2013-11-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goto
Varför välja det ena eller andra. Kör både Windows och Linux, med dual boot eller VirtualBox. Båda har sina fördelar. Varför välja?

Rekommender dig även att titta på andra distros än Ubuntu. Själv gillar jag Mint, men har nyligen fått upp ögonen för Zorin OS; båda är Ubuntu i grunden dock.

Om du kör Ubuntu eller Mint så välj LTS-versionen. Allt annat skulle jag betrakta som beta.

Fast om ett OS uppfyller alla dina behov, trycker du det finns någon anledning att ha två?
Citera
2013-11-16, 11:48
Medlem
Jag installerade Ubuntu på min dator. Alla drivrutiner installerades automatiskt och behövde bara uppdatera grafikdrivrutinerna. 5/5!
Citera
2013-11-16, 12:17
Medlem
hypothyroidisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KekeTG
Förstår verkligen inte varför man vill ha Linux när Windows7 är 100% stabilt, går att gamea på och har alla program och är rappt och fint. Linux är bara massa meck och skit.
Snabbare, säkrare. Huvudpoängen är att man kan skräddarsy Linux till sina behov. Ubuntu är inte mycket att hänga i granen dock, speciellt med Unity.
Citera
2013-11-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hypothyroidism
Snabbare, säkrare. Huvudpoängen är att man kan skräddarsy Linux till sina behov. Ubuntu är inte mycket att hänga i granen dock, speciellt med Unity.

Nej fönsterhanteringen och Ubuntus UI är långsammare än Windows, både med Gnome och Unity. Att boota Windows och Ubuntu på en ny dator tar lika lång tid.
Citera
2013-11-17, 13:53
Medlem
hypothyroidisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Nej fönsterhanteringen och Ubuntus UI är långsammare än Windows, både med Gnome och Unity. Att boota Windows och Ubuntu på en ny dator tar lika lång tid.
Ubuntu är inte så snabbt, nej.
Citera
2013-11-19, 04:07
Medlem
Kongruensbojds avatar
Upplever också Ubuntu, särskilt med Unity som förval, som ganska segt. Det var klart värre innan 13.10 och 13.04 dock. Men, Ubuntu-derivatet Zorin OS som jag använder för tillfället, är både snabbt, snyggt och även mycket stabilt. Rekommenderar därför nybörjare till Linux att skippa sega Ubuntu och fula Linux Mint och istället satsa på Zorin.

Hade inte ens problem med Grub som jag alltid haft med Ubuntu och Mint (har fått reparera Grub i efterhand tidigare).
Citera
2013-11-19, 07:01
Moderator
Amirons avatar
Har man rätt hårdvara så underlättar det eftersom man slipper ett flertal olika orsaker till krascher.
Ja ubuntu är väldigt känsligt gentemot vilken hårdvara man använder. Vill man att det flyter på riktigt snabbt och bra, så är det intel cpu som gäller, då en likvärdig amd burk går mycket segare.
Citera
2013-11-19, 14:50
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas

Citat:
Ursprungligen postat av hypothyroidism
Ubuntu är inte så snabbt, nej.

Upplever inte alls Unity som särskillt långsamt eller segt, vid 12.04 kändes det lite små-segt, men
från och med 13.10 känns det avesvärt snabbare.

Och då sitter jag ändå inte på någon värsting-maskin direkt, utan en gammal AMD 4800+, 4 GB RAM och ett gammalt Geforce 8800 GT, och en hyfsat snabb SSD på 128 GB.

Men upplever man Unity som för segt, är det bara att byta skrivsbordsmiljö till t ex XFCE, så är problemet ur världen.

Det jag däremot kan störa mig lite på emellanåt är att Unity (eller om det är Gnome begränsningen ligger?) är att Drag'n drop suger (tar man tag i en fil och håller den över en miminerad app, så fortsätter appen att vara minimerad istället för i normal-läge)
Senast redigerad av X_surfer 2013-11-19 kl. 14:53.
Citera
2013-11-21, 15:10
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Upplever inte alls Unity som särskillt långsamt eller segt, vid 12.04 kändes det lite små-segt, men
från och med 13.10 känns det avesvärt snabbare.

Och då sitter jag ändå inte på någon värsting-maskin direkt, utan en gammal AMD 4800+, 4 GB RAM och ett gammalt Geforce 8800 GT, och en hyfsat snabb SSD på 128 GB.

Men upplever man Unity som för segt, är det bara att byta skrivsbordsmiljö till t ex XFCE, så är problemet ur världen.

Det jag däremot kan störa mig lite på emellanåt är att Unity (eller om det är Gnome begränsningen ligger?) är att Drag'n drop suger (tar man tag i en fil och håller den över en miminerad app, så fortsätter appen att vara minimerad istället för i normal-läge)
Unity ÄR resursslukande. 12.04 (med Unity 5.20) är faktiskt den enda versionen som är hyfsat snabb på äldre maskiner. Men då ska det nämnas att KDE inte är så värst mycket bättre heller på den punkten, förutom att det är avsevärt mycket mer stabilt.
Jag gillar Unity, men Canonical har ju i princip förstört Unity med sin nedlåsning och sin adware-skit.
Citera
2021-11-03, 11:31
Medlem
Mogaku-sans avatar
Hur lätt är det för en novis att lära sig? Skulle man kunna köra någon form av enklare terminal för barn på en raspberry pi?

Vill gärna att mina framtida barn ska ha något att lära sig med och en raspberry pi kan de ju öppna och se hur datorn ser ut. Principen är ju densamma med en PC eller Mac dator.

För att ni ska se att jag inte är helt obekant med datorer så har jag förberett mig inför denna utmaning.
https://imgur.com/a/vRW0hIP
Senast redigerad av Mogaku-san 2021-11-03 kl. 11:34.
Citera
2021-11-03, 20:38
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Hur lätt är det för en novis att lära sig? Skulle man kunna köra någon form av enklare terminal för barn på en raspberry pi?

Vill gärna att mina framtida barn ska ha något att lära sig med och en raspberry pi kan de ju öppna och se hur datorn ser ut. Principen är ju densamma med en PC eller Mac dator.

För att ni ska se att jag inte är helt obekant med datorer så har jag förberett mig inför denna utmaning.

Den behövs eg inte öht, då det mesta i Ubuntu går att göra precis som med windows dvs peka och klicka.
Sist jag kollade så hade de dessutom någon form av appstore (snap numera?) Så man behöver inte använda terminalen om man absolut inte känner sig tvungen.
Citera
2021-11-03, 21:16
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san

Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Den behövs eg inte öht, då det mesta i Ubuntu går att göra precis som med windows dvs peka och klicka.
Sist jag kollade så hade de dessutom någon form av appstore (snap numera?) Så man behöver inte använda terminalen om man absolut inte känner sig tvungen.

Som Amiron säger så är Ubuntu toklätt att använda numera.
Men det som kan vara bra för dig att lära dig är bland annat filstruktur, rättigheter osv...
Om något går fel, hur hittar du loggfier för felsökning.
Förstå konceptet med Linux vs Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in