2014-08-18, 20:22
Medlem
Jag är 83 år snart. Har pension på cr 850.000 per år.

Jag har ingen nytta av mina pengar, bor på ett servisboende.
Jag har en egen lägenhet men har hjälp av personalen ibland.

Sitter mest i rullstol hemma, har en bra permobil när jag far ut på stan i Umeå.

Har ingen bil. Ett av mina barnbarn köper kläder åt mig, blir oftast kläder från gregers.
Gillar att ha skjorta och kostymbyxor.

Köper ofta tekniksaker, ett av barnbarnen har lärt mig massa saker.
Citera
2014-08-18, 21:36
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holk1
Intressant tråd! Är det fysiskt möjligt att tjäna 25-30" i månaden eller kanske till och med över det, utan högskoleutbildning? Vad är det för jobb man ska söka sig till? Förstår att säljare och datakunniga personer har denna möjlighet, men utöver dessa två yrken?

Absolut! Tjänar ca 37 och har enbart tvåårig gymnasial utbildning med usla betyg. Jobbar som pappersvändare i läkemedelsindustrin. Är 40+are och tillhör nog förvisso den sista generationen som kunde jobba sig till ett schysst jobb med schysst lön..
Citera
2014-08-19, 01:27
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Lägenhet med hamn- och havsutsikt, äter fin hemmalagad mat, köper endast märkeskläder, 3-5 resor per år men äger ingen bil eftersom jag tycker det är väldigt ointressant med bil.
Citera
2014-08-19, 01:41
Medlem
Får väl bidra med något.

Jobb inom Energisektorn,statligt. 23 år. Eget hus, gammal volvo. Lön kring 500k året, sju veckor semester, ungefär fyra av dem spenderas utomlands.

Investerar mestadelen av slanten till huset och aktie-investeringar. Men har aldrig haft något problem med dyrare, vardagliga, utsvävningar som t.ex någon vecka i alperna eller dylikt.
Citera
2014-08-19, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Absolut! Tjänar ca 37 och har enbart tvåårig gymnasial utbildning med usla betyg. Jobbar som pappersvändare i läkemedelsindustrin. Är 40+are och tillhör nog förvisso den sista generationen som kunde jobba sig till ett schysst jobb med schysst lön..

Dessvärre är det ju så verkligheten ser ut, du kan nästan inte komma någonstans utan en vettig utbildning idag känns det som, och skulle du utbilda dig så är det ju ingen garanti för något jobb, och ännu mindre chans att du får ett välbetalt sådant, och som grädde på moset har du då dessutom studielån att betala av..
Citera
2014-08-19, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holk1
Antar att du har varit med några år då? En vanlig, nyutbildad soldat tjänar väl knappast såna summor? Fått för mig att man inte får så mycket fritid om man jobbar inom Försvarsmakten, hur ligger det till?

Vissa av mina kollegor kommer direkt från GMU. Vi är lediga en tredjedel om året, som sagt är vi de enda soldaterna med dessa förmåner i hela Sverige.
Citera
2014-08-19, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nithian
Vissa av mina kollegor kommer direkt från GMU. Vi är lediga en tredjedel om året, som sagt är vi de enda soldaterna med dessa förmåner i hela Sverige.
Humm, vart jobbar du då? LSS? MarinB?
Citera
2014-08-19, 10:51
Medlem
Swediards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Är en man mellan 30 och 40 som jobbar inom finansbranschen och tjänar runt 50 i månaden. Bor i en bilig hyresrätt innanför tullarna och har låga levnadskostnader, så jag lägger undan ca 12000 i månaden. Har varken bil eller några dyra intressen, jag är uppvuxen i ett fattigt hem så jag tycker att jag har mer än vad jag behöver. Prylar gör mig inte hellre lycklig, så mycket av mina pengar samlas på hög. Gillar att resa men stadsresor, som jag gillar mest, brukar bli billiga med lite planering. Jag är en enkel man med enkla vanor och lever fortfarande som en student trots att jag jobbar.

Sakta nu i backarna...

Du lever billigt och har inga dyra intressen men spenderar över 30 000 varje månad.

Vad går pengarna till?
Citera
2014-08-19, 13:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swediard
Sakta nu i backarna...

Du lever billigt och har inga dyra intressen men spenderar över 30 000 varje månad.

Vad går pengarna till?

Nja, tjänar han 50' har han ut ungefär 34'. Han sparar 12' vilket innebär att han spenderar ungefär 22' per månad.
Citera
2014-08-19, 13:48
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nja, tjänar han 50' har han ut ungefär 34'. Han sparar 12' vilket innebär att han spenderar ungefär 22' per månad.
Vilket är väldigt mycket om man säger sig inte ha några dyra omkostnader!
Citera
2014-08-19, 13:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vilket är väldigt mycket om man säger sig inte ha några dyra omkostnader!

Ja, framför allt om man skriver "lever fortfarande som en student", men det är ändå inte över 30'/månad.
Citera
2014-08-19, 16:00
Medlem
LiquidSwordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sivert.1932
Jag är 83 år snart. Har pension på cr 850.000 per år.

Jag har ingen nytta av mina pengar, bor på ett servisboende.
Jag har en egen lägenhet men har hjälp av personalen ibland.

Sitter mest i rullstol hemma, har en bra permobil när jag far ut på stan i Umeå.

Har ingen bil. Ett av mina barnbarn köper kläder åt mig, blir oftast kläder från gregers.
Gillar att ha skjorta och kostymbyxor.

Köper ofta tekniksaker, ett av barnbarnen har lärt mig massa saker.
Har du inte lust att göra något mer med de 850k? Ut med dig och gör saker innan du trillar av.

Själv är jag 25 år gammal, blivit av med lägenhet jobb och flickvän senaste månaden och vet inte vart jag ska eller vart jag vill i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in