2017-10-29, 22:41
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Tack! Är väl okey lön. Fast min polare drar in över 100 000 i månaden som chaffis. Men då jobbat han mycket, säkert 50 timmar i veckan!

50 timmar i veckan är inte att jobba mycket. Vad för slags chaffis är det som drar in såna summor?
Citera
2017-10-30, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
- Vad kostar maten per person i ditt hushåll (per månad inklusive restaurangbesök)?

Varierar mycket beroende på resor men skulle säga mellan 25-100k men då inkluderar dryck.

- Vad flyger ni längre flighter i för klass och vad är smärtgränsen vad en flygresa får kosta per person?

Endast förstaklass i regel brukar kosta 60-80k sedan 10-40k för flygplats VIP.

Intressant hur en månad ser ut där du lägger 100k på mat och dryck. Du snittar alltså 3500kr per dag, jag antar att du inte dricker dig packad varje dag. Så du bör göra något exceptionellt som att beställa in vinflaskor för 5-10 000kr per måltid när du väl dricker alkohol, eller liknande. Vad är det du konsumerar som drar upp siffran så extremt?

Flyga förstår jag inte riktigt, då det i princip blir jobbigt att hitta förstaklass till de flesta resmål. Som du vet är det ju färre och färre flygbolag som har förstaklass, t.ex. om du ska flyga ifrån Sverige så finns knappt några förstaklass platser alls. Så hur du kan flyga förstaklass i regel låter ju rätt extremt. Du flyger normalt alltså bara ifrån storstad till storstad, typ Dubai till London eller New York etc? Vad menas med flygplats VIP. Vad jag känner till så har man ju redan VIP service vid förstaklass resa, man blir hämtad med bil hemifrån, blir körd till flygplanet osv. Varför behöver du betala ytterligare för detta?
Citera
2017-10-30, 06:54
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
50 timmar i veckan är inte att jobba mycket. Vad för slags chaffis är det som drar in såna summor?

Lastbilschaffis, 50 timmar i veckan är svinmycket. Det blir 200 timmar i månaden!
Citera
2017-10-30, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synology
Intressant hur en månad ser ut där du lägger 100k på mat och dryck. Du snittar alltså 3500kr per dag, jag antar att du inte dricker dig packad varje dag. Så du bör göra något exceptionellt som att beställa in vinflaskor för 5-10 000kr per måltid när du väl dricker alkohol, eller liknande. Vad är det du konsumerar som drar upp siffran så extremt?

Flyga förstår jag inte riktigt, då det i princip blir jobbigt att hitta förstaklass till de flesta resmål. Som du vet är det ju färre och färre flygbolag som har förstaklass, t.ex. om du ska flyga ifrån Sverige så finns knappt några förstaklass platser alls. Så hur du kan flyga förstaklass i regel låter ju rätt extremt. Du flyger normalt alltså bara ifrån storstad till storstad, typ Dubai till London eller New York etc? Vad menas med flygplats VIP. Vad jag känner till så har man ju redan VIP service vid förstaklass resa, man blir hämtad med bil hemifrån, blir körd till flygplanet osv. Varför behöver du betala ytterligare för detta?

Nu kommer jag inte upp i 100k varje månad men gillar som sagt resa mycket och hög resor årligen.

På finare resort och deras resturanger brukar priser vara höga.

Bara lunch inga problem 600-800. Sedan övrig alkohol på bar på dagen kvällen 1000-1500 per dag. Sedan middag som kan lätt komma upp till 1000-1500.

Sedan är det vanligt för mig ta mig några glas vin eller öl dagligen. Alkohol dyrt här i Dubai och på finare ställen kör dom inte precis lägsta priser.

Så 125-350 per glas vin inga konstiga priser, bara en vanlig kopp kaffe på café runt här ligger på 60-90.

Vill man gå på fredags brunch brukar paket med äkta skumpa bara det ligga på 1600-2000.

Ett besök på fin resturang är standard kommer kosta i regel 5000 som minst.

Nej jag flyger endast Emirates och kan acceptera flyg även Ethiad och Singapore Airlines. För även krav på rätt nivå av förstaklass med inte sunkigt bolag.

Visst Emirates har A380 endast med 2 klasser specialbeställda. Dom flyger till boskapsklass länder som Danmark med dom som exempel för finns inga med pengar där.

Arlanda flyger dom med förstaklass fortfarande men när Arlanda ombyggt för klara ta emot A380 regulärt så finns risk försvinner med.

