Citat:
Ursprungligen postat av
abhz
.
Vad jobbar ni med?
Projektledare inom IT/finans.
Hur mycket tjänar ni?
Topp 2% i Sverige. Knappt så jag anser mig vara höginkomsttagare på den lönen heller, visst lever man bekvämt och kan spara/resa men jag hade mer livskvalitet på min lön i Dublin där jag tjänade 25k kr i månaden än vad jag har nu.
Men inte för att vara sån, men att kalla sig höginkomsstagare i Stockholm om man har mindre än 50k kr i månadslön känns väl att ta i ändå? 30k i månaden i Stockholm är ju ingenting, däremot är en sådan lön betydligt bättre om man bor i en mindre stad.
Hur gamla är ni?
31.
Hur bor ni?
Bor i en tvåa på 40 kvadrat strax söder om Stockholm. Inget speciellt, men vi funderar på att flytta till nåt större om 6-12 månader.
Vad kör ni för bil?
Kör en Ford Focus från 2012, duger gott. Hade kunnat ta tjänstebil via jobbet men det är inget jag behöver. Tog en löneökning på 10% istället för bilen.
Vad käkar ni?
Handlar mat på Willys, men handlar den maten jag vill ha. Äter lunch ute 2-3 gånger i veckan, äter ute på kvällen kanske 2 gånger i månaden.
Hur ofta reser ni?/Vart reser ni?
Resor beror lite på. Senaste 5-7 åren har jag besökt USA 2 månader, tågluffat Europa 1 månad, backpackat i Asien 2 månader och backpackat i Sydamerika 2 månader. Förra året besökte jag New York, Moskva, Skottland plus att vi körde 2 månader i Sydamerika, men det var extremt.
Men alla dessa resorna var på mina tidigare, lägre, löner. På förra jobbet hade jag 40k i månaden, men det kanske räknas in som höginkomsttagare i den här tråden?
Sen jag fick nya jobbet har jag inte hunnit resa någonting ännu.
Vad har ni för kläder?
På jobbet är det inofficiell dresscode, så Eton/Stenström-skjorta, kavaj från Oscar Jacobson/Suitsupply och chinos alternativt kostym. På hemmaplan så blir det ett par chinos/jeans och en billigare skjorta (Jacknjones, Brothers och liknande).
Hur och vad lägger ni pengar på?
Försöker spara 10 000 kr i månaden, sen amorterar jag 2500 kr på bostadslånet också. Har gjort om dealen så att sambon betalar lite mindre för sig hemma och jag tar en större del. Annars köper jag väl lite kläder/skor, nya innebandygrejer eller nåt annat kul då och då.
Citat:
Ursprungligen postat av
Synology
.
Hur mycket kostar genomsnitts födelsedagspresenten till fru/flickvän/make/pojkvän?
- 500-1000 kr. Hittar man nåt kul kan man väl ta i, men det blir så fel att kasta en massa pengar på sambon då hon skulle känna sig underlägsen i så fall. Hon är min sambo, inte min golddigger.
Vad är dyraste presenten ni köpt?
Uh... jag vet faktiskt inte om jag köpt nåt jättedyrt. Sällan jag köper nåt jättedyrt till mig själv också. Men säg 2500 kr kanske? Vi köpte en Kitchen Aid till sambon när hon tog examen, men vi delade den på några stycken. Jag betalade en större del dock, så tror det hamnade på 2500 kr.
Vad är det dyraste du någonsin köpt till dig själv?
Om vi räknar bort lägenheten, renoveringar, aktier/fonder och bilen så skulle jag nog säga kläderna inför nya jobbet. Tror det hamnade på typ 20 000 kr för 10 skjortor, 2 kavajer och 2 par byxor. Men det var snudd på ångest efteråt, sjukt mycket pengar... Men jag är nöjd med köpet så här i efterhand när jag lugnat ner mig, om nu det är relevant.
Vad kostar maten per person i ditt hushåll (per månad inklusive restaurangbesök)?
Generellt tror jag man underskattar matkostnaden, sen är det krångligt eftersom jag äter lunch ute ofta samtidigt som sambon aldrig gör det. Så min personliga matkostnad hamnar nog kring 3500 kr, sambons är nog närmare 2000 kr skulle jag säga.
Vad flyger ni längre flighter i för klass och vad är smärtgränsen vad en flygresa får kosta per person?
Billigast möjliga. Flög till och från Sydamerika utan större problem nu senast förra året. Jag sover som en gris överallt, allt från taxi till buss till flygplan till vadmannukankommapå så för mig är det inget problem. Den värsta flygningen jag gjort var den från Sverige till Malaga. Hemskt att flyga Ryanair i 4 timmar, huu.
Om ni är gifta, hur mycket la ni på vigselringen och bröllopet?
Inte gift.