2013-06-15, 11:02
Medlem
27 år, 36 före skatt, högskoleingenjör, jobbar som SW-lead på ett stort företag.
Äger egen lägenhet, har en tråkig MC som jag använder som pendlingshojj till och från jobbet under sommarmånadarna, annars åker jag buss. Har ingen bil. Äter lunch ute varje dag, äter extrem tråkig och billig mat hemma, då jag eller sambon inte orkar laga till något speciellt! Lyxmat är när vi äter tacos :P

Just nu spenderar cirka 5000 på räkningar varje månad(bolån, hyra, el CSN, mobil, osv), bränner kanske 3000 på spontana saker(spontantresor, öl, kläder, osv), försöker spara resten. Planen är att köpa hus inom 2 år.
Citera
2013-06-15, 19:01
Medlem
Bara i skeva Sverige räknas jag tydligen som höginkomsttagare.

32 år skiftgående industriarbetare samt arbetsledarersättare som brukar pendla mellan 35' och 50' före skatt beroende på hur mycket jobb(övertid) det blir.
Frugan pluggar på komvux på deltid och jobbar lite på helgerna, hon brukar inte skrapa ihop mer än runt 5-6000kr efter skatt.
Har ett högt belånat radhus i en billigare del av Sverige 2st bilar värda typ 20' och 75' som är betalda.
Köper ny snöskoter vart annat år som givetvis är färdigbetald vid varje byte, brukar bli ca 140 000kr i nypris och +20 000kr i förlust per år.
Det finns flera fjällstugor i släkten som nyttjas rikligt under vintern.
I övrigt har vi några blancolån och tankkort osv.
Spenderar alldeles för mycket på god mat......
Citera
2014-04-20, 14:28
Medlem
littlefs avatar
Är närmare 40 år, jobbar som advokat på en större advokatbyrå. Tjänar 70000 före skatt, kör en Mercedes SLK, bor i Danderyd. Skatten är dock så förbannat hög i detta land så jag får ut ungefär 40000 efter skatt.
Citera
2014-04-20, 18:18
Medlem
34 år, bor i USA, nyligen flyttat till en mellanstor stad från NYC. Jobbar i en lite unik bransch så jag utelämnar vilken för att undvika outning. Lön: 130k innan skatt och får ut drygt 70k efter lite pensionsspar osv. Bränner runt 50k per månad på något vis. Två bilar (koreansk och amerikansk, 250-350k styck och inget märkvärdigt), lägenhet för 6000kr per månad. Frun jobbar inte och shoppar/yoga/kurser osv. Vi reser kanske tio gånger per år till Mexiko, Florida, Chicago och liknande och ett par gånger per år transatlantiskt. Äter ute typ 15 gånger per månad, dricker en flaska vin om dagen i snitt. Jag köper sällan kläder men om jag gör det så är det mest Ralph lauren, Brooks brothers. Bor ofta på fina hotell typ hyatt, ritz, sofitel. Behöver inte tänka särskilt mycket på vad saker kostar (kollar aldrig priset på mat till exempel) och har en buffert på ca miljonen att ta av om det kniper.

Livet känns inte så mycket annorlunda jmf med när jag drog in 30k. Skillnaden är väl att jag reser en massa och bor 4+ eller 5-stjärnigt när jag reser numera. Skulle vara svårt att klara sig på en vanlig lön, omkostnaderna stiger automatiskt när lönen stiger verkar det som.
Citera
2014-04-20, 18:56
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
34 år, bor i USA, nyligen flyttat till en mellanstor stad från NYC. Jobbar i en lite unik bransch så jag utelämnar vilken för att undvika outning. Lön: 130k innan skatt och får ut drygt 70k efter lite pensionsspar osv. Bränner runt 50k per månad på något vis. Två bilar (koreansk och amerikansk, 250-350k styck och inget märkvärdigt), lägenhet för 6000kr per månad. Frun jobbar inte och shoppar/yoga/kurser osv. Vi reser kanske tio gånger per år till Mexiko, Florida, Chicago och liknande och ett par gånger per år transatlantiskt. Äter ute typ 15 gånger per månad, dricker en flaska vin om dagen i snitt. Jag köper sällan kläder men om jag gör det så är det mest Ralph lauren, Brooks brothers. Bor ofta på fina hotell typ hyatt, ritz, sofitel. Behöver inte tänka särskilt mycket på vad saker kostar (kollar aldrig priset på mat till exempel) och har en buffert på ca miljonen att ta av om det kniper.

Livet känns inte så mycket annorlunda jmf med när jag drog in 30k. Skillnaden är väl att jag reser en massa och bor 4+ eller 5-stjärnigt när jag reser numera. Skulle vara svårt att klara sig på en vanlig lön, omkostnaderna stiger automatiskt när lönen stiger verkar det som.
En fälla. Har också märkt av att mina utgifter stiger ju mer pengar jag får in på kontot. Försök att leva sparsamt. Lev fortfarande normalt, men lägg ner med onödigt spenderande bara för att du kan. Absolut onödigt att köpa en skjorta för 3k och bo på ett hotell för 5k per natt. Skulle det inte vara skönt att bo vid ett strandhus, ekonomiskt oberoende om några år istället för att fortfarande jobba för att överleva? Tänk framåt!
Senast redigerad av ashura 2014-04-20 kl. 19:00.
Citera
2014-04-20, 20:04
Medlem
Intressant tråd.

Jobbade många år corporate på ett stort service företag. Hade tidigare en säljtjänst I södra USA men tröttnade snabbt, har många års erfahrenhet inom min industry. Flyttade till USA tidigt och har även hunnit med ett par år I Asien.

Kände att satsa på något eget litet, och har nu ett litet kontor inom samma industry, jag har kört I runt 18 månader. Har ett par anställda, snittar runt 300K SEK I vinst och har kostnad för litet kontor och mina puppets för runt 70K SEK av det tar jag ut 50-100K SEK och bra månader skickar jag lite extra till konton overseas.

Bor huvudsakligen i US, och vi växer sakta och hade gärna sett ett litet kontor I asien, Vilket make sense till det jag pysslar med...

Jag har I stort sett varit hemlös de första 6-7 månaderna haha... Bott hos polare fôr att hålla nere kostnaderna. Nu börjar det bli lite koll på läget och har hyrt en schysst Etta, dyr här dock.

För att svara på din fråga: ovan inkomst, har en average bil, hyr lägenhet. Har en schysst Buffert nu, så käkar väl vad man vill typ. Är dock en enkel snubbe så inget för avancerat. Fatöl och "finger foods" (flottig bar mat) funkar fint

Växer och vill expandera, enkel icke flashig lifestyle direkt... Vill dock köpa lägenheter I framtiden.

Gjorde aldrig detta för att tjäna en massa pengar, men var mest intresserad av en viss frihet både ekonomiskt och geografiskt.

Jag är 28 förresten & skrev från min telefon (hoppig text)
Citera
2014-04-22, 08:25
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Bara i skeva Sverige räknas jag tydligen som höginkomsttagare.

32 år skiftgående industriarbetare samt arbetsledarersättare som brukar pendla mellan 35' och 50' före skatt beroende på hur mycket jobb(övertid) det blir.
Frugan pluggar på komvux på deltid och jobbar lite på helgerna, hon brukar inte skrapa ihop mer än runt 5-6000kr efter skatt.
Har ett högt belånat radhus i en billigare del av Sverige 2st bilar värda typ 20' och 75' som är betalda.
Köper ny snöskoter vart annat år som givetvis är färdigbetald vid varje byte, brukar bli ca 140 000kr i nypris och +20 000kr i förlust per år.
Det finns flera fjällstugor i släkten som nyttjas rikligt under vintern.
I övrigt har vi några blancolån och tankkort osv.
Spenderar alldeles för mycket på god mat......

Är väl också bara i Sverige man kan jobba på industri och ha lön i klass med högutbildat folk. Tragiskt....
Citera
2014-04-22, 08:47
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Är väl också bara i Sverige man kan jobba på industri och ha lön i klass med högutbildat folk. Tragiskt....

Ja, tragiskt att folk med hög utbildning inte kan förhandla bättre.
Citera
2014-04-22, 11:31
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Ja, tragiskt att folk med hög utbildning inte kan förhandla bättre.
Sant, dock har ju inte industriarbetare någon direkt möjlighet att förhandla om lön enligt vad jag upplevt.

Undrar därför hur det kommer sig att de betalar så höga löner. Det är hög arbetslöshet och de borde utan problem kunna hitta vettigt folk som är villiga att arbeta för lägre löner.
Citera
2014-04-22, 11:51
Medlem
Är såpass ung att jag inte varit höginkomsttagare särskilt länge. Bott i Hongkong i ett par år nu, spar en bit över 30k i månaden. Med bra börsuppgång i ryggen har mitt sparkapital växt ifrån 500k sek till över 1.5 msek på lite över 2 år.

Gör en resa cirka varannan månad, bor ibland på lyxhotel ibland på något billigt, rättar mig efter resesällskap. Äter så klart ute varje dag till lunch, favoriten är någon lyxig sushi. Sen jag blivit singel igen blir det mer middagar när man har vänner på besök eller tar en tjej på dejt, annars gillar jag att laga mat hemma.

Är lite periodare på att spendera pengar, gillar inte att pengarna försvinner iväg på skräp, utan köper jag något vill jag att de ska vara något rejält, som jag tänkt till på att köpa. Normalt håller jag igen hyffsat, reser billigt, äter billigt osv. Sen kan jag gå och köpa en klocka för 30-40k en annan månad. Hemma i Sverige hade jag sportbil, här i HK är bil värdelöst så jag åker bara taxi (vilket är billigt).

Överlag tycker jag det hjälper att hålla fötterna på jorden genom att omge sig med vänner med mindre pengar. De gånger jag går ut med andra investment-bankers eller hedge-fond killar, så slutar ofta notan på en utekväll över 1500 sek.
Citera
2014-04-22, 11:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Undrar därför hur det kommer sig att de betalar så höga löner. Det är hög arbetslöshet och de borde utan problem kunna hitta vettigt folk som är villiga att arbeta för lägre löner.
Facket sätter stopp för sånt.

Bra eller dåligt kan man diskutera.
Citera
2014-04-22, 12:13
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Facket sätter stopp för sånt.

Bra eller dåligt kan man diskutera.

Tjänar man 35-50k som industriarbetare är det inget annat än negativt vad jag kan se. Inte konstigt att våra produkter blir svindyra när arbetaren tjänar som en VD i konkurrerande länder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in