2014-07-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Är med och driver ett mindre anspråkslöst fastighetsmäklarkontor på landet samt jobbar som fastighetsmäklare.
Ytterst konjunkturberoende med andra ord. Hoppas det går bra för dig och att du bygger dig ekonomisk trygghet och inte bara försörjer frugan med BMW-suvar och annat stekigt.

Själv är jag några år äldre, civ ing och civ ek med en chefsposition på ett globalt företag (large cap). Jag har inte riktigt din lön men trevliga förmåner och en rimlig arbetsbörda, åtminstone för stunden.
Har förmånen att vara gift med en läkare så vi drar båda vårt strå till stacken. Bor i villa med barn och har två bilar men ingen BMW.
Vi försöker spara minimum halva nettoinkomsterna för att inom en tioårsperiod vara fria att äga vår tid. För det krävs det lite flyt med placeringar men framförallt disciplin. Det kommer vara värt det. Jobba vidare om det känns bra eller använda pengahögen som en "fuck-this-shit"-möjlighet om jobbet blir trist.
Citera
2014-07-20, 14:11
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Ytterst konjunkturberoende med andra ord. Hoppas det går bra för dig och att du bygger dig ekonomisk trygghet och inte bara försörjer frugan med BMW-suvar och annat stekigt.

Själv är jag några år äldre, civ ing och civ ek med en chefsposition på ett globalt företag (large cap). Jag har inte riktigt din lön men trevliga förmåner och en rimlig arbetsbörda, åtminstone för stunden.
Har förmånen att vara gift med en läkare så vi drar båda vårt strå till stacken. Bor i villa med barn och har två bilar men ingen BMW.
Vi försöker spara minimum halva nettoinkomsterna för att inom en tioårsperiod vara fria att äga vår tid. För det krävs det lite flyt med placeringar men framförallt disciplin. Det kommer vara värt det. Jobba vidare om det känns bra eller använda pengahögen som en "fuck-this-shit"-möjlighet om jobbet blir trist.

Är medveten om det. Min största "utgifts"-post är sparande. Har aldrig varit arbetslös sen jag var 14 och är uppvuxen i en familj med ganska dåligt ställt. Slösa pengar är långt ifrån min grej. Fastighetsmäklare hela livet? Knappast. Mitt liv är värt mer än så.
Citera
2014-08-17, 11:36
Medlem
Tjänar drygt 80k brutto. Kör en ny BMW 5-serie och bor i en villa med fru och två barn. Reser galet mycket, minst 4 hela veckor utomlands (blandat sommar- och vinterresor) och en hel del kortare resor. I övrigt inget extraordinärt men alla pengarna tar slut ändå. Sparar inte en krona för närvarande. Men då studerar iofs min fru utan att ta studielån.
Citera
2014-08-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nooneknowswho
Tjänar drygt 80k brutto. Kör en ny BMW 5-serie och bor i en villa med fru och två barn. Reser galet mycket, minst 4 hela veckor utomlands (blandat sommar- och vinterresor) och en hel del kortare resor. I övrigt inget extraordinärt men alla pengarna tar slut ändå. Sparar inte en krona för närvarande. Men då studerar iofs min fru utan att ta studielån.
Smart. Du tjänar tre gånger mer än snittet men kommer aldrig bli fri om du fortsätter så.
Hoppas BMW mm är värt det.
Citera
2014-08-17, 17:17
Medlem
Citat:
Smart. Du tjänar tre gånger mer än snittet men kommer aldrig bli fri om du fortsätter så.

Han får inte ut mer än vad ett par får där båda tjänar cirka 30k sek i månaden. Klart att pengarna går åt om man har en hel familj.
Citera
2014-08-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Han får inte ut mer än vad ett par får där båda tjänar cirka 30k sek i månaden. Klart att pengarna går åt om man har en hel familj.
Nja, nu tog du väl i lite. Men visst är det skattemässigt gynnsamt att fördela inkomsterna på två.

Min poäng var för övrigt att det är klart pengarna går åt om man kör något nytt från Bayerische Motorenwerke och i övrigt lever en obetänksam livsstil. Men det står ju var och en fritt.
Citera
2014-08-17, 17:32
Medlem
Citat:

Smart?

Jag vet inte vad du syftar på. Skrev jag inte att jag försörjer hela min familj eftersom min fru pluggar utan studielån? Och att vi reser hela familjen på minst en alpresa och två solsemestrar varje år?

Vad du menar med aldrig fri får du nog förklara.

- Jag har studielån, är det de du tänker på?
- Jag har ca en miljon lån på en villa som är värderad till 4,5 miljoner. Är det den miljonen jag ska bli fri från?

Fö så stämmer det som föregående skrev. Pga att skattesystemet är utformat så som det är så är min nettoinkomst inte större än en familjs där två pers tjänar ca 30 kSEK per månad. Jag klagar inte på det men undrar faktiskt vad det är du tycker jag ska ändra på?

Jag har en bra inkomst och ett rejält övervärde i mitt hus. Jag har en buffert på banken men jag sparar inget varje månad.

Konstigt? Kanske. Men jag vill leva livet och när min fru börjar arbeta så kommer nog även jag att fortsätta spara pengar.
Citera
2014-08-17, 18:06
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nooneknowswho
Smart?

Jag vet inte vad du syftar på. Skrev jag inte att jag försörjer hela min familj eftersom min fru pluggar utan studielån? Och att vi reser hela familjen på minst en alpresa och två solsemestrar varje år?

Vad du menar med aldrig fri får du nog förklara.

- Jag har studielån, är det de du tänker på?
- Jag har ca en miljon lån på en villa som är värderad till 4,5 miljoner. Är det den miljonen jag ska bli fri från?

Fö så stämmer det som föregående skrev. Pga att skattesystemet är utformat så som det är så är min nettoinkomst inte större än en familjs där två pers tjänar ca 30 kSEK per månad. Jag klagar inte på det men undrar faktiskt vad det är du tycker jag ska ändra på?

Jag har en bra inkomst och ett rejält övervärde i mitt hus. Jag har en buffert på banken men jag sparar inget varje månad.

Konstigt? Kanske. Men jag vill leva livet och när min fru börjar arbeta så kommer nog även jag att fortsätta spara pengar.

När du berättar om de "dolda tillgångarna" så blir ju situationen en helt annan.
Jag uppfattade det som att du hade lön på 80k brutto och fick köpa pizza på faktura den 24e varje månad.

Med tillgångar på ett par miljoner i en fastighet så kan man gott göra som du gör, så länge du inte belånar fastigheten eller på annat sätt "låter livsstilen" äta på de fundamentala tillgångarna så är det ju lugnt.

Mvh BB
Citera
2014-08-17, 18:14
Medlem
För att ge lite perspektiv på att tjäna mycket, så kan jag beskriva hur lönerna ser ut för de som drar in bra med deg här i Hongkong. Som en parantes, en OK bostad här går på cirka 25k sek per månad, betalar du 10-15k sek får du bo i ett skit-hål om du fortfarande ska bo centralt. Allt annat är dock billigare än Sverige.

Alla siffror blir i svenska kronor efter skatt för att vara jämförbara

Så vad tjänar vänner och bekanta till mig här i finansbranschen?

En tidigare kollega till mig är säljare på räntehandeln (glorifierad telefonförsäljare), han får cirka 80k sek i månaden i grundlön, i år landade hans bonus på 250k SEK. Han är 27 år gammal, jobbat 5 år.

Några andra killar är lite färskare, de har pluggat ingenjör i Sverige och tagit in sig på en av de mest prestigefyllda investmentbankerna där de jobbar på Front Office, de har nu en total kompensation på cirka 1.1-1.2 msek (efter skatt som sagt). De är båda ~27 år och jobbat 2-3 år.

Fransk kille, 34 år, chef på middle office investment bank, drar in cirka 130k sek i månaden (efter skatt) + en mindre bonus på ett par hundra tusen.

Inte tillräcligt extremt? En väns kompis jobbar på en väldigt prestigfylld hedgefond, han läste motsvarande elektroteknik i USA och började jobba på hedgefond direkt efter skolan, nu jobbat 6-7 år. Han tjänade förra året cirka 5msek efter skatt.

Hur är deras livstil? Well, min kollega festar mycket, reser osv, men det mesta sparas. De andra killarna jobbar grymt mycket, men gör normala grejer när de har ledigt. En resa i Asien, mat med vänner, gå till gymmet osv (hedgefond killen på samma skitgym som mig). Ni skulle inte kunna se på dom att de tjänar mycket, men det kommer nog alla vara ekonomiskt oberoende innan 40.

I Sverige tillhör man 0.001% om man har sådana löner, här är det inte heller vanligt, men umgås man i vissa kretsar får man känslan att alla tjänar minst 100k SEK per månad efter skatt. Och sådana kretsar existerar inte ens i Sverige. Så ni penga kåta, testa på utlandet, själv flyttar jag strax "hem" till Sverige och får äta skorpor med ljummet vatten ute i förorten igen.
Citera
2014-08-17, 18:20
Medlem
Intressant tråd! Är det fysiskt möjligt att tjäna 25-30" i månaden eller kanske till och med över det, utan högskoleutbildning? Vad är det för jobb man ska söka sig till? Förstår att säljare och datakunniga personer har denna möjlighet, men utöver dessa två yrken?
Citera
2014-08-17, 18:27
Medlem
Ungefär 35. Jobbar som säkerhetschef inom privat sektor. Har lite över 40k i grundlön.

Kör en helt ny Audi A4 som leasas genom firman. Bor ensam i en hyggligt central bostadsrätt som än så länge är rätt hårt belånad, handlar kläder där jag hittar något som jag gillar och passar, spelar ingen större roll om det är dressman eller något tjusigt märke. Äter ute i bland och har med mig matlåda i bland.

Semestrar gör jag mest här i Sverige på ett eller annat sätt. Sällan något dyrt. Äter någon schysst middag ute en gång i månaden ungefär.

Försöker spara så mycket jag kan.
Citera
2014-08-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Ungefär 35. Jobbar som säkerhetschef inom privat sektor. Har lite över 40k i grundlön.

Kör en helt ny Audi A4 som leasas genom firman. Bor ensam i en hyggligt central bostadsrätt som än så länge är rätt hårt belånad, handlar kläder där jag hittar något som jag gillar och passar, spelar ingen större roll om det är dressman eller något tjusigt märke. Äter ute i bland och har med mig matlåda i bland.

Semestrar gör jag mest här i Sverige på ett eller annat sätt. Sällan något dyrt. Äter någon schysst middag ute en gång i månaden ungefär.

Försöker spara så mycket jag kan.

varför spara så mycket man kan?? man lever bara en gång. Vad skall du göra me pengar när du är gammal o grå?? jävla korkat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in