Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-13, 14:40
  #1
Medlem
AteistenOlles avatar
http://www.nasa.gov/centers/wallops/...iselaunch.html

Uppskjutningen tog plats runt kl 8 igår morse på Esrange Space Center, strax utanför Kiruna.

Citat:
The telescope, SUNRISE, is a high-resolution stratospheric solar observatory that is aiming to fully understand the structure and dynamics of the solar magnetic field. This will be done through a time series of ultraviolet images and magnetograms. This is the second flight of the SUNRISE payload.

Blev lite småpaff när jag läste detta, aldrig hört talas om "SUNRISE" förr. Inte särskilt ofta man ser något med Sverige och NASA i samma mening heller.
Citera
2013-06-13, 17:44
  #2
Medlem
cephs avatar
Tåls ju att nämnas för de som är för lata för att läsa igenom ordentligt att det inte är frågan om en satellit eller liknande, utan "suborbitala" flygningar, precis som allt annat från Esrange. I detta fallet en ballong som bär upp den vetenskapliga utrustningen dit man vill ha den (~36500kmöh). Ibland används raketer för i stort sett samma ändamål, alltså inget som når omloppsbana men som ändå tillbringar tillräckligt lång tid på extremt hög höjd för att ge instrumenten en chans att hämta in värdefull data.

Hur som helst är det kul att Esrange får ett omnämnande så här. Här i Sverige är SSCs, Rymdstyrelsens/SSNBs och IRFs arbete rätt okänt bland allmänheten, vilket är tråkigt.
Citera
2013-06-14, 04:09
  #3
Medlem
Synesiss avatar
Så snarare talan om ett uppsläpp, än ett uppskjut?
Citera
2013-06-14, 18:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
I detta fallet en ballong som bär upp den vetenskapliga utrustningen dit man vill ha den (~36500kmöh).
Jag tror inte att ballongen kan lyfta till en tiondel av avståndet till månen. Fick du med en bokstav för mycket, närmare bestämt "k"?
Citera
2013-06-14, 18:59
  #5
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Jag tror inte att ballongen kan lyfta till en tiondel av avståndet till månen. Fick du med en bokstav för mycket, närmare bestämt "k"?

Självfallet. Meter ska det vara, förstås.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback