Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-13, 19:27
  #1
Medlem
Hej. Har använt Windows och Mac OS ett tag nu och har börjat tröttna lite så därför undrar jag hur lätt det är att använda Ubuntu? Måste man ha kunskaper i något språk för att kunna använda det?
Citera
2013-06-13, 19:36
  #2
Medlem
salxars avatar
Nej.

Linux Mint är enligt mig snyggare, det är även baserat på Ubuntu så programmen funkar till båda. Kör på Mint istället.

Som svar på frågan: Jag var lite vilse i Ubuntu första gången jag använde det, men det gick snabbt över och nu hittar jag helt okej.
Citera
2013-06-13, 19:37
  #3
Medlem
Är nog precis lika lätt ska du se.
Svenska räcker för att kunna förstå, men lite engelska kan vara bra ibland också.
Citera
2013-06-13, 20:19
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Mycket lätt.
Linux/Ubuntu har ett fantastiskt bra språkstöd.
Du kommer klara dig med bara svenska...
Citera
2013-06-13, 20:25
  #5
Medlem
TorrentLovers avatar
Finns en stor fet tråd om "Linux vs Windows vs OSX": https://www.flashback.org/t1438816

Men, ja, Ubuntu är översatt väldigt bra, så man klarar sig gott och väl på bara svenska. Sedan är de flesta CLI-program på engelska, men jag antar att du inte ska sitta i Terminalen så mycket.
Citera
2013-06-13, 20:40
  #6
Medlem
Det är minst lika lätt som Windows, om inte ännu lättare till och med.
Citera
2013-06-15, 16:20
  #7
Medlem
Ubuntu har jag använt i ca 4-5 år och kan bara säga att det är en bra start för ett lyckligare datorliv utan Win. Jag har ej provat Mint, men jag tror att det är minst lika bra.
Citera
2013-06-16, 11:21
  #8
Medlem
ischs avatar
Som vanligt beror det på vad du skall göra. Skall du bara surfa och så spelar os:et inte spec stor roll.
Citera
2013-06-17, 15:16
  #9
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Ubuntu är lätt så länge du accepterar att det inte är Windows eller OSX och därför inte kommer att bete sig som det. Du behöver inte bekanta dig med vad som sker bakom kulisserna, men du går miste om en del av fördelarna med Linux om du inte gör det.
Citera
2013-06-18, 04:21
  #10
Medlem
Fastän jag är en relativt ny Ubuntu användare (12.04-13.04) så känns operativsystem redan som mitt andra Windows 7, dock med undantag för spel då Linux saknar stöd för DirectX.
__________________
Senast redigerad av M9A2 2013-06-18 kl. 04:24.
Citera
2013-06-18, 08:27
  #11
Medlem
Hpxls avatar
Är frälst i Kubuntu (*Buntu med KDE), men då wine verkligen tvärnitar att köra ett visst windows program jag vill kunna köra så sitter jag fortfarande fast med windows

Som OS är Ubuntu väldigt användarvänligt. Jag fick avvakta med att pröva riktigt ordentligt iom Radeon och deras förbannade propriära drivrutiner då GPU'n överhettades. Men nu har jag kört ett tag, och nästan allt flyter på direkt efter installationen. Är man osäker på hur saker fungerar så rekommenderar jag däremot att man gör ett konto utan administrations privilegier, och installerar sina program igenom muon och sedan loggar ur kontot med admin privilegier.

Linux kan anpassas in absurdum efter vad man behöver / vill, i jämförelse med windows. Däremot innebär det att man kan fumla till det rätt rejält av misstag om man lägger till / tar bort paket utan att förstå vad man egentligen gör.
__________________
Senast redigerad av Hpxl 2013-06-18 kl. 08:45.
Citera
2013-06-18, 14:31
  #12
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M9A2
Fastän jag är en relativt ny Ubuntu användare (12.04-13.04) så känns operativsystem redan som mitt andra Windows 7, dock med undantag för spel då Linux saknar stöd för DirectX.
Istället är städet för OpenGL mycket bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback