2013-06-13, 15:31
Medlem
Ni höginkomsttagare som tjänar minst 30-40k, hur ser er livsstil ut? Kan ni berätta lite om ert liv?

Vad jobbar ni med? Hur mycket tjänar ni? Hur gamla är ni? Hur bor ni? Vad kör ni för bil? Vad käkar ni? Hur ofta reser ni? Vart reser ni? Vad har ni för kläder? Hur och vad lägger ni pengar på? Osv osv. Hur ser ert liv ut i ett nötskal. Blir intressant.
Citera
2013-06-13, 15:40
Bannlyst
30-40k?

Det är som ett vanligt liv fast man justerar sin livstid efter sin inkomst många gånger, vilket leder till;

Liite dyrare bostad, liiite dyrare bil, lite dyrare käk. Typ så. 30-40k gör en inte rik direkt.
Citera
2013-06-13, 15:43
Medlem
Nitrous.oxides avatar
Ställningsbyggare, tjänar strax över 30k, är 29 år, har hus och kör BMW E36 som jag lägger de flesta kronor på då jag är galet bilintresserad. Käkar ute minst 1 gång per dag, då jag inte alltid kan ta med mig en matlåda pga arbetsställe. Reser 1 gång per år till Grekland där min flickväns familj har hus, vilket är billigt och bra!
Handlar mest kläder på MQ och Jack & Jones..
Citera
2013-06-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackThis
30-40k?

Det är som ett vanligt liv fast man justerar sin livstid efter sin inkomst många gånger, vilket leder till;

Liite dyrare bostad, liiite dyrare bil, lite dyrare käk. Typ så. 30-40k gör en inte rik direkt.
Jag skrev minst 30-40k, och det gör en till höginkomsttagare här i Sverige med tanke på att medellönen ligger på 25 ungefär. Och man kan aldrig blir rik på ett vanligt jobb, bortsett från egenföretagare eller konsulter, men det hindrar dig inte för att leva ett bekvämt liv.
Citera
2013-06-13, 15:54
Medlem
Antevantes avatar
Pappersvändare i läkemedelsindustrin. 37000/mån
Lever ett väldigt Svenssonliv utan dyra vanor även om jag skulle ha råd. Kör Honda CR-v 07, alltså inget speciellt dyrt.
Jag har inga dyra intressen, är ointresserad av bilar, klockor, kläder och annat som folk lägger stora pengar på.
Mat och dryck är nog i så fall lasten som drar en del pengar varje månad :-) Kan lätt lägga massor med pengar i delikatessen..

Ja, jag vet att jag är tråkig, men det bjussar jag på. Ju äldre jag blir 40+ ju mindre betyder pengar och prylar för mig. Det jag värdesätter mest är väl att det alltid finns pengar på kontot (just in case).
Citera
2013-06-13, 16:04
Medlem
Svetsare egen firma 14 anställda, Frugan läkare bor i villa 3 ungar 2 nya bilar.
min fru är ekonomiskt oberoende. Arv bra akademisk familj på frugans sida, Klagar inte.

och alla mina anställda år svenskar och finnar endast.
Citera
2013-06-13, 16:14
Medlem
kissanpaskas avatar
Mekanisk verkstad plockar ut ca 90+ i månaden har dyra bilar och betald villa och äter vad jag vill reser mycket bor i Asien och jag kan i stort sett göra vad jag vill men som nämns ovan man justerar livet efter sin inkomst och vanorna blir dyrare så kontant berget växer inte så mkt som man skulle kunna tro. Hade jag bott Kvar i Sverige så hade jag fått betala 60+ % i skatt och föda halva Somalia så jag stannar här för gott.
Citera
2013-06-13, 16:16
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissanpaska
Mekanisk verkstad plockar ut ca 90+ i månaden har dyra bilar och betald villa och äter vad jag vill reser mycket bor i Asien och jag kan i stort sett göra vad jag vill men som nämns ovan man justerar livet efter sin inkomst och vanorna blir dyrare så kontant berget växer inte så mkt som man skulle kunna tro. Hade jag bott Kvar i Sverige så hade jag fått betala 60+ % i skatt och föda halva Somalia så jag stannar här för gott.
Mycket bra val. Jag kommer att göra som samma sak om några år. Vart i Asien bor du?
Citera
2013-06-13, 16:57
Medlem
RiverStyxs avatar
Ca 65 i månadslön. Liten villa med 50% av värdet i lån (1,5 M). Bor själv, 36 år. En hyfsad summa på bankkontot. En del aktier.

Bil: Kör en halvskabbig Suv. Är inte intresserad av bilar utan ser den enbart som ett redskap och ser dessutom bilar som den sämsta investeringen man kan göra. Fanskapen tappar ju 20% i värde samma dag man köper dem och kräver massa dyrt underhåll. Usch!

Reser: Asien eller USA 3 veckor en gång om året + nån weekendresa inom Europa vart år.

Äter: Kan njuta lika mycket av köpa en pizza och 10 öl på bolaget som att äta på "finställe" och gå hem och öppna ett 500 kr vin. Men är rätt sparsam och undviker riktigt dyra alternativ då jag inte anser de ger value for money. Champage till exempel - inte gott och ger mig huvudvärk. Ge mig hellre en vanlig jävla vodka russian.

