om var en stor del av sprängämnet skull hamna. I vapenexportbranschen så bör man med all rätt reflektera både en och två gånger hur ens produkt kommer användas i slutändan och vara beredd att skriva under på det. Annars kan vi nog få ett klimat i vapenhandeln som är oönskat.

Å andra sidan så var truppminor inte alls förbjudna vid tidpunkten för affären och borde därför setts på som ett vapensystem i mängden. Jag är övertygad om att en liknande affär inte skulle ske om truppminor vore förbjudet. Och ja... rent objektivt så är det en råvara Bofors har levererat och inte något vapensystem.
Citera
2013-06-27, 21:16
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abz
En väldigt bra poäng och jag håller med dig i stort.

Det som jag tycker gör det hela lite tveksamt är att Bofors faktiskt visste att efterfrågan på truppminor var otroligt stor och det rådde egentligen ingen tvekan om var en stor del av sprängämnet skull hamna. I vapenexportbranschen så bör man med all rätt reflektera både en och två gånger hur ens produkt kommer användas i slutändan och vara beredd att skriva under på det. Annars kan vi nog få ett klimat i vapenhandeln som är oönskat.

Å andra sidan så var truppminor inte alls förbjudna vid tidpunkten för affären och borde därför setts på som ett vapensystem i mängden. Jag är övertygad om att en liknande affär inte skulle ske om truppminor vore förbjudet. Och ja... rent objektivt så är det en råvara Bofors har levererat och inte något vapensystem.
Å andra sidan så får vi då anta att efterfrågan på andra varor innehållandes sprängmedel INTE skulle vara stor.

Vilket det inte är någon som säger något om.

Troligen handlar det som så alltid om att vid krig så går det åt mycket ammunition, däribland minor, robotar, bomber och artillerigranater och efterfrågan på samtliga av dessa saker är höga.
Citera
2014-12-14, 00:37
Medlem
Vedklyvens avatar
Nu ska ju USA leverera Svenskbyggda raketgeväret KarlGustav till Kurderna i Irak.

Undrar vad hycklaren och Sverigehataren Nujen tycker om det.
Citera
2014-12-14, 00:59
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Nu ska ju USA leverera Svenskbyggda raketgeväret KarlGustav till Kurderna i Irak.

var har du läst detta?
Citera
2014-12-14, 09:05
Medlem
blofeld88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illuminati1337
Özz Nujen dålig stämning finns kvar på SVT play. (tror jag det var) han berättade att minorna inte går att hitta eftersom de är gjorda av plast och innehåller för lite metall. Det går inte hitta något om 10 pucken om man googlar. Tyckte att Özz Nujen gjorde en bra show har aldrig riktigt gillat honom men tyckte han skötte sig bra.

Det spelar ingen roll om minan är gjord av plast, tändhatten är av metall och det räcker för att hitta minan.
Citera
2014-12-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeld88
Det spelar ingen roll om minan är gjord av plast, tändhatten är av metall och det räcker för att hitta minan.

Krävs dock känsligare utrustning, eller hur?
Citera
2014-12-14, 12:34
Medlem
Asylbaronens avatar
Sverige har varit en mycket stor producent av vapen och vapensystem. Industrin har sysselsatt hundratusentals människor och bringat stora inkomster till landet. Sverige är nog dessutom ett av de länder med högst etik när det gäller formerna för exporten.

Jag skulle samtidigt vilja passa på och tacka "Kurdistan" för alla våldtäktsmän, rånare, mördare, våldsmän, narkotikalangare och dåliga komiker som vi fått exporterat till vårt lilla land i norr. Tack så mycket. Nationalisten Özz Nujen kan dock trösta sig med att Sveriges inkomster för denna vapenexport faktiskt gått till att delvis finansiera Kurdistans export av dessa grupper och deras uppehälle i Sverige.
Senast redigerad av Asylbaronen 2014-12-14 kl. 12:37.
Citera
2014-12-14, 12:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven

På hur sätt hycklar han och på hur sätt är han en Sverigehatare?

Du ser väl skillnad på ett granatgevär som man siktar och skjuter med och personminor som kan bli liggande kvar och döda på måfå i decennier?

Citat:
Ursprungligen postat av Asylbaronen
Sverige har varit en mycket stor producent av vapen och vapensystem. Industrin har sysselsatt hundratusentals människor och bringat stora inkomster till landet. Sverige är nog dessutom ett av de länder med högst etik när det gäller formerna för exporten.

Jag skulle samtidigt vilja passa på och tacka "Kurdistan" för alla våldtäktsmän, rånare, mördare, våldsmän, narkotikalangare och dåliga komiker som vi fått exporterat till vårt lilla land i norr. Tack så mycket.
Jag gillar svensk försvarsindustri men tycker att den aktuella sprängämnesexporten var klandervärd och det är ju den den här tråden handlar om. Anser du att det var ok med tanke på köpare osv.?
Citera
2014-12-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
På hur sätt hycklar han och på hur sätt är han en Sverigehatare?

Du ser väl skillnad på ett granatgevär som man siktar och skjuter med och personminor som kan bli liggande kvar och döda på måfå i decennier?

Jag gillar svensk försvarsindustri men tycker att den aktuella sprängämnesexporten var klandervärd och det är ju den den här tråden handlar om. Anser du att det var ok med tanke på köpare osv.?

Nu exporterades inga truppminor. Punkt.
Citera
2014-12-14, 13:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Nu exporterades inga truppminor. Punkt.
Men sprängämne som användes till sådana. Punkt.
Citera
2014-12-14, 14:57
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Men sprängämne som användes till sådana. Punkt.
Vilket var ett råämne som kunde användas till en mängd olika produkter. Punkt.
Citera
2014-12-14, 16:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Vilket var ett råämne som kunde användas till en mängd olika produkter. Punkt.
Ja just det, Bofors kan ju ha trott att Iran under brinnande krig skulle använda sprängämnet till civil gruvdrift, lite onödigt dyrt men inte omöjligt. Alla visste om att Iran var flitiga användare av truppminor och vilka problem sådana brukar lämna efter krigets slut, ändå sålde Bofors tusen ton sprängämne till Iran. Att skylla på att det kunde användas till annat blir då rätt patetiskt.

Punkt slut, kan aldrig suddas ut i hela universum, stjärnstopp! Ha, jag skrev det först, ingenting toppar stjärnstopp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in