Citat:
Ursprungligen postat av
dokoalseled
suck
ateister
------------->>
Att starta en sn hr trd i religionsforumet och frvnta sig medhll r ingen bra id eftersom att religionsforumet befolkas till 90% av radikala ateister som vill idiotfrklara dig.
Med risk fr att sjlv bli idiotfrklarad kommer jag nd ge mig in i diskussionen.
Fr mig handlar ett eventuellt andligt uppvaknande om att bli fri frn det psykologiska fngelse som du befinner dig i. Detta r detsamma fr de flesta mnniskor; vi r fngna i en psykologisk labyrint av tankar, knslor, minnen (medvetna och omedvetna), instinkter, prglingar frn arv och milj, etc.
Ett andligt uppvaknande - man kan likna detta vid inslag i t. ex. buddhismen - handlar helt enkelt om att n ett passivt medvetandetillstnd dr man i s hg grad som mjligt r befriad frn omedvetna psykologiska programmeringar, dr du r medvetenheten bakom tankarna och knslorna, dr ditt inre r som en djup ocean och allting annat - den yttre vrlden, dina tankar och knslor - existerar p ytan. Du r djupet, allting annat existerar i periferin.
Som jag ser det handlar ett eventuellt andligt uppvaknande inte om att f visioner av nglar eller Gud, utan helt enkelt om att bli fri frn det psykologiska fngelse som du befinner dig i och drmed uppn inre frid.
Citat:
Man kan vara ateist och "andlig" p samma gng anser jag.
Jag hller med. Jag r mer ateist n ngonting annat, men anser att man kan vara ateist och andlig p samma gng; ibland hr man folk sga att buddhismen r mer av en livsfilosofi n en religion i samma bemrkelse som t. ex. islam eller kristendomen, och jag hller med.
Som minst tror jag att det finns en kunskapskrna inom buddhismen som har tckts ver av dess organisatoriska, religisa aspekt.