• 1
  • 2
2013-06-14, 15:33
Medlem
dagenssannings avatar
Nu är det så att jag har en Nissan Primera -99 som jag köpte för 9000 kr för två år sedan och som gått 21 000 mil. Maskinellt går den alldeles utmärkt utan missljud och har haft två felfria besiktningar. Nu har jag planerat en tur ner till Europa runt Tyskland och Belgien och lite så och initialt var tanken att hyra en bil i Danmark på vägen men nu funderar jag mer och mer på att ta risken att åka ner hela vägen med min gamla bil.

Självklart finns det risk för haveri och då tänker jag inte lägga några stora pengar på den utan undrar därför: Om man får motorhaveri i Tyskland kan man välja att skrota den där då? Vad krävs för detta för tyska respektive svenska myndigheters räkning? Blir det dyrt?

Komforten och så är helt ok och jag har åkt långt i den förut i Sverige så jag vet att jag orkar med det utan det är enbart en fråga om vad som händer vid haveri.

Med vänliga hälsningar!
/dagenssanning!
Citera
2013-06-14, 15:58
Bannlyst
Google!
Citera
2013-06-14, 16:48
Medlem
Megaforces avatar
Inom eu är det inga problem att skrota bilen. Skrotfirman skall skriva ett skrotintyg som man skall skicka till bilregistret för att avregistrera bilen. Skrotintyget är samma inom hela eu.

Seriösa bilskrotare kan dock vilja se registreringsbevisets del 1 så man bör se till att ha med det.

I sverige skall man återlämna bilskyltarna i samband med skrotning utomlands så man bör se att få med sig dem hem.

Kostnaden för att skrota varierar med bilens värde men generellt så är det gratis pga att restvärdet brukar vara någorlunda högt.
Citera
2013-06-14, 16:49
Medlem
fakekontos avatar
Lätt som en plätt, glid in på skroten, lämna bilen, få ett verwertungsnachweis som du skickar in till transportstyrelsen i sverige tillsammans med skyltarna och regbevis, har rasat otaliga bilar i tyskland
Citera
2013-06-14, 17:08
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakekonto
har rasat otaliga bilar i tyskland
Vad sysslar du med som rasar otaliga bilar nere i Tyskland?
Har du koll på om man får skrot premie också?
Citera
2013-06-14, 18:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Vad sysslar du med som rasar otaliga bilar nere i Tyskland?
Har du koll på om man får skrot premie också?
Hur troligt tror du det är att få skrotpremie på en svenskreggad bil i Tyskland?
Citera
2013-06-14, 19:16
Medlem
fakekontos avatar
50 öre / kg om du har tur
Citera
2013-06-14, 20:02
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur troligt tror du det är att få skrotpremie på en svenskreggad bil i Tyskland?

Nja en viss chans finns ju, ska det vara lika mellan länderna och fri handel så borde man kunna få skrota sin bil i det land man själv väljer. Sen vet jag inte om Tyskland har någon skrotningspremie eller liknande.
Citera
2013-06-14, 20:12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Nja en viss chans finns ju, ska det vara lika mellan länderna och fri handel så borde man kunna få skrota sin bil i det land man själv väljer. Sen vet jag inte om Tyskland har någon skrotningspremie eller liknande.
Ja, det vet vi ju alla att det är lika mellan EU-länderna.
Självklart betalar inte tyska staten ut pengar för utländska bilar. Möjligen kan en full skrothandlare ge några spänn för metallvärdet i en gammal bil, men det har ju inget med skrotpremie att göra.
Citera
2013-06-14, 21:40
Medlem
cyber_zekes avatar
Ok, premie var väl fel ord, my bad...
Jag tänkte närmast på ett skrotvärde (som jag för övrigt fick svar på, tack för det).
Citera
2013-06-14, 22:55
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, det vet vi ju alla att det är lika mellan EU-länderna.
Självklart betalar inte tyska staten ut pengar för utländska bilar. Möjligen kan en full skrothandlare ge några spänn för metallvärdet i en gammal bil, men det har ju inget med skrotpremie att göra.

Jag sade inte att vi lever i en perfekt värd, men sannolikheten/möjligheten finns om man ser till hur saker ska/bör/kunde fungerat mellan medlemsländerna.
Citera
2013-06-14, 22:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Jag sade inte att vi lever i en perfekt värd, men sannolikheten/möjligheten finns om man ser till hur saker ska/bör/kunde fungerat mellan medlemsländerna.
Du kan inte ens panta en ölburk du köpt i Tyskland så sannolikheten för att kunna "panta" en hel bil är väl i det närmaste obefintlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in