Dock så bor jag inte i Sverige och reser i princip aldrig till Sverige. Länder jag reser till finns förstaklass i princip alltid.

Jag vill inte trängas på vanliga flygplats utan vill vara i egen terminal med helt privat rum och ha personlig service. Sedan privat bil direkt till plan behöver inte trängas eller träffa folk i någon gate.

Egen tv, soffa, fotölj, bord etc bekvämt kunna få sitta lugn och ro. Samt kunna beställa in mat och dryck.

Sedan passkontroll i VIP är låta personal gå få mitt pass stämplat och komma tillbaka med det. Säkerhetskontroll är inte bitch så man slipper ta av sig bälte och så samt bryr sig i regel mindre. Sedan finns det normalt ingen tull etc.

Vissa länder VIP terminal skiter kolla om jag ens har pass längre på ankomst för dom känner igen mig.

Så VIP är väldigt stor skillnad behöva trängas i vanlig terminal med folk och få tillgång till en lounge.
Citera
2017-10-30, 07:26
Medlem
syserror, OK, låter som du har rätt extrem burn-rate, lär vara få svenskar som kan eller vill matcha den typen av livsstil. Det är väl troligtvis ingen som kan göra det på inkomst ifrån tjänst i Sverige, utan bara IT-miljardärer och liknande. Det finns inte riktigt heller det utbudet i Sverige för att leva en sådan livsstil.

Har du inte en maid/betjänt hemma som bor hos dig och lagar mat etc åt dig? Om du bor i Dubai måste det ju va enkelt fixat till väldigt låg kostnad. Bor också utomlands och de riktigt rika jag känner har ju snarare något sådant, vilket gör att de inte äter ute så ofta som du verkar göra.

Förstod fortfarande inte VIP grejen med flyg. Så förstaklass loungen räcker alltså inte, du betalar ytterligare extra för någon speciell lounge som är mer exklusive än Emirates 1:a klass lounge? Låter onödigt?
Senast redigerad av Synology 2017-10-30 kl. 07:41.
Citera
2017-10-30, 08:51
Medlem
Citat:
syserror, OK, låter som du har rätt extrem burn-rate, lär vara få svenskar som kan eller vill matcha den typen av livsstil. Det är väl troligtvis ingen som kan göra det på inkomst ifrån tjänst i Sverige, utan bara IT-miljardärer och liknande. Det finns inte riktigt heller det utbudet i Sverige för att leva en sådan livsstil.

Har du inte en maid/betjänt hemma som bor hos dig och lagar mat etc åt dig? Om du bor i Dubai måste det ju va enkelt fixat till väldigt låg kostnad. Bor också utomlands och de riktigt rika jag känner har ju snarare något sådant, vilket gör att de inte äter ute så ofta som du verkar göra.

Förstod fortfarande inte VIP grejen med flyg. Så förstaklass loungen räcker alltså inte, du betalar ytterligare extra för någon speciell lounge som är mer exklusive än Emirates 1:a klass lounge? Låter onödigt?

Äter alltid ute eller i annat fall hemleverans, men har 24/7 tjänstefolk i byggnad. Så dom sköter städning och kemtvätt etc.

Emirstes förstaklass lounge är inget fel på i sig, även om service inte alltid är i topp och tycker förmycket folk i dom.

Dock vill jag inte behöva trängas med något folk oavsett i passkontroll eller säkerhetskontroll utan sådant vill man ha separat för dig själv på bekväm nivå.

Du vill inte ens stå i någon gate och trängas, även dom som åker förstaklass tvingad gå i vanliga flygplats och trängas med övrigt folk vid gate.

Enda är isåfall Emirates A380 terminal där du kan boarding direkt från lounge med hiss direkt ner till främre ingång på plan.

Sedan tänk detta är Emirates ställe, i dom andra länderna brukar även flygbolag tvinga förstaklass dela buss med boskapklass ut till plan om är apron etc.

Samma sak du har tjänstefolk som städar vill du inte behöva trängas med annat folk.
Citera
2017-10-30, 08:54
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Är det inte mycket att jobba 125% av normal heltidsanställning?
Citera
2017-10-30, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

Svenskar är lata och jobbar väldigt lite, i många länder tvingas folk jobba 7 dagar i veckan 12h om dagen.

Här i Dubai är normala arbetsvecka 6 dagar, för folk inom resturang / hotell etc 9h 6 dagar i veckan. Över det säger lagstiftning måste betala ut övertid.

