2015-10-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Och vad av dessa saker är det som du menar att du inte klarar av om du har "så mycket pengar att du inte behöver bry dig om pengar"?

Klarar av och klarar av.

Men om jag har massvis av pengar så slipper jag gå ut 6 på morronen o skrapa rutor på bilen för att köra till ett skitjobb som förmodligen är skadlig för min kropp.

Jag slipper göra tråkiga saker om jag vill som tex som att måla huset eller klippa häcken men om jag vill kan jag ju göra dessa saker medan de som inga pengar har måste göra detta för de har inte råd att anlita någon annan att göra det.

Kan oxå vara själsligt skönt att kunna fly svenska vintern om man vill för någon månad.. eller tvärtom, om man älskar vinter så kan ma ta sig en skidresa mitt i sommaren.

Är helt övertygad om att dålig ekonomi tär på kroppen och förkortar livet. För att inte snacka om alla skilssmässor med ungar som mår dåligt till följd av att föräldrarna bråkar och de får plastmorsor och plastfarsor som följd.
Klart att rika oxå skiljer sig men bråk om pengar/ekonomi lär var den största anledningen till skillsmässor i Sverige.

Om man har för mycket pengar går det bra att skänka bort dem oxå, motsatt så kan ju den som inga pengar har inte bara gå in på banken och hämta ut ett par miljoner.. så valet är ganska lätt om jag får välja
Citera
2015-10-07, 13:08
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Njae inte direkt. Perfekta balansen enligt mig är att ha så pass mycket pengar att man inte behöver bry sig om pengar, men inte mer än så. Är inte helt ovanligt att de som är väldigt rika har andra slags problem.

Det är ju inte direkt extremt ovanligt att nyrika som utifrån sett lever ett liv i lyx egentligen lever ett liv i misär som slutar i någon form av drog eller spritmissbruk.

Jag har inte egentligen några problem med att få det jag behöver och för egen del så gör det inget om jag måste spara lite för att uppnå de målen, det gör att man uppskattar dom betydligt mer

Svårt att veta när man uppnått den summan dock. Att konservera sin rikedom är svårt, när världen ständigt förändras. Läste nyss någon artikel om att många superrika har ångest för att förlora sina pengar, men hittar den inte igen.
Citera
2015-10-07, 13:17
Medlem
Jag är 19 år och har en inkomst som varierar men oftast över 30000, jag jobbar med mina sociala medier, alltså instagram och youtube. Jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar, i väntan på att jag ska hitta den perfekta lägenheten jag vill ha! Jag sparar kanske 20000 per månad och slösar 10000 på kläder, mat och nöjen.
Citera
2015-10-07, 14:23
Medlem
knut_1s avatar
Köpte nyligen ett hus till tjejen och mig. Jag tyckte det var bra som det var, men hon gav sig fan på att det skulle målas om. Överenskom att hon skulle måla inne och jag ute. När hon var klar efter ett par veckor så kom målarna jag anlitat för att måla utvändigt. Blev en liten fnurra på tråden då.
Citera
2015-10-07, 17:56
Medlem
Tomatns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vad har du för utbildning och hur kom du i kontakt med företaget du jobbar på?

Jag har 3 årig gymnasie utbildning för flygmekaniker, Efter det 1 år högskole utbildning för flygplans elektriker samt tekniker. Jag blev precis certifierad flygtekniker.

Kom i kontakt med företaget via kontakter.
Citera
2015-10-08, 09:48
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatn
Jag har 3 årig gymnasie utbildning för flygmekaniker, Efter det 1 år högskole utbildning för flygplans elektriker samt tekniker. Jag blev precis certifierad flygtekniker.

Kom i kontakt med företaget via kontakter.
Ok inte illa, du ligger ju ganska ordentligt mycket över vad som är "genomsnitt" för en flygtekniker avseende ålder och erfarenhet. Dock ett yrke som varit lite under min radar på hyfsat välbetalda överlag.
Citera
2015-10-08, 11:00
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Köpte nyligen ett hus till tjejen och mig. Jag tyckte det var bra som det var, men hon gav sig fan på att det skulle målas om. Överenskom att hon skulle måla inne och jag ute. När hon var klar efter ett par veckor så kom målarna jag anlitat för att måla utvändigt. Blev en liten fnurra på tråden då.

