2013-06-13, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Men är du lite dum i huvudet? I rapporten står ju att Sverige tjänar på invandrarna!

Ja, de gör vi. På vissa. Men en del ger ett underskott.
Senast redigerad av Krystall 2013-06-13 kl. 15:38.
Citera
2013-06-13, 15:35
Medlem
cuntbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Men är du lite dum i huvudet? I rapporten står ju att Sverige tjänar på invandrarna!

Hur kan vi tjäna på det, när det är bevisat att vi har den sämsta integrationspolitiken i EU och när arbetslösheten bland utom europeisk grupper är extremt hög. Hur går vi med vinst när övriga EU går med förlust fast dom har lägre arbetslöshet än Sverige? Borde inte t.ex Malmö och andra kommuner som har tagit emot en stor andel invandrare vara städer som tjänar miljoner efter miljoner, isf? Och slippa behöva fråga efter ännu mer pengar från regeringen. På grund av att dom varken har plats eller pengar till att ta hand om invandrarna som kommer?
Citera
2013-06-13, 15:35
Medlem
Nymfhanes avatar
Rapporten är faktiskt ganska intressant och innehåller mycket intressant statistik.

Exempelvis att "immigrant households" får 10 gånger mer pengar i "social assistance" än infödda svenskar. Genomsnittet i OECD är 1,7 ggr mer. (Sida 173 samt 175 i rapporten).

Precis som DN säger så bidrar invandrade till Sverige med nästan 1000 euro om året (900), samtidigt som genomsnittet för OECD är 3000 euro om året. Det de glömmer att nämna är att de inrikes födda i Sverige bidrar med i genomsnitt 6815 euro om året, alltså sju gånger så mycket som den genomsnittlige invadraren. (Källa sida 174, kan även ses på sida 176)

Någonting som höjer statistiken för den invandrade delen av populationen i DNs artikel är det faktum att invandrargruppen har en lägre andel gammal, pensionsberättigad, befolkning. Ett genomsnittligt invandrarhushåll får varje år 3600 euro i pensioner, medans ett genomsnittligt svenskt får 6133 euro, de svenska hushållen får alltså ut 1,7 ggr mer pengar i pensioner.
Som vi kan se på migrationsverkets hemsida (http://www.migrationsinfo.se/demografi/Aldersfordelning/) så beror detta helt enkelt på att de inrikes födda svenskarna är äldre än invandrarna och således kostar mer i pensionsutbetalningar för tillfället. Men vad händer när den invandrade delen av befolkningen blir äldre och ska bli berättigad pension? Kommer det innebära något positivt eller negativt för den rapporterade siffran? Vem som helst med en gymnasial utbildning kan lista ut svaret på de frågorna.

Rapporten tar även upp skillnaden i sysselsättning relaterat till utbildningsnivå mellan inrikes och utrikes födda. Sverige hamnar längst ner på listan, med en 20% lägre sysselsättningsgrad för lågutbildade invandrare kontra inrikes födda. För högutbildade är skillnaden 10%. (Källa: sida 177)

På sidan 179 kommer riktigt intressanta saker: skillnaden mellan hur mycket invandrare från höginkomstländer (läs: I-länder) kontra låginkomstländer (läs: U-länder) bidrar med, netto.
Statistiken från tabellen visar att de från höginkomstländer tar emot, i genomsnitt per hushåll, 3000 euro mindre om året i bidrag jämfört med de från låginkomstländer. De från låginkomstländer bidrar med i snitt ~1800 euro mindre om året än de från höginkomstländer (skatt osv). (Källa: sida 179).

