Jag har inte läst själva rapporten, men de artiklar där den refereras till är något av det mest osammanhängande jag läst.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/invandring-ekonomisk-vinst-for-sverige_8264672.svd
Till att börja med "Invandrarhushåll" som något rakt av. Är det ingen skillnad på om det är Bill Gates som invandrar till Sverige, eller om en analfabetisk somalier direkt från öknen med IQ 65 och som behöver utbildning för att åka rulltrappa? Bidrar bägge dessa familjer med 100 euro per år netto till Sverige?
För det andra slänger man sig med siffror på ett helt obegripligt sätt. Det hävdas att Schweiz gör en nettovinst med 15000 euro per invandrarhushåll och år, medan Tyskland gör en d.o. nettoförlust på 6000 euro. Sverige placerar sig, enligt tidningarna, på ett makalöst sätt på just +100 euro, vilket sett till +15000 respektive -6000 ju är att betrakta som precis plus minus noll. Vad märkligt. 800 kronor per år i nettoplus per familj. +66 kronor om dagen.. Vi vet att en enda ensamkommande flyktingvuxen kostar 3000-6000 kronor per dygn minst. Hur har man räknat, fram med siffrorna.
Sen hävdas det att rapporten baseras på 2007-2009, men att i Sverige har "nettovinsten förvånande nog har ökat" sedan dess. Vad finns underlaget för detta? Sedan 2007-2009 har Sveriges flyktingmottagande förändrats så till vida att vi tar emot mycket fler ensamkommande flyktingvuxna, vi tar emot större andel av helt lågutbildade från exempelvis Somalia. Utanförskapet har ökat. Jag vill se fakta och underlag som styrker varför det skulle se bättre ut i Sverige nu än 2007-2009.
Till sist, det går inte att kommentera någon av dessa artiklar. Bara det en varningsklocka.