2013-06-14, 01:07
Medlem
Det är först o främst en fråga som är intressant :
-Hur defineras invandrare i rapporten??
--
Jag har inte läst mer än det som stod på svt.se , men inser ju direkt hur invandringen är generaliserad, i alla fall i svt's tolkning.

Men tittar man på siffrorna så talar de sitt tydliga språk:
1) Schweiz 15 000 euro/år
--snittet i de undersökta länderna 3000 euro / år

Sverige 800 Euro /år..

Det är klart att invandringen av arbetskraft eller de som är villiga att börja kämpa med 2 tomma händer bidrar poitivt ekonomiskt till samhället. Och det är därför som Sverige ligger på , dock låga, 800 euro plus. Men då är naturligvis arbetskraftinvandring från främst Finland och sydeuropa med i urvalet, och som invandrade innan 90 -talet , eller rent av innan 80 -talet. Men den svenska siffran i rapporten belastas så klart av kostsam bidragsberoende asyl -invandring + anhöriginvandring främst under senaste 10-15 åren.
Citera
2013-06-14, 01:08
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FonnieSaltloek
Jo, dock var skillnaderna (och osämjan) de europeiska folken/kulturerna emellan större förr i tiden.. Dessutom lyckades de inte utrota de amerikanska urinvånarna helt, och de tog dit negerslavar - så visst är nordamerika ett slags multikulti, på sitt sätt..

Visst var skillnaderna större förr, men samtidigt ska man inte överdriva, det är europeiska länder som ligger intill varandra, har likartad utvecklingsnivå, religion, och har haft med varandra att göra i tusen år.

Därtill var 90% av befolkningen på 50-talet vit med europeisk bakgrund. Och slavarna behöll inte mycket av sin egen kultur - vilket måste sägas var framgångsrikt, åtminstone i den mån att det inte blev än mer splittrat, utan en klar assimilering.

Vidare är det noterbart att USA är ett av de mest patriotiska länderna i världen, om man nu ska jämföra med Sverige.
Citera
2013-06-14, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Visst var skillnaderna större förr, men samtidigt ska man inte överdriva, det är europeiska länder som ligger intill varandra, har likartad utvecklingsnivå, religion, och har haft med varandra att göra i tusen år.

Därtill var 90% av befolkningen på 50-talet vit med europeisk bakgrund. Och slavarna behöll inte mycket av sin egen kultur - vilket måste sägas var framgångsrikt, åtminstone i den mån att det inte blev än mer splittrat, utan en klar assimilering.

Vidare är det noterbart att USA är ett av de mest patriotiska länderna i världen, om man nu ska jämföra med Sverige.
USA har ju en helvetes massa latinos också - samt kineser, t.o.m. araber..
Citera
2013-06-14, 01:18
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag bryr mig inte om vad du är men jag håller det för troligt att du har judeblod i dig precis som Bob Marley du vet han han som skrev att du kan springa iväg men du kan inte springa iväg från dig själv.

Troligt gör det inte till sanning.

Grejen är att jag behöver inte springa ifrån mig själv då jag känner mig själv och vet vem jag är, jag behöver springa ifrån mångkulturen, jänkarkulturen och judiska influenser.

Svårt att haja?

Citat:
Passar in rtt bra på dig en snubbe som antagligen på allvar tror att det bott lejon i Sverige.

Där blev du stämplad som en idiot, för detta har jag inte sagt. Bara för att jag har ett lejon som profilbild ska du inte tolka det som detta.
Senast redigerad av positivitizer 2013-06-14 kl. 01:21.
Citera
Medlem
Citat:
USA har ju en helvetes massa latinos också - samt kineser, t.o.m. araber..
Väldigt många höga chefer i multinationella företag från USA och Kanada är av arabisk härkomst plus en hel del skådespelare. Skådespelare som rasister gillar men troligen ör för dumma för att fatta att de är av arabisk härkomst.
Citera
Medlem
roskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herjarn
Då något sådant här skrivs om invandrarna då haglar det mef bortförklaringar till varför det inte kan stämma från xenofoberna. Men då man säger att etnicitet inte påverkar brottslighet då skriks det om pk och vänsterpack. Oh sweet irony

Oavsett vad de så kallade xenofoberna säger så är detta endast ännu en snaskig lek med statistik.

http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/
Citera
2013-06-14, 01:23
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Nej jag hajar att du är en svag och osäker person, vars liv verkar revolvera runt din multikultiskräck.,

Men en vacker dag kanske du vaknar upp och doftar på blommorna.