Rapporten i sin helhet: http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/social-issues-migration-health/international-migration-outlook-2013_migr_outlook-2013-en
Citera
2013-06-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moonsan
Resultatet beror på att alla kostnader inte finns med. Till exempel är brottsoffers och efterlevande till mördade brottsoffers lidande ofta svårt att sätta pengar på. Dessutom räknas inte arbeten bort som enbart finns för att det finns invandrare, till exempel tolkservice och annat. I Sverige är många kostnader dolda och till exempel garantipensioner och annat är svåra att räkna ut i förväg. Det finns också antaganden att de som idag är i utbildningssystemet och kostar stora pengar ska bidra senare och om inte det sker så blir det bara kostnader. Vem tror till exempel att CSN får tillbaka sina pengar från den CSN-finansierade självmordsbombaren. Så en riktig analys hade varit att ta enskilda invandrare och följa deras kostnader och deras barns och barnbarns kostnader från vaggan till graven och räkna in även kriminalitet, övriga insatser av räddningstjänsten och annat. slutsatsen är tyvärr att detta är ett beställningsjobb där resultatet blir vad som ingår i analysen.

Det är dock lite svårt att bedöma hur barn och barnbarn och barnbarnsbarn ska sköta sig, ekonomiskt och kriminellt.

Min gissning är ju att dom räknar in all skatt som invandrare dragit in sen 60-talet, och sen slagit ut det tills nu, och vi är alltså några tusenlappar plus. Om inte massinvandring skett så hade detta givetvis varit ett mycket större plus, precis som i Schweiz.
Citera
2013-06-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Man får vara gravt efterbliven om man inte fattar att de slagit ihop gruppen "invandrare" till en homogen smet. Självfallet gynnar det oss ekonomiskt om det kommer hit tyska ingenjörer eller indiska it-nissar och börjar jobba direkt. Somaliska vandrande pinnar med dräggel runt mungipan och afghanska getherdar som planerar nästa våldtäkt av den otrogna svennehoran gynnar inte vår ekonomi positivt.

Det här behöver man varken en högskoleutbildning eller en påkostad forskarraport för att förstå utan är helt vanligt sunt förnuft (vilket tyvärr verkar vara en bristvara i dagens samhälle).

Att hänvisa till sunt förnuft är ett logiskt felslut och bör således inte användas. Håller dock med dig i sak.
Citera
2013-06-13, 15:40
Medlem
Wheretheslimelives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyheter24
och det finns flera rapporter som visar att man inte tjänar på den enorma massinvandringen vi har

OECD känns som en rätt bra och trovärdig källa minst sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Och mest tjänar Schweiz som har den hårdaste reglerna i hela Europa! Finns det inte en liten motsägelse i detta?

Poängen här är att man fortfarande tjänar på invandringen. Inte bara ekonomiskt skulle jag säga också. Jag vill inte ha ett hårt samhälle som Schweiz, de är smygfascister där i sin människosyn.

Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Nja, det kommer bli jobbigare för er vänstermuppar när siffrorna har skrutinerats. Det tar högst 2 månader innan sanningen kommer fram. Precis som med IPCC.

Spekulationer. Sluta med det.
Citera
2013-06-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuntbag
Hur kan vi tjäna på det, när det är bevisat att vi har den sämsta integrationspolitiken i EU och när arbetslösheten bland utom europeisk grupper är extremt hög. Hur går vi med vinst när övriga EU går med förlust fast dom har lägre arbetslöshet än Sverige? Borde inte t.ex Malmö och andra kommuner som har tagit emot en stor andel invandrare vara städer som tjänar miljoner efter miljoner, isf? Och slippa behöva fråga efter ännu mer pengar från regeringen. På grund av att dom varken har plats eller pengar till att ta hand om invandrarna som kommer?

Läs rapporten.
Citera
Medlem
"Även i Sverige bidrar invandrarna mer till stat och kommun än de får tillbaka. Enligt OECD blir det ett plus för samhället på någon tusenlapp per år."

Ursäkta min lilla frustration här,

Men man kan driva ett land på +-0 men inte fan är det bra, eller visst om man vill stanna i utvecklingen. Men ingen vill driva ett företag som går +-0 hela tiden.

Alltså ett invandrarhushåll i snitt ger samhället i snitt + en tusenlapp per år?, Detta är vad jag betalar in i skatt på en halv vecka???????? Vad får jag för det? inte fan får jag någon fri tandvård, eller andra bidrag nej jag stödjer Sverige i en positiv utveckling det är därför jag betalar skatt.