I Japan är det mer normalt jobba övertid än inte.
Citera
2017-10-30, 09:48
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Lastbilschaffis, 50 timmar i veckan är svinmycket. Det blir 200 timmar i månaden!

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

50 timmar i veckan är inte mycket, om det innebär en lön på 100 000:-/månad för en vanlig lastbilschaffis!!! Var anmäler jag mig?

Jag har jobbat mycket mer än så för en mycket alldagligare lön.
Citera
2017-10-30, 09:52
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
.

Vad jobbar ni med?
Projektledare inom IT/finans.

Hur mycket tjänar ni?
Topp 2% i Sverige. Knappt så jag anser mig vara höginkomsttagare på den lönen heller, visst lever man bekvämt och kan spara/resa men jag hade mer livskvalitet på min lön i Dublin där jag tjänade 25k kr i månaden än vad jag har nu.
Men inte för att vara sån, men att kalla sig höginkomsstagare i Stockholm om man har mindre än 50k kr i månadslön känns väl att ta i ändå? 30k i månaden i Stockholm är ju ingenting, däremot är en sådan lön betydligt bättre om man bor i en mindre stad.

Hur gamla är ni?
31.

Hur bor ni?
Bor i en tvåa på 40 kvadrat strax söder om Stockholm. Inget speciellt, men vi funderar på att flytta till nåt större om 6-12 månader.

Vad kör ni för bil?
Kör en Ford Focus från 2012, duger gott. Hade kunnat ta tjänstebil via jobbet men det är inget jag behöver. Tog en löneökning på 10% istället för bilen.

Vad käkar ni?
Handlar mat på Willys, men handlar den maten jag vill ha. Äter lunch ute 2-3 gånger i veckan, äter ute på kvällen kanske 2 gånger i månaden.

Hur ofta reser ni?/Vart reser ni?
Resor beror lite på. Senaste 5-7 åren har jag besökt USA 2 månader, tågluffat Europa 1 månad, backpackat i Asien 2 månader och backpackat i Sydamerika 2 månader. Förra året besökte jag New York, Moskva, Skottland plus att vi körde 2 månader i Sydamerika, men det var extremt.
Men alla dessa resorna var på mina tidigare, lägre, löner. På förra jobbet hade jag 40k i månaden, men det kanske räknas in som höginkomsttagare i den här tråden?
Sen jag fick nya jobbet har jag inte hunnit resa någonting ännu.

Vad har ni för kläder?
På jobbet är det inofficiell dresscode, så Eton/Stenström-skjorta, kavaj från Oscar Jacobson/Suitsupply och chinos alternativt kostym. På hemmaplan så blir det ett par chinos/jeans och en billigare skjorta (Jacknjones, Brothers och liknande).

Hur och vad lägger ni pengar på?
Försöker spara 10 000 kr i månaden, sen amorterar jag 2500 kr på bostadslånet också. Har gjort om dealen så att sambon betalar lite mindre för sig hemma och jag tar en större del. Annars köper jag väl lite kläder/skor, nya innebandygrejer eller nåt annat kul då och då.

Citat:
.

Hur mycket kostar genomsnitts födelsedagspresenten till fru/flickvän/make/pojkvän?
- 500-1000 kr. Hittar man nåt kul kan man väl ta i, men det blir så fel att kasta en massa pengar på sambon då hon skulle känna sig underlägsen i så fall. Hon är min sambo, inte min golddigger.

Vad är dyraste presenten ni köpt?
Uh... jag vet faktiskt inte om jag köpt nåt jättedyrt. Sällan jag köper nåt jättedyrt till mig själv också. Men säg 2500 kr kanske? Vi köpte en Kitchen Aid till sambon när hon tog examen, men vi delade den på några stycken. Jag betalade en större del dock, så tror det hamnade på 2500 kr.

Vad är det dyraste du någonsin köpt till dig själv?
Om vi räknar bort lägenheten, renoveringar, aktier/fonder och bilen så skulle jag nog säga kläderna inför nya jobbet. Tror det hamnade på typ 20 000 kr för 10 skjortor, 2 kavajer och 2 par byxor. Men det var snudd på ångest efteråt, sjukt mycket pengar... Men jag är nöjd med köpet så här i efterhand när jag lugnat ner mig, om nu det är relevant.

