2015-10-09, 19:52
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Önsketänkande? Varför skulle någon önska att framgång inte enbart känns fantastiskt?

Det jag främst bygger det på utöver alla studier som gjorts är om jag studera folk i min närhet som kan anses rika. Väldigt få av dessa lever ett liv fullt av harmoni. Missförstå mig rätt, det finns väldigt många bra sidor med att ha gott om pengar men det tillkommer även en hel del orosmoment som de flesta reflekterar över.

Allt från rädslan för att bli av med pengarna till att faktiskt göra rätt val med de pengar man har. Fartblindhet för pengars värde och risken att man inte längre har något att sträva efter.

Personer som däremot har det lagom mycket bättre än snittet lever mer i harmoni och har fortfarande mycket att kämpa för.

Det är väl som inom nästan alla andra områden, är man en bit över medel har man mest fördelar men om man börjar bli extrem kommer den oundvikligen komma in en del problem i bilden.

Sorry det var inte meningen att vara så blunt, jag läste snabbt och tog in det som gammal vanlig FB svartsjuka och liknande.
Citera
2015-10-09, 22:20
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Ni höginkomsttagare som tjänar minst 30-40k, hur ser er livsstil ut? Kan ni berätta lite om ert liv?

Vad jobbar ni med? Hur mycket tjänar ni? Hur gamla är ni? Hur bor ni? Vad kör ni för bil? Vad käkar ni? Hur ofta reser ni? Vart reser ni? Vad har ni för kläder? Hur och vad lägger ni pengar på? Osv osv. Hur ser ert liv ut i ett nötskal. Blir intressant.
Jag har ca 50K i månaden och jobbar som säljare i ett verkstadsföretag. Åldern är 50 och jag bor i ett hus på landet. Jag kör en V70 -16 som tjänstebil. Mat? Jag brukar ha matlåda när jag är inne på kontoret och jag lagar stor del av maten hemma, ofta vegetarisk. Resor då. Det blir en tripp vartannat år med familjen nånstans i Europa. När det gäller kläder så finns det Dressmann till vardags med i bilden men jag gillar Levis-jeans. Snyggkläder som kostym är definitivt inte Dressmann... De stålar som blir över går till att betala ner huslånet och det kommer att vara betalt inom två år.
Citera
2015-10-18, 10:13
Medlem
Myndighetsutövande, 31400kr månaden. Nyexaminerad 27år.

Bor billigt, ingen bil. Blir mycket pengar som läggs på hög.
Citera
2015-10-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musmattan2000
Myndighetsutövande, 31400kr månaden. Nyexaminerad 27år.

Bor billigt, ingen bil. Blir mycket pengar som läggs på hög.

Netto? Brutto?
Citera
2015-11-08, 21:20
Medlem
Vad jobbar ni med? VD/delägare på ett IT-företag inom mjukvara
Hur mycket tjänar ni? Fakturerar ut 150000 i månaden till mitt konsultbolag. Tar ut 80000 i månaden, blir ca 50 000 efter skatt. + utdelning 500 000 per år.
Hur gamla är ni? 30 unga år.
Hur bor ni? Just nu hyrestvåa men letar hus.
Vad kör ni för bil? Audi A7
Vad käkar ni? Mat... gott och ofta. Aldrig matlåda, lunchrestauranger varje dag. Tröttnat lite på utbudet.
Hur ofta reser ni? privat 3-4 ggr per år.
Vart reser ni? Dubai, USA, London, Spanien
Vad har ni för kläder? Ralph Lauren, J-lindeberg, Tiger of Sweden
Hur och vad lägger ni pengar på? Mat, nöjen, bilar, resor, sparande till den där j-vla kontantinsatsen.
Citera
2015-11-09, 00:22
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Netto? Brutto?
Netto får vi verkligen hoppas.

Troligtvis räknas jag inte in här, men hälften av året (sommar och vinter) tjänar jag strax över 50 000 kr brutto vilket brukar resultera i 33k netto. Vanligtvis får jag ut 24-25k netto. Månaderna som jag tjänar mer brukar jag bara svära åt hur mycket skatt jag betalar jämfört med resten av året. Nästan tre gånger så mycket skatt för 30% mer i lön. Så jag lägger pengarna på hög och lever som vanligt.

Hade jag tjänat såpass hela året så skulle jag ändå bara sparat mer tror jag.
Citera
2015-11-09, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Netto får vi verkligen hoppas
En myndighetsutövande person som är 27 och nyexaminerade lär aldrig tjäna 31,4 kkr netto.
Citera
2015-11-09, 16:59
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
En myndighetsutövande person som är 27 och nyexaminerade lär aldrig tjäna 31,4 kkr netto.
Då har han missuppfattat tråden eller så ser han sig som höginkomsttagare, haha.
Citera
2015-11-10, 02:56
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Ni höginkomsttagare som tjänar minst 30-40k, hur ser er livsstil ut? Kan ni berätta lite om ert liv?

Vad jobbar ni med? Hur mycket tjänar ni? Hur gamla är ni? Hur bor ni? Vad kör ni för bil? Vad käkar ni? Hur ofta reser ni? Vart reser ni? Vad har ni för kläder? Hur och vad lägger ni pengar på? Osv osv. Hur ser ert liv ut i ett nötskal. Blir intressant.

Vad jobbar ni med
Egen företagare inom olika branscher (Främst förvaltning av industrifastigheter)

Hur mycket tjänar ni
Sjusiffrigt

Hur gamla är ni
80-talist

Vad kör ni för bil
Audi A6 Avant & Volvo XC60

Vad käkar ni
Husmanskost och Take-away ifrån diverse restauranger.... Skaldjur på Fredagar med tjejen enligt Svensk tradition.....

Hur ofta reser ni
Alldeles för sällan. Svårt att slita mig ifrån arbetet och när jag väl är bortrest så går mycket tid till att prata i telefon och arbeta framför laptopen.

Vart reser ni
Sommarstugan på Västkusten under sommarhalvåret... Åre eller alperna under vinterhalvåret... Och försöker sticka iväg till värmen över Jul/Nyår för att smita bort ifrån allt med familjen.. (Thailand, Västindien, Paris.. Det varierar)

Vad har ni för kläder

Chinos, skjorta och boots på arbetet... Kavaj, slips och mer dressade skor hänger på kontoret om det skulle behövas.. Men det gör det sällan..
Privat går jag i jeans och pikétröja eller pullover/skjorta

Vad lägger jag mina pengar på?
Familj, klockor, intressen, boende & investeringar
Jag hade gärna köpt en sportbil.. Men jag är alldeles för ekonomisk för att göra det tyvärr... Värre kapitalförstörare finns ju inte.

Och till TS:

Gentemot vad du och många andra verkar tro så blir man inte lyckligare av mycket pengar.
Jag nådde toppen av lycka när jag tjänade tillräckligt med pengar för en ekonomisk trygghet.. Jag behövde aldrig planera något vardagsköp och oavsett datum och tidpunkt på Månaden så kunde jag spontanhandla det mesta.... DET var ett stort steg ifrån den lägre inkomsten jag hade när jag var yngre... Men Skillnaden mellan en årsinkomst på 500.000:- eller 1mjkr tex har inte gjort mig lyckligare överlag... Det som utmärker sig tydligast är storleken på mitt kapital... Men överlag så spenderar jag inte mer nu än vad jag gjorde innan.. (Äger i dagsläget två bostadsrätter och en sommarstuga) men räntorna är låga och sommarstugan är ett obelånat arv....

Visst kan man köpa mer och dyrare kläder... Fina klockor och dyra elektronikprylar... Och allt detta är skoj och ger en tillfällig tillfredställelse får jag väl säga... Men det gör mig inte lyckligare överlag.. Och det tror jag stämmer för de allra flesta som tjänat en bit eller långt över medel en längre tid...
Senast redigerad av Parkour 2015-11-10 kl. 03:06.
Citera
2016-01-19, 07:58
Medlem
Vad jobbar ni med?
Konsult inom olja & gas

Hur mycket tjänar ni?
Skiljer sig fran ar till ar.
Normalt mellan 150k och 200k Euro per ar.

Hur gamla är ni?
Drygt 30

Vad kör ni för bil
Nissan Teana - 2014

Vad käkar ni?

Nar jag ar hemma ater jag mestadels Thai mat (Bor i Thailand).

Hur ofta reser ni?
Alldeles for mkt inom jobbet.
Privat blir det oftast en till tva ganger om aret.

Vart reser ni?
Dit jobbet ar for tillfallet.
Privat kan det bli ngn resa till Sverige eller en weekend i Hong-Kong.

Vad har ni för kläder?
Jeans och t-shirt, forsoker undvika shorts...

Vad lägger jag mina pengar på?

Investerar i hyres lagenheter, aktier och adelmetaller.
Citera
2016-12-03, 10:58
Medlem
lifeabroads avatar
Framgång föder framgång

Nyexad på kommunen tjänar aldrig 31k netto
Citera
2016-12-03, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebarn
Vad jobbar ni med? VD/delägare på ett IT-företag inom mjukvara
Hur mycket tjänar ni? Fakturerar ut 150000 i månaden till mitt konsultbolag. Tar ut 80000 i månaden, blir ca 50 000 efter skatt. + utdelning 500 000 per år.
Hur gamla är ni? 30 unga år.
Hur bor ni? Just nu hyrestvåa men letar hus.
Vad kör ni för bil? Audi A7
Vad käkar ni? Mat... gott och ofta. Aldrig matlåda, lunchrestauranger varje dag. Tröttnat lite på utbudet.
Hur ofta reser ni? privat 3-4 ggr per år.
Vart reser ni? Dubai, USA, London, Spanien
Vad har ni för kläder? Ralph Lauren, J-lindeberg, Tiger of Sweden
Hur och vad lägger ni pengar på? Mat, nöjen, bilar, resor, sparande till den där j-vla kontantinsatsen.

Hur sjutton kan 80 000 bli cirka 50 000 efter skatt? Även om man bor i den kommun med lägs skatt i landet borde det ju bli max 45 000 ut....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in