Inte fan vill jag att Sverige ska ta in invandrare som arbetskraft om DE GENERERAR EN TUSENLAPP PER HUSHÅLL? Då är det väll ändå fan så mycket bättre med att ha Svenskar som arbetar ? Då risken för självmordsbombare sänks ner till nästan 0.1%

Jag kan verkligen inte förstå hur fan folk som driver detta landet eller folk som skriver och gör dessa undersökningar tänker och hur fan dom kan säga ja men va bra att dom gör så vi går +?

Helt jävla sjukt. Finner inte ord för vad jag ska skriva just nu är så förbannad återkommer senare.
Citera
Medlem
RobinNilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Du menar när invandrarna också ska börja gå i pension? Är det då vi ska tjäna våra pengar? Och hur har det i så fall gått för utomeuropeiska invandrare? Hur många är det som fått jobb överhuvudtaget? Nej, hela saken är bara en ren lögn. Om det det du säger vore sant då skulle de i-länderna slåss om dessa guldklimpar men så är bevisligen inte fallet - det medför en stor kostnad i slutändan vilket har visats otaliga gånger i olika studier. Att någon av politiska skäl försöker hävda motsatsen gör det inte sant.

Alltså, av undersökningen kan vi dra följande slutsatser för Sverige:

1. I det stora hela så har Sverige hittills gjort en ekonomisk vinst på invandring. Framtiden då? Det beror på om de offentliga utgifterna blir större än intäkterna från den ökande sysselsättningen av utrikesfödda. Det vi vet från undersökningen är att sysselsättningen ökar.

2. Undersökningen gör inte skillnad på ursprungsland. Därmed kan vi inte från den här undersökningen dra slutsatsen att te.x. gruppen somalier skulle leda till en ekonomisk vinst eller förlust eftersom att gruppen somalier inte finns isolerad i undersökningen.
Senast redigerad av RobinNilsen 2013-06-13 kl. 15:45.
Citera
2013-06-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
OECD har gjort en undersökning i 27 länder där man bland annat titta på Sverige.
Diskutera följande: Vad tycker ni om rapporten? Bör den ligga till grund för ökad invandring? Är den statistiskt korrekt?

Länk: http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillbaka/

http://www.oecd.org/els/mig/imo2013.htm

Jag tycker vi har en lagom invandring som vi har, det bästa är ju att det nu visar sig att invandringen ger oss plus i kassan och inte alls kostar miljarder per år som sverigedemokraterna hela tiden ljuger om.

Vi behöver alltså inte nödvändigtvis öka invandringen utan behåll den på den nivån vi har för vi behöver den. Det här borde ju sänka SD:s största argument mot invandringen
Citera
2013-06-13, 15:43
Medlem
Nymfhanes avatar
Ett gott råd till alla som pekar med hela handen här i tråden. När sådana här rapporter görs så mynnar ofta slutsatsen ut i något redan bestämt. Det är enkelt att tolka i princip vilken statistik för att stärka sin sak, genom att lyfta fram vissa delar, undvika att göra relevanta jämförelser, mörka vissa delar osv.

Dock så bygger dessa rapporter alltid på statistik, och den statistiken kan ni alla gå in och titta på och dra era egna slutsatser, som nästan alltid blir annorlunda än de "resultat" som go'vän DN och media publicerar.
Citera
2013-06-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456

Jag kan verkligen inte förstå hur fan folk som driver detta landet eller folk som skriver och gör dessa undersökningar tänker och hur fan dom kan säga ja men va bra att dom gör så vi går +?

Helt jävla sjukt. Finner inte ord för vad jag ska skriva just nu är så förbannad återkommer senare.

OECD driver inte det här landet.

Om du måste återkomma kan du väl göra det efter att du har gått en längre utbildning, eller efter att du har rest lite i världen, pratat med andra människor och kanske arbetat ideellt i någon hjälporganisation. Att skaffa barn kan också hjälpa så att du får lite perspektiv och inte bara tänker på dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in