2013-06-14, 21:03
Medlem
dokoalseleds avatar
Ni som har haft ett andligt uppvaknande, har ni ngon gng spekulerat i om erat uppvaknande r en lika stor illusion som den fysiska vrlden r? Med tanke p hur vertygande den fysiska vrldens existens r, s borde ett uppvaknande ocks kunna vara en illusion. Tnk om "uppvaknandet" r styrt av onda utomjordingar som vill f dig att ska dig till religion, lsa bibeln, bli pacifist, ta vegetariskt, bli mindre intresserad av politik, mindre intresserad av vrldsliga saker, mindre intresserad av att strva uppt i samhllet.

Efter mitt andliga uppvaknande har jag haft dessa spekulationer. Det blir lite konspirationsteori p konspirationsteori p konspirationsteori.

Men vad skulle en eventuell makt ha att tjna p att jag blir mindre intresserad av materiella ting, samt pacifist? Jag borde nog slnga foliehatten och ta en promenad, men det verkar som jag r frbannad med denna vilsna och frvirrade personlighet ven efter jag ftt ett andligt uppvaknande. Kommer jag ngonsin kunna knna mig rofylld inombords?
Senast redigerad av dokoalseled 2013-06-14 kl. 21:42.
Citera
2013-06-14, 21:11
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Ni som har haft ett andligt uppvaknande, har ni ngon gng spekulerat i om erat uppvaknande r en lika stor illusion som den fysiska vrlden r?

Ett "andligt" uppvaknande kan frklaras psykologiskt. S ja, om du anser att ditt eget medvetande r en illusion s r ven ditt s.k. uppvaknade dito.
Citera
2013-06-14, 21:40
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ett "andligt" uppvaknande kan frklaras psykologiskt. S ja, om du anser att ditt eget medvetande r en illusion s r ven ditt s.k. uppvaknade dito.
Jag skulle helst se att ngon som haft ett andligt uppvaknande svarar och inte en ateist. Under mitt andliga uppvaknande fick jag ven tecken som str hr:

https://www.flashback.org/sp43877244

https://www.flashback.org/t2160651

samt att ngon dag efter detta nr jag hll p och funderade p om jag skulle brja g i kyrkan eller inte och i s fall vilken, s kom min nya arbetskamrat fram till mig och frgade om jag gick i kyrkan och frgade om jag skulle flja med. (jag hade inte nmnt ngot om religion)

Jag har ven ftt en annan grej. Det r att ibland knns det nstan som ett rus, och som att hela vrlden brjar svaja. En gng nr jag lade mig i sngen knde jag detta och sedan kndes det precis som att ett gasmoln fanns i rummet ovanfr mig och kte in i mig genom huvudet. Efter detta hnde har jag ibland knt den dr lite ruslika effekten nr jag t.ex. lst om ngot "syndigt" mne p ntet, samt att jag nu ibland ser p personers ansikten att de ser ut som djvlar. Jag tittade p en bild av Obama och jag fattar var uttrycket reptilian kommer ifrn nu, men det sg jag inte frut. Jag undrar om detta r "den helige ande" och att den varnar mig fr sdant jag br undvika att beblanda mig med.
Citera
2013-06-14, 21:51
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag skulle helst se att ngon som haft ett andligt uppvaknande svarar och inte en ateist. Under mitt andliga uppvaknande fick jag ven tecken som str hr:

https://www.flashback.org/sp43877244

https://www.flashback.org/t2160651

samt att ngon dag efter detta nr jag hll p och funderade p om jag skulle brja g i kyrkan eller inte och i s fall vilken, s kom min nya arbetskamrat fram till mig och frgade om jag gick i kyrkan och frgade om jag skulle flja med. (jag hade inte nmnt ngot om religion)

Jag har ven ftt en annan grej. Det r att ibland knns det nstan som ett rus, och som att hela vrlden brjar svaja. En gng nr jag lade mig i sngen knde jag detta och sedan kndes det precis som att ett gasmoln fanns i rummet ovanfr mig och kte in i mig genom huvudet. Efter detta hnde har jag ibland knt den dr lite ruslika effekten nr jag t.ex. lst om ngot "syndigt" mne p ntet, samt att jag nu ibland ser p personers ansikten att de ser ut som djvlar. Jag tittade p en bild av Obama och jag fattar var uttrycket reptilian kommer ifrn nu, men det sg jag inte frut. Jag undrar om detta r "den helige ande" och att den varnar mig fr sdant jag br undvika att beblanda mig med.

Mmm, inte fr att skrmma upp dig men... Schizofreni?
Citera
2013-06-14, 22:04
Medlem
Jag har nog upplevt vad man skulle kunna kalla fr andligt uppvaknande, vid flera tillfllen, bde nykter och under pverkan av psykedelia.

Sjlva upplevelsen var inte en illusion, men tankarna som kommer eftert, nr man frsker fnga uppvaknandet i ett greppbart koncept, kan ge upphov till falska tankeillusioner.

Nr man vl frstr att gud eller existensen som sdan inte gr att fnga i en tanke, s fr man ett mer nyktert frhllande till andligheten.

Materialism och idealism r tv koncept som vi anvnder fr att frst verkligheten som dock i grunden aldrig kan frsts fullt ut. Vi kan frst delar av den, och koncept r anvndbara, men vi kommer aldrig att kunna greppa helheten.

