Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-12, 18:22
  #1
Medlem
Bananapealers avatar
Fick ett par hörlurar i present för några dagar sedan, dock så har jag redan ett par precis likadana. Jag fick med kvittot och skulle idag gå och lämna tillbaka dem på Webhallen på Sveavägen men tjejen i kassan säger att för att kunna få tillbaka pengarna behöver jag ha med mig VISA-kortet hörlurarna betalades med från första början.

Får man göra så här? Jag har alltid trott att man brukar slänga med kvitton i presenter för att man ska kunna lämna tillbaka den eller byta men om man behöver kortet också är det ju liksom ingen vits med det. Så vad säger egentligen lagen?

Är tyvärr ingen hejare på att söka, försökte men hittade inget ämne som gav svar på min fråga.

MVH
Citera
2013-06-12, 18:28
  #2
Medlem
ihelps avatar
Ingen aning lagmässigt men jag har lämnat tillbaka saker som inte köpts med mitt egna kort och aldrig haft problem, mest har det varit i klädaffärer.
Citera
2013-06-12, 18:31
  #3
Medlem
Det har diskuterats innan här och kontentan blev att när det gäller öppet köp så kan butiken ställa vissa villkor för att den ska gälla (då öppet köp inte är lagstadgat).

Om man tänker efter lite så förstår man varför de har dessa bestämmelser.
Citera
2013-06-12, 18:31
  #4
Medlem
ProfessorCarlBildts avatar
Öppet köp och bytesrätt
Öppet köp och bytesrätt är frivilliga löften från säljaren. Om säljaren lämnat öppet köp har köparen
rätt att lämna tillbaka varan och få tillbaka pengarna utan att ge något skäl. Bytesrätt innebär att
köparen inom en bestämd tid kan lämna tillbaka en
vara och i stället få en annan vara eller ett tillgodokvitto. Tänk på att det tydligt ska framgå vad som
gäller. Till exempel
• att butiken använder öppet köp eller bytesrätt
• inom vilken tid varan måste lämnas tillbaka,
att kvitto ska visas upp och om varan ska vara
oanvänd
• vilka varor som inte omfattas av öppet köp
eller bytesrätt.
Skriv på kvittot hur länge öppet köp eller bytesrätt
gäller och gärna att kvittot ska uppvisas om varan
lämnas tillbaka.
Citera
2013-06-12, 18:32
  #5
Medlem
Bongomans avatar
På grund av att zi... förlåt, tjuvar, tar påsen med kvittot och sedan byter in varan mot kontanter har de flesta affärerna slutat med det. Du får pengarna tillbaks på kortet, inga undantag. Likaså som ett skydd mot kortstölder.
Citera
2013-06-12, 18:36
  #6
Medlem
Bananapealers avatar
Tack för alla snabba svar. Då fick man ju lite klarhet i saken. Får väl helt enkelt be dom som köpte hörlurana åt mig att åka och lämna tillbaks dom, även om det kanske känns lite kymigt.
Citera
2013-06-12, 18:37
  #7
Medlem
Här är ett utslag från ARN:

https://lagen.nu/arn/2007-3834

Citat:
Öppet köp är inte reglerat i lag. Innebörden i öppet köp är dock att köparen inte är bunden av köpet som sådant, utan kan frånträda det inom ramen för den tid som har avtalats. Parterna ska därmed lämna tillbaka vad var och en har fått och därmed återfå vad var och en har presterat. Det betalningsmedel som köparen har använt ska alltså lämnas tillbaka till köparen. I det nu aktuella fallet har köparen betalat med ett tillgodokvitto. Köparen har därför inte rätt att få tillbaka något annat än ett tillgodokvitto.
Citera
2013-06-12, 18:41
  #8
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det kan ju vara så att butikens system bara klarar av att betala tillbaka pengarna till det VISA-kort som varan betalades med från början. Dom gånger jag själv lämnat tillbaka något så har dom ju återbetalat pengarna direkt via VISA-kortet. Jag har aldrig fått kontanter.
Citera
2013-06-12, 19:55
  #9
Medlem
Det är tämligen vanligt att man enbart får tillbaka pengarna på det kreditkort som använts. Detta för att minska intresset av att använda ett stulet kreditkort och sedan lämna tillbaka varorna och få pengar.
Om du inte har kreditkortet så borde butiken kunnat erbjuda dig ett tillgodokvitto.
Citera
2013-06-12, 20:35
  #10
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapealer
Tack för alla snabba svar. Då fick man ju lite klarhet i saken. Får väl helt enkelt be dom som köpte hörlurana åt mig att åka och lämna tillbaks dom, även om det kanske känns lite kymigt.
Du kanske kan få ett tillgodokvitto eller byta dem mot något annat?
Citera
2013-06-13, 23:11
  #11
Medlem
sebnies avatar
Detta gäller oavsett anledning, oavsett om du häver köpet pga konsumentköplagen eller om du häver köpet pga öppet köp.

Du har alltså bara rätt till betalningsmedlet som du använde tillbaka. Detta är avtalsregler från kortbolagen till följd av kortbedrägerier. Det har tillochmed förekommit att kortbedragare medvetet väljer ut det exemplar av en vara som ser "sämst ut" (ex skadad förpackning) för att sedan kunna reklamera varan för att få loss kontanter ur ett bedraget kort.

Och då företagen enligt PCI DSS (gemensamt säkerhetsavtal för både mastercard och visa) inte får lagra kortnummer längre än vad som behövs för en transaktion, så lagrar företagen en hash av kortnumret, som verifieras när du stoppar in kortet i kortläsaren vid en återbetalning.
Det går alltså inte att sätta tillbaka pengarna på kortet utan att ha kortet med sig.

Tillgodokvitto är heller ingen självklarhet, det kan även vara förhäftade med villkor såsom att tillgodokvittot måste utnyttjas samma dag eller liknande (netonnet har det) etc.

Så kort sagt, du måste ha kortet med dig, thats it.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback