Intressant att alla höginkomsttagare här skriver att dem kör runt i en halvkass bil, bor normalt och reser några gånger per år.. Varför väljer ni att jobba 6-7 dagar i veckan när ni i princip lever som en vanlig svensk? Varför väljer ni inte att sluta jobbet, åka och bo utomlands i flera år och sen komma tillbaka och skära ner på arbetstimmarna då ni faktiskt inte verkar behöva alla pengar som ni tjänar?
Inte direkt så att ni kommer ångra att ni Inte jobbade mer när ni ligger på dödsbädden..
Tjänar man 35-50k som industriarbetare är det inget annat än negativt vad jag kan se. Inte konstigt att våra produkter blir svindyra när arbetaren tjänar som en VD i konkurrerande länder...
Intressant att alla höginkomsttagare här skriver att dem kör runt i en halvkass bil, bor normalt och reser några gånger per år.. Varför väljer ni att jobba 6-7 dagar i veckan när ni i princip lever som en vanlig svensk? Varför väljer ni inte att sluta jobbet, åka och bo utomlands i flera år och sen komma tillbaka och skära ner på arbetstimmarna då ni faktiskt inte verkar behöva alla pengar som ni tjänar?
Inte direkt så att ni kommer ångra att ni Inte jobbade mer när ni ligger på dödsbädden..
Tror inte de flesta här kommer våndas över sin arbetade tid. Min farfar ångrade inget, men han kanske inte visste bättre liksom de andra i denna tråd. Men tack för tankeställaren å du upplysta.
F.ö. brukar det oftast räcka att jobba 5 dagar i veckan.
Senast redigerad av tago 2014-04-22 kl. 14:22.
Nej men arbetaren som mister jobbet borde tänka så långt, vad spelar det för roll om ett korkat fackförbund inte tänker längre än näsan räcker? Alltså har du fel, det är negativt för arbetaren, och för landet, på lång sikt.
Nej men arbetaren som mister jobbet borde tänka så långt, vad spelar det för roll om ett korkat fackförbund inte tänker längre än näsan räcker? Alltså har du fel, det är negativt för arbetaren, och för landet, på lång sikt.
Men jag har helt rätt på kort sikt. De arbetarna som har gjort karriär vid t.ex bandet på Volvo och har gått i pension de senaste åren är de stora vinnarna lönemässigt sett.
Det finns fortfarande industrier i Sverige som har höga arbetarlöner och de som jobbar där i nuläget har det bra. Hinner de gå i pension innan fabriken lägger ner så tillhör de vinnarna också.
Observera att jag tycker att du har rätt i det stora hela och argumenterar inte för höga arbetarlöner i Sverige. Tex tror jag att lastbilschaufförerna i Sverige sitter pyrt till.
Tror du seriöst att någon någonsin skulle tacka nej till högre lön? Du skulle inte heller göra det.
Tjänar man 35-50k som industriarbetare är det inget annat än negativt vad jag kan se. Inte konstigt att våra produkter blir svindyra när arbetaren tjänar som en VD i konkurrerande länder...
Fast en industriarbetare tjänar inte sådana summor utan skiftersättning och att börja talla på ob och helgersättning är big no no.
Man måste se till grundlönen, allt över det är ju ersättning för att stackarn får jobba kvällar, nätter och helger. Sådana ersättningar går liksom inte att rucka på.
Så att påstå att en arbetare tjänar som en VD är ju inte riktigt korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Fast nu har väl knappast industriarbetarlönerna ökat så dramatiskt genom tiderna? Ska folk sänka sina löner för att konkurera med låglöneländerna kommer samhället verkligen att haverera när köpkraften blir noll.
Byggsektorn är väl annars den sektorn som behöver hålla tillbaka lite, dock inte sänka
Senast redigerad av Antevante 2014-04-22 kl. 14:31.
Tror du seriöst att någon någonsin skulle tacka nej till högre lön? Du skulle inte heller göra det.
Det sa jag inte, jag sa att man bör tänka så långt. T.ex. om man i mitt yrke driver upp lönerna så att jobben försvinner till låglöneländer (detta är ett faktum just nu på min arbetsplats), så måste man tänka till att jobba inom något där jobben inte försvinner, så man har en fortsatt karriär. Tror du genomsnittsarbetaren gör det?
Det känns som att en gemensam nämnare mellan många yngre i denna tråd är att ni hör i min mening väldigt höga onödiga utgifter. Det finns ju de som lyckas spara >10k per månad med en lön på runt 20 innan skatt, hade jag haft en lön på >35 hade jag allt försökt klara mig på högst 10k i levnadskostnader inkluderat boende, en viss förståelse har jag för att det kan vara marginellt dyrare att även försörja barn. Kommer själv att vara riktigt fattig inom överskådlig framtid (allt mellan 5-7 år tills jag börjar arbeta :/ )