• 1
  • 2
2013-06-17, 12:27
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Hej!

Jag har för närvarande Nordea som min huvudsakliga bank, men jag funderar på att byta bank inom en snar framtid. Jag har dock problem med att välja bank.

Det jag är ute efter:
En modern bank som erbjuder innovativa betalningslösningar. Till exempel så gillar jag att man med Swedbanks mobilapp kan scanna in fakturor för att snabba upp betalningen. Det absolut viktigaste för mig är alltså att det ska gå snabbt och smidigt att bland annat betala räkningar. Säkerheten är självklart också viktig, men jag är ganska övertygad om att alla/nästan alla banker är hyfsat säkra. Jag behöver alltså bara ett bra lönekonto.

Det jag inte är ute efter:
Bra sparkonton och lån. Det är självklart ett plus, men det går oftast att hitta bättre erbjudanden från småbanker.

Så vilken bank tror ni skulle passa mig, baserat på det jag skrivit ovan?

Tack!
Citera
2013-06-17, 12:38
Medlem
sharkbaits avatar
Det du borde göra är att använda Swedbank som standard och sedan placera dina lån och räntor hos en mindre bank.
Citera
2013-06-17, 12:39
Medlem
worldeditings avatar
Forex bank
Citera
2013-06-17, 12:47
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldediting
Forex bank

Modern och innovativ? Nej, knappast va? Jag håller med om att Forex Bank har potential men de stödjer inte e-faktura (kommer dock i höst/vinter) och de har engångskoder för att logga in och göra bankärenden.
Citera
2013-06-17, 12:50
Medlem
Länsförsäkringar.

Har du dom som bank och lägger dina försäkringar hos dom så kommer du spara pengar.

Har själv 25% rabatt på mina försäkringar på ett pris som redan utan rabatten är billigare än konkurrenterna.

Sedan så är både bankkortet och internetbanken gratis.

Deras app är lättsam, driftsäker och funktionell
Citera
2013-06-17, 12:56
Medlem
worldeditings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Modern och innovativ? Nej, knappast va? Jag håller med om att Forex Bank har potential men de stödjer inte e-faktura (kommer dock i höst/vinter) och de har engångskoder för att logga in och göra bankärenden.

Bankdosa kommer i höst deras app är bra plus inga avgifter för kortet. Öppet alla dagar i veckan.
Citera
2013-06-17, 14:13
Medlem
Citat:

Kör de fortfarande engångskoder?! Det var en av anledningarna till att jag gav upp Forex... Sjukt bakåtsträvande.
Citera
2013-06-17, 14:33
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coconutking
Kör de fortfarande engångskoder?! Det var en av anledningarna till att jag gav upp Forex... Sjukt bakåtsträvande.

Än så länge så är det engångskoder och avsaknaden av e-faktura som får mig att vänta. Annars är det som sagt en mycket lovande bank som förhoppningsvis sätter press på de övriga bankerna.
Citera
2013-06-17, 14:53
Medlem
Bytte till Länsförsäkringar ganska nyligen.

Använder bank ID och mobilt bank ID för att göra mina ärenden. Använder nästan uteslutande telefonen där jag loggar in via mobilt bank ID och godkänner e-fakturor samt scannar in eventuella pappersfakturor jag har. Flyttade även min hemförsäkring och bilförsäkring dit, vilket jag sparade en den tusenlappar på. Sen är ju även bankkortet och internetbanken gratis som någon nämnde.

Behöver alltså varken koder, dosa eller dator för mina bankärenden, allt är gratis och jag har fått billigare försäkringar. Jag skulle därmed rekommendera Länsförsäkringar då jag uppenbarligen är väldigt nöjd med mitt byte.

Edit: Sparandet har jag på en mindre bank som ger bättre ränta än någon av de stora bankerna. I mitt fall kör jag på SevenDay Spar.
Citera
2013-06-17, 15:13
Medlem
Gaspars avatar
Lånar tråden lite, sorry TS.

Jag har förnärvarande Handelsbanken.

Bor utomlands men får in lön etc på mitt konto i Sverige. Kortavgiften är 250kr per år och jag betalar en uttagsavgift på 35kr/gång.

Det som är bra är att jag kan stänga och öppna mitt kort som jag vill och detta vill jag fortsätt ha för att undvika bedrägerier.

Jag behöver snabbt och enkelt föra över pengar till andra svenska banker och även utländska. Behöver även kunna handla för över 50.000kr via Internet utan problem.

Bör jag byta bank eller?
Citera
2013-06-17, 19:19
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Står mellan Danske Bank och Länsförsäkringar just nu! Jag har inga försäkringar för tillfället och kommer antagligen inte ha det inom de närmsta tre åren. Danske Bank verkar rätt lockande just nu, faktiskt.
Citera
2013-06-17, 22:32
Medlem
mfmxs avatar
Citat:

Dosa är ju knappast innovativt, det är ju bara kasst och värdelöst. Sämst är väl Handelsbankens dosa(kortläsare) som man måste använda med ett kort också.

Smidigast är väl Skandiabanken med BankID + engångskod via SMS (eller papper med koder om man inte vill/kan SMSa utomlands etc).

Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
Står mellan Danske Bank och Länsförsäkringar just nu! Jag har inga försäkringar för tillfället och kommer antagligen inte ha det inom de närmsta tre åren. Danske Bank verkar rätt lockande just nu, faktiskt.

Ja vill man ha det krångligt med dosa för att logga in PLUS en extra PIN-kod, dryga java-applets som måste funka för att man ska kunna logga in och sen en rejäl avgift på det varje månad, då kan jag verkligen rekommendera Danske Bank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in