Vad kostar maten per person i ditt hushåll (per månad inklusive restaurangbesök)?
Generellt tror jag man underskattar matkostnaden, sen är det krångligt eftersom jag äter lunch ute ofta samtidigt som sambon aldrig gör det. Så min personliga matkostnad hamnar nog kring 3500 kr, sambons är nog närmare 2000 kr skulle jag säga.

Vad flyger ni längre flighter i för klass och vad är smärtgränsen vad en flygresa får kosta per person?
Billigast möjliga. Flög till och från Sydamerika utan större problem nu senast förra året. Jag sover som en gris överallt, allt från taxi till buss till flygplan till vadmannukankommapå så för mig är det inget problem. Den värsta flygningen jag gjort var den från Sverige till Malaga. Hemskt att flyga Ryanair i 4 timmar, huu.

Om ni är gifta, hur mycket la ni på vigselringen och bröllopet?
Inte gift.
Citera
2017-10-30, 10:08
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
50 timmar i veckan är inte mycket, om det innebär en lön på 100 000:-/månad för en vanlig lastbilschaffis!!! Var anmäler jag mig?

Jag har jobbat mycket mer än så för en mycket alldagligare lön.

Vaddå, 50 timmar är 50 timmar oavsett lön. Jag är ingen "vanlig" chaffis. Jag kör bättre än de flesta. Aldrig krockat, kör speciella transporter om man säger så. Äter alltid på vägkrogar, vilar alltid på P-fickor, lyssnar på dansband i hytten, magen tar nästan i ratten etc. Jag är en exemplarisk man i mitt yrke! Är dessutom attraktiv, många vill ha mig i sitt team!

Jag tjänar väl okey, inte mer än så.
Citera
2017-10-30, 10:29
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Vad jobbar ni med? Kör lastbil deltid och jobbar som biträde på kontor. Drar in mellan 70 000kr och 80 000 kr efter skatt

Hur gamla är ni? 40+

Hur bor ni? Hyresrätt (svart andrahandskontrakt)

Vad kör ni för bil? Porsche 911 från 88 och Volvo s60

Vad käkar ni? Ute, tar alltid det dyraste och finaste. Oxfilé med bea oftast. Ibland Sjötunga. Självklart rödtjut till det!

Hur ofta reser ni? Aldrig, eller jo till bolaget i närmsta stad emellanåt. 1 gång per år kryssning till Åland

Vad har ni för kläder? Jeans och T-shirt. Skjorta när jag går ut på dans

Hur och vad lägger ni pengar på? Allt möjligt, har så mycket att jag kan göra vad jag vill i princip. Bjuder ofta polare på öl, betalar deras inträde till dansen. Lägger en del pengar på lyxhobbys som cigaretter och fina whiskeys, typ Famous Grose 12 år etc. Mina polare är rätt avundsjuka på den wirren kan jag säga

Jag fortsätter...

Hur mycket kostar genomsnitts födelsedagspresenten till fru/flickvän/make/pojkvän?
Ganska mycket, tror inte många köper så fina presenter till mina vänner som jag gör. En god vän fick senast förra veckan en limpa gula blend utan filter och den finaste whiskeyn (famous grose 12 år!). Ja jag vet, generös är mitt andra namn! Annars brukar jag ge bort svindyra klockor, oftast Calvin Klein eller Hugo Boss!

Vad är dyraste presenten ni köpt?
En lyxkryssning till Åbo till en "kompis". Där ingick hytt med fönster, finaste hytterna ligger under däck! En flaska bubbel, tror det var det dyraste, Asti Cinzano! Jag bjöd dessutom på en riktigt högklassig buffé med fri dryck!! Sen fixade jag så vi fick komma backstage och hälsa på dansbanden!! Tror inte många har råd att bjuda på allt detta men jag har det!

Vad är det dyraste du någonsin köpt till dig själv?
Min Porsche 911 från 88

Vad kostar maten per person i ditt hushåll (per månad inklusive restaurangbesök)?
Många tusenlappar, låter bli att skriva ut det pga. avundsjuka. Men jag kan avslöja att jag alltid äter det mest exklusiva, oxfilé, lövbiff eller sjötunga!

Vad flyger ni längre flighter i för klass och vad är smärtgränsen vad en flygresa får kosta per person?
Flyga är för WT människor som inte har råd att åka på kryssning.

Om ni är gifta, hur mycket la ni på vigselringen och bröllopet?
Inte gift än, men jag vet att Guldfynd har de mest exklusiva ringarna. Tror inte många har råd att handla där, men det har jag.
Senast redigerad av AldoRaine 2017-10-30 kl. 10:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in