Hur argumenterade du för din sak? Eller slog du helt enkelt bara näven i bordet?
Citera
2015-10-08, 11:04
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Svårt att veta när man uppnått den summan dock. Att konservera sin rikedom är svårt, när världen ständigt förändras. Läste nyss någon artikel om att många superrika har ångest för att förlora sina pengar, men hittar den inte igen.

Titta i historiken i din browser så dyker den kanske upp? Brukar även gå att söka i historiken... skulle vara intressant att kika på din artikel om du hittade den.

Jag kan förstå att de superrika har ångest över att förlora sina pengar. Det är förmodligen samma ångest vi löneslavara har över att förlora jobbet. Jag känner den ångesten ibland åtminstone. Om den rike förlorar sina pengar måste ju även denne bli en löneslav, och det är nog en rätt plågsam omställning, om personen överhuvudtaget lyckas skaffa sig ett jobb vilket inte är helt oproblemetiskt för alla i dessa dagar...
Citera
2015-10-08, 17:52
Medlem
Tomatns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ok inte illa, du ligger ju ganska ordentligt mycket över vad som är "genomsnitt" för en flygtekniker avseende ålder och erfarenhet. Dock ett yrke som varit lite under min radar på hyfsat välbetalda överlag.

Jo, tyvärr väldigt svår branch dock, det finns inte mycket jobb.
Citera
2015-10-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Vad bygger du detta på? "önsketänkande?"

Personligen så skulle jag välkomna möjligheten att sluta arbeta och istället fokusera på att få en mindre förmögenhet att bli större. Tråkigt nog så är jag inte i närheten av den nivån...

Jag känner ett par på den nivån och de verkar vara väldigt avslappnade och nöjda med sin situation.

Önsketänkande? Varför skulle någon önska att framgång inte enbart känns fantastiskt?

Det jag främst bygger det på utöver alla studier som gjorts är om jag studera folk i min närhet som kan anses rika. Väldigt få av dessa lever ett liv fullt av harmoni. Missförstå mig rätt, det finns väldigt många bra sidor med att ha gott om pengar men det tillkommer även en hel del orosmoment som de flesta reflekterar över.

Allt från rädslan för att bli av med pengarna till att faktiskt göra rätt val med de pengar man har. Fartblindhet för pengars värde och risken att man inte längre har något att sträva efter.

Personer som däremot har det lagom mycket bättre än snittet lever mer i harmoni och har fortfarande mycket att kämpa för.

Det är väl som inom nästan alla andra områden, är man en bit över medel har man mest fördelar men om man börjar bli extrem kommer den oundvikligen komma in en del problem i bilden.
Citera
2015-10-09, 16:21
Medlem
Tjänar ganska exakt 31.250kr/månad netto. Ser mig inte som höginkomsttagare även om jag fattar att jag tjänar mer än snittet. Köpte min bostad tidigt, har behållit den och är därför lågt belånad. Sparar ca: 8000kr/månad om man räknar in amorteringar vilket gör att jag har en ganska bra buffert och slipper ta lån vid köp av nya bilar (vilket iof bara skett en gång), eller andra större utgifter.

Har i dagsläget en boendekostnad på 6000kr vilket avser bostadsrättsavgift och räntor på bostadslån. Då bor jag för att vara singel stort. Bostaden är belånad till ca: 50%.

Maten köper jag för kanske 3000kr/månad, äter jag ute får jag i regel ersättning från firman jag jobbar på. 2500kr går till fackföreningsavgift, el, försäkring för hem och bil, tv och internet. Brukar klara mig på ca: 700kr i drivmedel för bilen. Service betalar jag med sparade pengar. Resten är ren lyxkonsumtion, kläder en weekendresa hit eller dit, kamerautrustning, fiskeprylar, bårutrustning, utekvällar osv.

Kan känna att jag slösar emellanåt, men har samtidigt en buffert som gör att jag inte behöver oroa mig.

Är 38år och sketen byggnadsarbetare.
Citera
2015-10-09, 17:21
Medlem
utan.att.stannas avatar
Ska börja jobba snart. Kommer ha 32k plus någon tusenlapp extra för helg var 3 el 4 helg.
Undrar hur mitt ekonomiska liv kommer bli. Hyra 4500, pendling och bilkostnader säkert 3800 någonstans.
Är det att anse som mycket? Har aldrig jobbat i Sverige, mer eller mindre. Bruttolönen är ungefär vad jag hade netto i Norge. Men då hade jag norska utgifter. Är 30 år singel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in