Det jag generellt kan bidra med till diskussionen är att jag är avundsjuk på människor med mer fritid. Jag hade hellre tjänat 40 i månaden och kunnat vara ledig 10-12 veckor om året än att tjäna mina 65 men ha svårt att ens kunna ta 5 veckor ledigt. Problemet är att med en sjysst inkomst kommer ofta stort ansvar och relativt höga krav, vilket begränsar möjligheten för ledighet.
Citera
2013-06-13, 17:12
Medlem
kissanpaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Mycket bra val. Jag kommer att göra som samma sak om några år. Vart i Asien bor du?

Bor i Manila Filippinerna = snor billigt personalkostnad ca 1500kr per skalle äger mina egna lokaler och har alla nya maskiner man kan önska sig säljer bara till USA och Europa så det fins inget att klaga på
Citera
2013-06-13, 19:04
Medlem
Smulhamsterns avatar
Är 25 år och jobbar som automationsingenjör.

Får ut någonstans runt 35-40k, dock väldigt olika beroende på hur mycket som jobbats och vilken typ av uppdrag man varit på. Vet inte om det räknas som höginkomsttagare, lever inte som det i alla fall.

Kör runt i en sunkig Citroën från 90-talet. Bilar intresserar mig inte mer än att det skall rulla problemfritt och skönt. Tror att jag aldrig kommer köpa en helt ny bil oavsett hur mycket jag tjänar, det skulle göra för ont i snålkörteln i mig med en så usel affär.

Försöker få till en resa på 2-3 veckor varje år, men ett antal gånger har det sammanfallit med lite längre arbeten utomlands som gjort att i alla fall jag inte är så sugen på annat än kortare turer på semestern. I år blir det troligtvis Norge någon vecka i alla fall och förhoppningsvis inga utlandsuppdrag mitt i sommarvärmen.

När det gäller ätandet så tänker jag sällan på vad det kostar, utan jag köper det jag gillar. Mina vanor här är dock också rätt så sparsamma ändå tror jag. Jag tycker sällan att dyrare lyxvaror är särskilt mycket godare än något av enklare natur faktiskt. Lagar ofta godare mat hemma än vad jag hittar ute.

Vad gäller boendet så bor jag och min tjej i ett gammalt parhus, med ungefär hälften av värdet i lån kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det jag generellt kan bidra med till diskussionen är att jag är avundsjuk på människor med mer fritid. Jag hade hellre tjänat 40 i månaden och kunnat vara ledig 10-12 veckor om året än att tjäna mina 65 men ha svårt att ens kunna ta 5 veckor ledigt. Problemet är att med en sjysst inkomst kommer ofta stort ansvar och relativt höga krav, vilket begränsar möjligheten för ledighet.
Visst är det så. Min personliga förhoppning är att om man spelar sina kort rätt i ung ålder så kan man njuta av fördelarna om några år när man är skuldfri och kanske även har ett lite större kapital som ger en lite mer svängrum och fritid på ens egna villkor. Lever man någorlunda billigt och inte bränner en massa på statusprylar som bilar, kläder och gud vet vad, så kan man köpa sig mycket frihet med ett relativt litet kapital. Det handlar mest om vilken standard man är van vid.
Citera
2013-06-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Är 25 år och jobbar som automationsingenjör.

Får ut någonstans runt 35-40k, dock väldigt olika beroende på hur mycket som jobbats och vilken typ av uppdrag man varit på. Vet inte om det räknas som höginkomsttagare, lever inte som det i alla fall.

Kör runt i en sunkig Citroën från 90-talet. Bilar intresserar mig inte mer än att det skall rulla problemfritt och skönt. Tror att jag aldrig kommer köpa en helt ny bil oavsett hur mycket jag tjänar, det skulle göra för ont i snålkörteln i mig med en så usel affär.

Försöker få till en resa på 2-3 veckor varje år, men ett antal gånger har det sammanfallit med lite längre arbeten utomlands som gjort att i alla fall jag inte är så sugen på annat än kortare turer på semestern. I år blir det troligtvis Norge någon vecka i alla fall och förhoppningsvis inga utlandsuppdrag mitt i sommarvärmen.

När det gäller ätandet så tänker jag sällan på vad det kostar, utan jag köper det jag gillar. Mina vanor här är dock också rätt så sparsamma ändå tror jag. Jag tycker sällan att dyrare lyxvaror är särskilt mycket godare än något av enklare natur faktiskt. Lagar ofta godare mat hemma än vad jag hittar ute.

Vad gäller boendet så bor jag och min tjej i ett gammalt parhus, med ungefär hälften av värdet i lån kvar.

Visst är det så. Min personliga förhoppning är att om man spelar sina kort rätt i ung ålder så kan man njuta av fördelarna om några år när man är skuldfri och kanske även har ett lite större kapital som ger en lite mer svängrum och fritid på ens egna villkor. Lever man någorlunda billigt och inte bränner en massa på statusprylar som bilar, kläder och gud vet vad, så kan man köpa sig mycket frihet med ett relativt litet kapital. Det handlar mest om vilken standard man är van vid.
35-40k som 25årig ingenjör? En nyexad civilingenjör som oftast är på 24-26 år får oftast ingångslön på 30k. Hur lyckades du få så mycket i din ålder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in