Du får haja vad du vill. Anklaga mig för svag eller inte, vad du nu kan hitta på... spelar ingen roll. Vaknat upp har jag gjort, och luktat på blommorna även så.
Citera
2013-06-14, 01:26
Bannlyst
Citat:
Väldigt många höga chefer i multinationella företag från USA och Kanada är av arabisk härkomst plus en hel del skådespelare. Skådespelare som rasister gillar men troligen ör för dumma för att fatta att de är av arabisk härkomst.
Dock är nog dessa arabamerikanska högdjur mycket bra anpassade till den västerländska kulturen.. En del "rasister" hatar främst missanpassade invandrare - s.k. blattar..

Är inte chefen på Marvel arab?
Citera
2013-06-14, 01:37
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosken
Jag föreslår att vi går on topic igen så du inte gör bort dig mer. Kolla länken jag smekte in ovan och kommentera den istället.

Ja absolut, det var du som börja diskutera om blommor och att röka dom. Men visst det ska jag göra.

Kommenterar länken:

Det rör sig om kostnader, ointressant blir det då att kommentera för mig även diskutera. Kostnader är ointressant för mig. Men det är väl vad det alltid diskuteras, kostnader hit och dit.
Citera
2013-06-14, 01:48
Medlem
Citat:
Dock är nog dessa arabamerikanska högdjur mycket bra anpassade till den västerländska kulturen.. En del "rasister" hatar främst missanpassade invandrare - s.k. blattar..
De hatar invandrare för att dom är missanpassade? Då hatar de säkert sig själva också av samma anledning.
Citera
2013-06-14, 01:49
Medlem
Här kommer en uträkningen jag har gjort. Jag kan vara helt ute och cyklar då jag inte har läst rapporten utan litar på att siffrorna 6815 och 1000 stämmer från er. Ge ordentlig kritik på uträkningen och inte bara att det är helt fel. Detta är mest till för att få en bättre överblick än de egentliga värdena.

Jag vill inte ställa mig på någon sida utan vill bara visa vad jag har kommit fram till. (jag ber om ursäkt för eventuella stavfel och liknade)

6815 euro svensk
1000 euro invandrare

9,2 milj befolkning

75% (2008) 6,9 milj båda föräldrar svenskar.
25% (2008) 2,3 milj utrikesfödda eller med en eller två utrikesfödda föräldrar.

Båda föräldrar svenska:

6,9 milj * 6815 = 46,9 miljarder euro (403 miljarder kronor)

Utrikesfödda eller med en eller två utrikesfödda föräldrar:

2,3 milj * 1000 = 2,3 miljarder euro (20 miljarder kronor)

Totalt: 49,2 miljarder euro (423 miljarder kronor)

Jag antar att vi i Sverige inte går med vinst med 49,2 miljarder euro varje år utan dessa pengar går till välfärden vi alla utnyttjar (något måste det iallafall gå till). Därmed kostar vi staten varje år dessa pengar om vi antar att staten spenderar allt.

Genomsnitt per person av det totala beloppet vi bidrar med (eller kostar staten för
vår välfärd):

49,2 miljarder / 9,2 miljoner = 5348 euro/ person.

Om jag har förstått det rätt som kostar varje invånare i snitt 5347 euro utöver alla
de utgifter dom har räknat in i rapporten. Räknar man dom totala utgifter blir resultaten.

Båda föräldrar svenska:

6815-5348 = +1467 euro
Totalt netto 6,9 milj = +10,1 miljarder euro (87 miljarder kronor)

Utrikesfödda eller med en eller två utrikesfödda föräldrar:

1000- 5348 = -4384 euro
Totalt netto 2,3 milj = -10,1 miljarder euro (87 miljarder kronor)

Vad tror ni om detta? Har jag räknat helt fel?
Citera
2013-06-14, 01:56
Medlem
Gimlo: Jag skulle säga att du räknat i princip rätt förutom att några av dina grundsiffror är fel, men de gör inte så stor skillnad.

Så här enkelt räknade jag tidigare i tråden: https://www.flashback.org/sp43896291
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in