S mitt rd r att du slpper dessa konspirationsteorier. Lita p existensen som den r
Citera
2013-06-14, 22:04
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Mmm, inte fr att skrmma upp dig men... Schizofreni?
suck

ateister
------------->>
Citera
2013-06-14, 22:09
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Jag har nog upplevt vad man skulle kunna kalla fr andligt uppvaknande, vid flera tillfllen, bde nykter och under pverkan av psykedelia.

Sjlva upplevelsen var inte en illusion, men tankarna som kommer eftert, nr man frsker fnga uppvaknandet i ett greppbart koncept, kan ge upphov till falska tankeillusioner.

Nr man vl frstr att gud eller existensen som sdan inte gr att fnga i en tanke, s fr man ett mer nyktert frhllande till andligheten.

Materialism och idealism r tv koncept som vi anvnder fr att frst verkligheten som dock i grunden aldrig kan frsts fullt ut. Vi kan frst delar av den, och koncept r anvndbara, men vi kommer aldrig att kunna greppa helheten.

S mitt rd r att du slpper dessa konspirationsteorier. Lita p existensen som den r

Tack men "existensen som den r" skulle kanske kunna betyda meditation enbart. Men som det verkar fr mig s visar Gud mig vgen till kristendom. ven om jag tycker det verkar som alla religioner r en religion egentligen. Att bara nja sig med livet som det r utan att ska funkar inte fr mig eftersom jag inte r anpassad fr detta liv, verkar det som.
Citera
2013-06-14, 22:12
Medlem
Varangians avatar
Citat:
suck

ateister
------------->>

Ja, precis. Vi mste ju vara strda eftersom vi inte tror att Barack Obama r en dlemnniska frn yttre rymden snd av Satan...
Citera
2013-06-14, 22:17
Medlem
positivitizers avatar
Man kan vara ateist och "andlig" p samma gng anser jag.

Jag tror p sjlen, men jag fraktar religioner.

Mitt uppvaknade kan beskrivas bst p detta stt:

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.n...12660043_n.jpg

Mitt uppvaknade ansg jag inte vara en illusion, bara en frndring i mitt medvetande och eventuellt i min anatomi.

En illusion fr mig r ett stt att se p sin omgivning och eventuellt "vrldsvy"...nr man vaknar upp s fr man troligtvis en annan syn p vrlden och andra prioriteringar.

S lite frenklat ser jag inte uppvaknandet i sig som en illusion, men hur man sg p saker och ting fre och efter kan vara olika illusioner.
Citera
2013-06-14, 22:18
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
suck

ateister
------------->>

Att starta en sn hr trd i religionsforumet och frvnta sig medhll r ingen bra id eftersom att religionsforumet befolkas till 90% av radikala ateister som vill idiotfrklara dig.
Med risk fr att sjlv bli idiotfrklarad kommer jag nd ge mig in i diskussionen.

Fr mig handlar ett eventuellt andligt uppvaknande om att bli fri frn det psykologiska fngelse som du befinner dig i. Detta r detsamma fr de flesta mnniskor; vi r fngna i en psykologisk labyrint av tankar, knslor, minnen (medvetna och omedvetna), instinkter, prglingar frn arv och milj, etc.

Ett andligt uppvaknande - man kan likna detta vid inslag i t. ex. buddhismen - handlar helt enkelt om att n ett passivt medvetandetillstnd dr man i s hg grad som mjligt r befriad frn omedvetna psykologiska programmeringar, dr du r medvetenheten bakom tankarna och knslorna, dr ditt inre r som en djup ocean och allting annat - den yttre vrlden, dina tankar och knslor - existerar p ytan. Du r djupet, allting annat existerar i periferin.

Som jag ser det handlar ett eventuellt andligt uppvaknande inte om att f visioner av nglar eller Gud, utan helt enkelt om att bli fri frn det psykologiska fngelse som du befinner dig i och drmed uppn inre frid.

Citat:
Man kan vara ateist och "andlig" p samma gng anser jag.

Jag hller med. Jag r mer ateist n ngonting annat, men anser att man kan vara ateist och andlig p samma gng; ibland hr man folk sga att buddhismen r mer av en livsfilosofi n en religion i samma bemrkelse som t. ex. islam eller kristendomen, och jag hller med.
Som minst tror jag att det finns en kunskapskrna inom buddhismen som har tckts ver av dess organisatoriska, religisa aspekt.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2013-06-14 kl. 22:23.
Citera
2013-06-14, 22:19
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ja, precis. Vi mste ju vara strda eftersom vi inte tror att Barack Obama r en dlemnniska frn yttre rymden snd av Satan...
Nej jag r ocks skeptisk till mnga konspirationsteorier. Men ateister vet inte vad ett andligt uppvaknande r s drfr r deras sikter i frgan inte intressant. Urskta om jag blev lite irriterad men diagnoser r till strsta delen strunt enligt mig och visar mer om hur sjukt samhllet r n ngonting annat.

Helst skulle jag vilja veta vad ngon som liksom jag tycker att hela tillvaron knns som "god is fucking with your head" tycker om dessa saker. Personer som bara luktar p blommorna som Ferdinand m vara lyckliga men de har inte mycket gemensamt med mig.
Citera
2013-06-14, 22:26
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Men ateister vet inte vad ett andligt uppvaknande r s drfr r deras sikter i frgan inte intressant.

Det finns massa trdar om s.k. religisa upplevelser. Allts vad man p psykologisprk kan benmna som extas (Ex-stasis, "st utanfr"), flow eller egotranscendens.

Det r inte s mystiskt och narcissistiskt som man ltt kan tro. ven ateister kan uppleva detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in