2014-04-24, 17:45
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tar du hänsyn till att vi betalar mervärdesskatt på allting vi köper för redan skattade pengar så kan man säga att skatten är högre än den maximala marginalskatt man kan ha.

Så en uppskattning på 65% behöver inte vara fel. Du känner ju inte till hans fars inkomst.
Tuffkatt är en ökänd mytoman och ljuger precis som 90 % av de i den här tråden speciellt han som påstod att han betalade medicin åt en okänd kvinna.
Citera
2014-04-24, 17:51
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Hur menar du? Skatten stannar på 55% i Sverige som anställd, räknar du in arbetsgivaravgifter och annat så blir det så klart högre. Är man egenföretagare blir det krångligare att räkna.

Själv betalar jag 15% skatt, bor i Hongkong

Han är egenföretagare.
Citera
2014-04-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebroc666
Jag betalar väl c:a 40% i snitt på min lön.
30% på lönen upp till 35000 och 50% på lönen mellan 35000-50000:- och 55% på allt däröver.
Blir inte så jätteofta lönen hamnar över 50000:- för mig men ibland händer det.

Jag driver som sagt eget men får lön från flera olika företag så jag fick en bra restskatt i år på 34000:- för att jag hade dålig koll på hur mycket jag hade tjänat. Det här inkomsåret har jag råkoll och gör ifyllnadsbetalningar till skatteverket om det behövs.

Du måste vara unik som inte tar del av vare sig grundavdrag eller något av jobbskatteavdragen. Räkna ut hur mycket lön du faktiskt betalar efter året istället för att titta i vilken skattetabell du ligger.
Citera
2014-04-24, 17:53
Medlem
Ålder: 34
Familj: Sambo
Månadslön: 60 000 brutto
Bil: Sportbil som är leasing i företaget samt en MC
Yrke: VD
Bor: 3a innan för tullarna i Stockholm.

Lägger alla pengar på hög. Sparar mellan 20-25 i månaden. Har som plan att skjuta ut mig vid 40+ och leva ett vanligt Svensson liv utan lån och 60 timmars arbetsveckor. Sälja av allt. Trodde jag skulle bli lycklig av häftiga prylar och bilar men med facit i hand, nej. Nu är siktet inställt på frihet istället och planerar på att flytta från Stockholm utomlands eller en mindre ort.
Citera
2014-04-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruscam
Arbetsgivaravgifter och sedan moms på allt du köper. Totalt skattar en löntagare hejvilt i Sverige.

Arbetsgivaravgifter är inte en skatt som anställda betalar utan arbetsgivarna och långt ifrån allt vi köper för lönen/lånen är belagt med moms.
Citera
2014-04-24, 17:55
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Nej han betalar inte 65 % , det märks att du fortfarande går i gymnasiet.

1 300 000 kronor i skatt av 2 000 000 i total årsinkomst. Jag har sett papperna själv. Det är mig veterligen 65%. Nu är han inte anställd, utan driver ett företag, dock utan anställda.

Att jag skulle vara en mytoman, som du påstår i ditt andra inlägg, vet jag inte hur jag ska besvara. Jag utgår ifrån att det har med mitt rantande om Sverigedemokrater i I&I-forumet att göra, vilket du bevisligen tagit åt dig av.
Citera
2014-04-24, 19:22
Medlem
vasaduellers avatar
Kanske dumt att ge sig in i pajkastningen, men jag har svårt att förstå drivkraften bakom dem som anser det viktigt att avslöja troll i tråden....

Om man döper en tråd till "Ni som tjänar mycket", är det då inte logiskt att förhållandevis många med hög lön svarar? Det är nära en miljon medlemmar på forumet, så det är väl ganska troligt att ett antal av dem är höginkomsttagare?

På ett sidospår så kan jag tycka att denna typ at trådar är ganska meningslösa i Sverige, eftersom de flesta tjänar ungefär lika mycket efter skatt i alla fall. Jag anser att en relevant skillnad är mellan att vara fri (ekonomiskt oberoende) eller tvingad att sälja sig för pengar. Det är däremot fantastiskt irrelevant om man bor i ett finare eller sämre område, om man kör en bil av ett visst märke etc. etc. I Sverige finns (med mycket få undantag) endast nyansskillnader mellan olika människors disponibla inkomster. Men det räcker tydligen för att väcka jantelagarnas avund.
Citera
2014-04-24, 21:00
Medlem
turk.i.burks avatar
Jobbar för tillfället i Nevada, USA för ett flygplansföretag. Lönen ligger kring $8000/månad, sjukförsäkring ingår. Lönen är relativt låg (<100k/år) men jag förväntar mig en höjning snart

$600 går i skatt
$3000 lägger både jag ock flickvännen på boende, vatten, el, internet, mobiler
$500 på fordonen i fasta kostnader
$400 mat

Ca $3000 kan jag spendera på nöjen, det är en otrolig frihet när man måste fundera hur man ska bränna alla pengar. Gillar inte att resa så det mesta blir spenderat på elektronikprylar, vapen, horor och motorcyklar
Citera
2014-04-24, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Kanske dumt att ge sig in i pajkastningen, men jag har svårt att förstå drivkraften bakom dem som anser det viktigt att avslöja troll i tråden....

Om man döper en tråd till "Ni som tjänar mycket", är det då inte logiskt att förhållandevis många med hög lön svarar? Det är nära en miljon medlemmar på forumet, så det är väl ganska troligt att ett antal av dem är höginkomsttagare?

På ett sidospår så kan jag tycka att denna typ at trådar är ganska meningslösa i Sverige, eftersom de flesta tjänar ungefär lika mycket efter skatt i alla fall. Jag anser att en relevant skillnad är mellan att vara fri (ekonomiskt oberoende) eller tvingad att sälja sig för pengar. Det är däremot fantastiskt irrelevant om man bor i ett finare eller sämre område, om man kör en bil av ett visst märke etc. etc. I Sverige finns (med mycket få undantag) endast nyansskillnader mellan olika människors disponibla inkomster. Men det räcker tydligen för att väcka jantelagarnas avund.
Det är ca 860.000 medlemmar på forumet, du bommade med ca 140 tusen.
Sen är det ALLA konton, om du tänker på hur många minderåriga och avstängda medlemmar det är så är jag övertygad om att det kanske bara finns 300-400 tusen kvar.
Nej tvekar på att dom flesta här talar sanning. Kolla posthistoriken på några så ser du.

Är jag den enda som misstror nyreggade användare? från 2012 och uppåt.
(Ja jag vet att jag själv är reggad 2013 men tjänar inte mycket pengar heller)
Senast redigerad av cramor 2014-04-24 kl. 21:28.
Citera
2014-04-24, 21:30
Medlem
Jag tjänar 25 650:- + arvode på 6 675:-. Så totalt 32 325 :-. Har hus i större kommun och fasta utgifter på 8 200:-.

Är gift så lägger undan ganska mycket. Tillsammans ca 18 000:- i månaden. Har ett sparande på 130 000:- + ett värde i bostaden som skulle ge oss ca 1 300 000:- (om vi sålde). Vi lever extraordinärt men inte i bemärkelsen att vi slösar, utan att vi sparar. Vårt mål är att vara ekonomiskt oberoende i 45-årsåldern. Investerar i aktier och råvaror. Jag tycker inte att vi tullar på livskvalitén utan vi är generös mot vänner och unnar oss att äta ute och ta någon weekend varje år.
Senast redigerad av Leros 2014-04-24 kl. 21:52.
Citera
2014-04-24, 23:18
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leros
Jag tjänar 25 650:- + arvode på 6 675:-. Så totalt 32 325 :-. Har hus i större kommun och fasta utgifter på 8 200:-.

Är gift så lägger undan ganska mycket. Tillsammans ca 18 000:- i månaden. Har ett sparande på 130 000:- + ett värde i bostaden som skulle ge oss ca 1 300 000:- (om vi sålde). Vi lever extraordinärt men inte i bemärkelsen att vi slösar, utan att vi sparar. Vårt mål är att vara ekonomiskt oberoende i 45-årsåldern. Investerar i aktier och råvaror. Jag tycker inte att vi tullar på livskvalitén utan vi är generös mot vänner och unnar oss att äta ute och ta någon weekend varje år.

Hur gamla är ni?

Oavsett ålder får ni hoppas på aktierna för sparandet gör er inte oberoende på läääänge..Men lycka till!
Citera
2014-04-24, 23:21
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turk.i.burk

Ca $3000 kan jag spendera på nöjen, det är en otrolig frihet när man måste fundera hur man ska bränna alla pengar. Gillar inte att resa så det mesta blir spenderat på elektronikprylar, vapen, horor och motorcyklar

Förmodligen en väntad fråga men likväl intressant att höra ditt tankesätt; Varför köper du horor när du har en flickvän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in