Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-14, 20:18
  #1
Medlem
Daltonbrors avatar
Hej mina vänner.

En debatt som ständigt förs är den om den moderna fotbollen. Vissa anser den vara en pest, andra något som för utvecklingen framåt. Allsvenskan är en väldigt konservativ liga. PL är det inte. Därför har jag jämfört dessa två ligor lite smått. Det mest intressanta jag kom fram till är följande.





Det jag är nyfiken på är era tankar kring dessa siffror jag kommit fram till. Det mest intressanta vore en diskussion mellan allsvenska supportrar samt PL-supportrar. Vad tror ni dessa siffror kommer leda till på lång sikt?


Mvh

Edit: Det blev väldigt kladdigt på sina ställen, jag har försökt åtgärda detta utan att lyckas.
Citera
2013-06-14, 20:26
  #2
Medlem
Problemet är väl att en så pass stor summa försvinner till staten. Samt att klubbarna knappt går plus i sverige. Sen så köper man spelare för överpriser som floppar totalt. Så många faktorer som gör att detta inte leder någonstans.
Citera
2013-06-14, 20:27
  #3
Medlem
Daltonbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neemoo88
Problemet är väl att en så pass stor summa försvinner till staten. Samt att klubbarna knappt går plus i sverige. Sen så köper man spelare för överpriser som floppar totalt. Så många faktorer som gör att detta inte leder någonstans.

Att klubbarna inte går plus i Allsvenskan är en direkt lögn. Enligt de senaste siffrorna från SvFF's årsredovisning var det bara GAIS som inte gick plus av de svenska klubbarna senaste säsongen. I Premier League gick inte en enda klubb med gröna siffror.
Citera
2013-06-14, 21:48
  #4
Avstängd
Det är omöjligt att jämföra en liga i ett litet land som Sverige med världens största liga i PL.

PL är en global liga med ett globalt intresse, troligtvis är det även fler svenskar som bryr sig om PL än som bryr sig om allsvenskan.

I allsvenskan finns det inga pengar för att köpa spelare utan alla klubbar är säljande klubbar som lever på att sälja spelare utomlands.

Jag hoppas att Allsvenskan utvecklas i en sådan riktning att alla svenska lag satsar på att utveckla svenska talanger och helt skiter i att importera utländska spelare. I Sverige måste vi satsa på våra egna inhemska spelare och jag hoppas klubbarna kommer börja göra det i framtiden.
Citera
2013-06-14, 21:57
  #5
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daltonbror
Att klubbarna inte går plus i Allsvenskan är en direkt lögn. Enligt de senaste siffrorna från SvFF's årsredovisning var det bara GAIS som inte gick plus av de svenska klubbarna senaste säsongen. I Premier League gick inte en enda klubb med gröna siffror.

Mjo, men ligorna går inte att jämföra. PL saknar dom kraven som svenska klubbar har vad gäller ekonomi och dessutom är det föreningen som är majoritetsägare i Sverige. I England ägs nästan alla klubbar av företag eller miljardärer som får göra hur stora förluster som helst. Till nästa säsong så lär väl det ändras när UEFA:s nya regler för cup-spel träder i kraft.
Citera
2013-06-14, 22:02
  #6
Medlem
Daltonbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Mjo, men ligorna går inte att jämföra. PL saknar dom kraven som svenska klubbar har vad gäller ekonomi och dessutom är det föreningen som är majoritetsägare i Sverige. I England ägs nästan alla klubbar av företag eller miljardärer som får göra hur stora förluster som helst. Till nästa säsong så lär väl det ändras när UEFA:s nya regler för cup-spel träder i kraft.

Det är just det som är intressant med detta. Det var många här på forumet som sa att en slopning av 51 % regeln var det bästa som kunde hända. Är det en slump att de Engelska klubbarna köper mer än de säljer? Är det en slump att de blöder ekonomiskt? Är det en slump att de köper fler utländska spelare?
Citera
2013-06-14, 22:40
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Daltonbror
Det är just det som är intressant med detta. Det var många här på forumet som sa att en slopning av 51 % regeln var det bästa som kunde hända. Är det en slump att de Engelska klubbarna köper mer än de säljer? Är det en slump att de blöder ekonomiskt? Är det en slump att de köper fler utländska spelare?
PL är den första globala ligan om man ser på faktumet att de flesta klubbar ägs av utlänningar, de flesta spelare är utlänningar och de flesta tränare är utlänningar. Det är en liga helt unik i fotbollsvärlden, ser man på övriga stora europeiska ligor har de fortfarande en inhemsk touch men PL är en global och internationell liga på alla plan och ligan marknadsför sig också över hela världen genom detta.
Citera
2013-06-14, 22:47
  #8
Medlem
Daltonbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgVonRosen
PL är den första globala ligan om man ser på faktumet att de flesta klubbar ägs av utlänningar, de flesta spelare är utlänningar och de flesta tränare är utlänningar. Det är en liga helt unik i fotbollsvärlden, ser man på övriga stora europeiska ligor har de fortfarande en inhemsk touch men PL är en global och internationell liga på alla plan och ligan marknadsför sig också över hela världen genom detta.

Är detta något att föredra? Det är som NHL fast i fotboll.
Citera
2013-06-14, 23:12
  #9
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daltonbror
Det är just det som är intressant med detta. Det var många här på forumet som sa att en slopning av 51 % regeln var det bästa som kunde hända. Är det en slump att de Engelska klubbarna köper mer än de säljer? Är det en slump att de blöder ekonomiskt? Är det en slump att de köper fler utländska spelare?

Nej, det är ingen slump. Det beror som sagt på hur ägandet i klubbarna ser ut. I England spelar det (i nuläget) ingen som helst roll hur rörelseresultatet ser ut iom att majoriteten av klubbarna ägs av konsortium eller enskilda ägare som skiter i den rent monetära vinsten. Det handlar snarare om att skapa sig ett namn och en fördelaktig position i ett längre perspektiv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback