För att ge lite perspektiv på att tjäna mycket, så kan jag beskriva hur lönerna ser ut för de som drar in bra med deg här i Hongkong. Som en parantes, en OK bostad här går på cirka 25k sek per månad, betalar du 10-15k sek får du bo i ett skit-hål om du fortfarande ska bo centralt. Allt annat är dock billigare än Sverige.
Alla siffror blir i svenska kronor
efter skatt för att vara jämförbara
Så vad tjänar vänner och bekanta till mig här i finansbranschen?
En tidigare kollega till mig är säljare på räntehandeln (glorifierad telefonförsäljare), han får cirka 80k sek i månaden i grundlön, i år landade hans bonus på 250k SEK. Han är 27 år gammal, jobbat 5 år.
Några andra killar är lite färskare, de har pluggat ingenjör i Sverige och tagit in sig på en av de mest prestigefyllda investmentbankerna där de jobbar på Front Office, de har nu en total kompensation på cirka 1.1-1.2 msek (efter skatt som sagt). De är båda ~27 år och jobbat 2-3 år.
Fransk kille, 34 år, chef på middle office investment bank, drar in cirka 130k sek i månaden (efter skatt) + en mindre bonus på ett par hundra tusen.
Inte tillräcligt extremt? En väns kompis jobbar på en väldigt prestigfylld hedgefond, han läste motsvarande elektroteknik i USA och började jobba på hedgefond direkt efter skolan, nu jobbat 6-7 år. Han tjänade förra året cirka 5msek efter skatt.
Hur är deras livstil? Well, min kollega festar mycket, reser osv, men det mesta sparas. De andra killarna jobbar grymt mycket, men gör normala grejer när de har ledigt. En resa i Asien, mat med vänner, gå till gymmet osv (hedgefond killen på samma skitgym som mig). Ni skulle inte kunna se på dom att de tjänar mycket, men det kommer nog alla vara ekonomiskt oberoende innan 40.
I Sverige tillhör man 0.001% om man har sådana löner, här är det inte heller vanligt, men umgås man i vissa kretsar får man känslan att alla tjänar minst 100k SEK per månad efter skatt. Och sådana kretsar existerar inte ens i Sverige. Så ni penga kåta, testa på utlandet, själv flyttar jag strax "hem" till Sverige och får äta skorpor med ljummet vatten ute i förorten igen.