Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-21, 22:25
  #745
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daviddinkelsson85
Ej visad skattesedel så lär få tillbaka lite.

Inte on du bor i Dorotea och betalar 35:11 i kommunalskatt!

Det blir mer än 1500 kr i månaden mer i skatt för en doroteabo jämfört med en stockholmare om båda tjänar 30.000 kr i månaden!
__________________
Senast redigerad av Omaskeradmask 2017-11-21 kl. 22:25. Anledning: Korrektur
Citera
2017-11-24, 14:45
  #746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Inte on du bor i Dorotea och betalar 35:11 i kommunalskatt!

Det blir mer än 1500 kr i månaden mer i skatt för en doroteabo jämfört med en stockholmare om båda tjänar 30.000 kr i månaden!

Och tjänar man bra så skiljer det ännu mer. På 60 k blir det ju 3 k i skillnad, sjukt!

Jag och min fru skulle få ut drygt 4 k mer i månaden netto och vi bodde i en kommun med 30% i skatt, nu ligger vi på 34% :-(
Citera
2017-12-09, 12:36
  #747
Medlem
Daviddinkelsson85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Inte on du bor i Dorotea och betalar 35:11 i kommunalskatt!

Det blir mer än 1500 kr i månaden mer i skatt för en doroteabo jämfört med en stockholmare om båda tjänar 30.000 kr i månaden!
Skriven i en stad med 30 procent skattesats. Ger det något tillbaka sen?
Citera
2017-12-10, 04:01
  #748
Medlem
Conells avatar
Ang att ha ut 75.000kr i november nu men aldrig ha pengar.

Min Audi Q7 gick sönder och fick bärgas. Skadan är utanför maskinskadeförsäkringen och kostar mig 47.000kr nu. På ett bräde.
Nu säljer jag bilen.

Kollade på mina utgifter detta året. Bilen är det mest onödiga.

2018 ska bli ett rikare år nu. Vi har gjort justeringar i hushållet och allt onödigt åker bort. Det finns fina elcyklar att ta sig fram på.

För barnen har vi förklarat att det kommer bli tuffare tider och jag tror det kan bli nyttigt för dem att uppleva kärva år. Minstingen byggde en sparbössa av toalettrullar. =)

Ska försöka ta till mig en del tips härifrån jag sett om billigare kost och levnadssätt.
Får jag ihop en halv miljon 2018 kommer det sporra mig rejält.
Citera
2017-12-10, 10:40
  #749
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conell
Ang att ha ut 75.000kr i november nu men aldrig ha pengar.

Min Audi Q7 gick sönder och fick bärgas. Skadan är utanför maskinskadeförsäkringen och kostar mig 47.000kr nu. På ett bräde.
Nu säljer jag bilen.

Kollade på mina utgifter detta året. Bilen är det mest onödiga.

2018 ska bli ett rikare år nu. Vi har gjort justeringar i hushållet och allt onödigt åker bort. Det finns fina elcyklar att ta sig fram på.

För barnen har vi förklarat att det kommer bli tuffare tider och jag tror det kan bli nyttigt för dem att uppleva kärva år. Minstingen byggde en sparbössa av toalettrullar. =)

Ska försöka ta till mig en del tips härifrån jag sett om billigare kost och levnadssätt.
Får jag ihop en halv miljon 2018 kommer det sporra mig rejält.

Bra initiative och nödvändigt.

Försök höja sparkvoten från månad till månad, till en bra med runt 30% sparkvot. En målsättning på sikt skulle kunna vara 50% vilket innebära att för varje månad ni jobbar så kan ni vara lediga en månad i praktiken med samma utgiftsnivå.
Citera
2017-12-11, 08:46
  #750
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daviddinkelsson85
Skriven i en stad med 30 procent skattesats. Ger det något tillbaka sen?

Förstår inte riktigt din fråga men intresset för att bo i Stockholm är skyhögt mycket större än för att bo i Dorotea så Stockholm ger nog mer tillbaka!
Citera
2017-12-11, 08:59
  #751
Medlem
Conells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Bra initiative och nödvändigt.

Försök höja sparkvoten från månad till månad, till en bra med runt 30% sparkvot. En målsättning på sikt skulle kunna vara 50% vilket innebära att för varje månad ni jobbar så kan ni vara lediga en månad i praktiken med samma utgiftsnivå.

Tack. Det ska bli ett delmål. Leva för 50%

Tyvärr är jag väl så tråkig att jag inte riktigt kan fylla mitt liv om jag går ner till 50% än. Det kanske kommer.

Kan vara intressant att se hur mycket pengar jag faktiskt fått över i december 2018.
Citera
2018-09-18, 22:05
  #752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
35-40k som 25årig ingenjör? En nyexad civilingenjör som oftast är på 24-26 år får oftast ingångslön på 30k. Hur lyckades du få så mycket i din ålder?
Tillgång och efterfrågan. Vissa Ing får 35-40 som ingångslön. Elektriker industri plockar 30 ingångslön i mindre stan.
Citera
2018-09-20, 00:06
  #753
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Tillgång och efterfrågan. Vissa Ing får 35-40 som ingångslön. Elektriker industri plockar 30 ingångslön i mindre stan.

Är inte dessa inkomster lite väl låga för att platsa i denhär tråden? 45k är en normal lön numera, 80-100k anses nog av många som "mycket" Det är bara u V:s fantasivärld heltidslönerna är 18k i månaden!
Citera
2018-09-20, 07:21
  #754
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Är inte dessa inkomster lite väl låga för att platsa i denhär tråden? 45k är en normal lön numera, 80-100k anses nog av många som "mycket" Det är bara u V:s fantasivärld heltidslönerna är 18k i månaden!

Korrekt, med viss variation beroende på var i landet man bor. 50k i Stockholm är bra men inte jätte mycket, medans samma lön i Hjo skulle ses som fantastiskt mycket.
Citera
2018-09-20, 11:17
  #755
Medlem
qups avatar
60k netto/mån här. Jag sparar 40k i månaden sedan ett par år tillbaka. Lever alltså som en vanlig svensson till vardags. Vad jag ska göra med mina sparpengar? Ekonomiskt oberoende med en levnadsstandard som om jag hade 40k netto/månad. Snart där.
Citera
2019-02-21, 19:52
  #756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Är inte dessa inkomster lite väl låga för att platsa i denhär tråden? 45k är en normal lön numera, 80-100k anses nog av många som "mycket" Det är bara u V:s fantasivärld heltidslönerna är 18k i månaden!

Kanske i Stockholm, men inte i Sveriges mindre städer. Där ligger en normal chefslön (lägsta nivån) på 45-50. De bäst betalda anställda ligger generellt sett 10 under.

Givetvis lite varierande beroende på bransch, men i runda slängar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback