Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-16, 14:20
  #1
Medlem
Hej jag är 16år och som rubriken säger så undrar jag om jag har adhd? det är såhär att både min pappa och min storebror har diagnosen adhd. Anledningen till varför jag tror det så är det för att så fort bara min kompisar bara skojar med mig så blir jag aggresiv direkt, samma sak om nån retar mig så blir jag aggresiv på direkten och känner att jag vill vrida nacken av jäveln och jag kan börja skrika och få utbrott känns det som. Det är klart man blir arg när någon retar en men jag blir asså nästan lite övedrivet aggrevis, tack på förhand
Citera
2013-06-16, 14:23
  #2
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Ja, du kan ha det.
Men du kan likagärna inte ha det.

Vill du veta så ta kontakt med vården och försök få en remiss till neuropsykiatrin för utredning.

Vad personer på ett forum som aldrig har träffat dig kan inte ge dig svar på den frågan.
Citera
2013-06-16, 14:24
  #3
Medlem
Photonmans avatar
Nej förfan. Du har nog kort stubin bara, Inget att gräma sig över.
Citera
2013-06-16, 14:30
  #4
Medlem
Adhd är en hel diagnos, dvs du ska ha problematik på fler områden tex koncentrationssvårigheter, extrem uppmärksamhetsbegär osv. Du kan ha det men som någon skrev innan så kan det vara kort stubin du har bara.

Idag tror alla att dom har någon diagnos. Folk glömmer att en diagnos härstammar från en vanlig personlighet bara att det blir mer extremt åt något håll, när du får problematik och inte klarar av vardagen. Det är då det anses som en diagnos. När du har adhd och inte äter medicin så klarar du inte skolan eller att plugga. Det ska vara omöjligt att kunna koncentrera sig. Om du känner att du klarar det ändå på något vänster så har du inte adhd.
Citera
2013-06-16, 14:47
  #5
Medlem
saligas avatar
Jag har adhd och klarade plugget utan mediciner så det går visst men klart kanske inte för alla.
Citera
2013-06-16, 14:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saliga
Jag har adhd och klarade plugget utan mediciner så det går visst men klart kanske inte för alla.
Då har man en mycket lindrigare variant då om man klarar det utan problem. Eller du kanske inte har hela adhd diagnosen?
Citera
2013-06-16, 15:16
  #7
Medlem
Sjukdomsdiagnoser ska innebära vinster. Vad tror du att du kan vinna på att ha en adhd diagnos? Förbannade människor bör testa lite iktorivil. Det är nog mer ett perosnlighetsdrag och adhd är av idag en bluffdiagnos av rang. Och boten är narkotika, som de verkligen vill du ska ta, då ska du inte bli arg... absurt.
Citera
2013-06-16, 15:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youngirl
Adhd är en hel diagnos, dvs du ska ha problematik på fler områden tex koncentrationssvårigheter, extrem uppmärksamhetsbegär osv. Du kan ha det men som någon skrev innan så kan det vara kort stubin du har bara.

Idag tror alla att dom har någon diagnos. Folk glömmer att en diagnos härstammar från en vanlig personlighet bara att det blir mer extremt åt något håll, när du får problematik och inte klarar av vardagen. Det är då det anses som en diagnos. När du har adhd och inte äter medicin så klarar du inte skolan eller att plugga. Det ska vara omöjligt att kunna koncentrera sig. Om du känner att du klarar det ändå på något vänster så har du inte adhd.
Bullshit. Träffat EN person som har lite probs med det där, men det handlar främst om att bli uttråkad eller vara ointresserad. Sen kan man ju ha långsamma reflexer, ha sorteringsproblem etc, men normalt så kan adhd-barnen alltid koncentera sig på sin dator eller sitt TV spel.
Mao, det går, det är inte omöjligt.

Jag har själv adhd. Säger de. Själv tror jag bara att vardagen, livet, den eviga reprisen, man har bar en oskuld på var område, bara tråkar ut mig så hjärnan slår av utan att jag kan kontrolleradet. Men är det adhd? Vi kommer nog att ha 50% adhd om 20-30 år då.
Citera
2013-06-16, 16:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youngirl
Adhd är en hel diagnos, dvs du ska ha problematik på fler områden tex koncentrationssvårigheter, extrem uppmärksamhetsbegär osv. Du kan ha det men som någon skrev innan så kan det vara kort stubin du har bara.

Idag tror alla att dom har någon diagnos. Folk glömmer att en diagnos härstammar från en vanlig personlighet bara att det blir mer extremt åt något håll, när du får problematik och inte klarar av vardagen. Det är då det anses som en diagnos. När du har adhd och inte äter medicin så klarar du inte skolan eller att plugga. Det ska vara omöjligt att kunna koncentrera sig. Om du känner att du klarar det ändå på något vänster så har du inte adhd.

Skulle vilja rätta dig lite och säga att nej det måste inte vara omöjligt. Har själv adhd men kunde under vissa stunder koncentrera mig utan större problem. Innan medicinering påbörjades alltså.

Men. Tror du att du har adhd så gör en ordentlig undersökning så får du bra svar. Jag sa inget till någon förutom sambo för att sedan efter ett tag fråga nära och kära om dom märkt skillnad efter jag åt medicin. Det hade dom verkligen gjort vilket gav mig dubbel bekräftelse.
Men räkna med att det tar tid. 6månader innan jag tog första pillret. Lycka till
Citera
2013-06-16, 17:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Bullshit. Träffat EN person som har lite probs med det där, men det handlar främst om att bli uttråkad eller vara ointresserad. Sen kan man ju ha långsamma reflexer, ha sorteringsproblem etc, men normalt så kan adhd-barnen alltid koncentera sig på sin dator eller sitt TV spel.
Mao, det går, det är inte omöjligt.

Jag har själv adhd. Säger de. Själv tror jag bara att vardagen, livet, den eviga reprisen, man har bar en oskuld på var område, bara tråkar ut mig så hjärnan slår av utan att jag kan kontrolleradet. Men är det adhd? Vi kommer nog att ha 50% adhd om 20-30 år då.
Det är sant att man har svårt att koncentrera sig på det tråkiga (men det är väl rätt självklart för även dom som inte lider av diagnos)? det är just när det blir otroligt svårt/ nästintill omöjligt som det kan kallas en diagnos. Annars vet jag inte riktigt vad problemet är? Då har alla adhd i sådana fall om man inte har den svårighetsgraden. Men om man klarar av att plugga osv, Hm... Säker på att du har ADHD ? Kanske bara någon bokstav i den?

Ja att koncentrera sig på det roliga är ju såklart inga problem för adhd människor, såsom spel osv...
__________________
Senast redigerad av youngirl 2013-06-16 kl. 17:02.
Citera
2013-06-16, 17:13
  #11
Medlem
Vill även tillägga att självklart kan man koncentrera sig på vissa saker (det man tycker är intressant dvs) Så för att ta ett exempel: Lisa tycker SO ämnen är kul, därmed kan hon utan problem grotta in sig i ämnet utan något som helst problem (till och med bli bäst på SO för att allt fokus läggs där) Men Lisa tycker inte om matte därmed NOLL koncentration och extremt svårt för ämnet.
Därför är det väldigt lätt att se genom skolbetyg osv om man har adhd eller ja, några bokstäver i diagnosen. Annars har man inga koncentrationssvårigheter= inte hela adhd diagnosen.
Citera
2013-06-16, 18:04
  #12
Medlem
Om man ser det så så skulle halva sveriges befolkning inklusive jag har adhd, för jag hatar matte Trevligt sommarlov
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback