• 1
  • 2
2013-06-12, 00:26
Medlem
Mongopixels avatar
Jag har nu skrivit upp mitt prov och blivit godkänd, plus alla de praktiska delarna!

Jag har också ansökt för vapenlicens! Och mitt första vapen ska vara ett hagelgevär, antingen bock eller halvautomat, vad föredrar ni?!

Jag kommer spendera mycket tid på skjutbanan då jag tyckte att lerduve skytte var riktigt roligt, kanske blir en hobby i framtiden, verkligen inte omöjligt =)

Kan någon tipsa om ett dugligt vapen jag kan köpa? ev, kolla in lite närmare på. Ska nämligen kontakta provledaren så ska han försöka hjälpa mig också lite mer med hagelgeväret jag ska köpa.

Jag skippar salongsgevär, då jag känner att det är onödigt. (Kanske att man köper i framtiden) det som jag helst vill köpa nu är alltså ett hagelgevär, dels för att jag tycker att det är roligt att skjuta duvor.

En studsare kommer troligtvis inhandlas i framtiden. Men det får jag vänta med, på grund av att jag inte har någon direkt mark just nu. Har ingen i släkten som jagar eller inga polare överhuvudtaget, tog endast jägarexamen för att få kunskap kring djur och natur! Men jag tyckte att lerduve skytte var riktigt roligt=)
Citera
2013-06-12, 01:03
Medlem
acerblazerlols avatar
Citat:
Jag har också ansökt för vapenlicens!
Eh, va?
Sen tycker jag att min merkel side-by-side alltid fungerat fint för mig
Citera
2013-06-12, 01:44
Medlem
Mongopixels avatar
Ja, jag menar jag ska söka vapenlicens på det vapen jag ska köpa. Hehe.
Citera
2013-06-12, 03:01
Medlem
Påminner mig om när jag var inneboende hos en kille, han pratade alltid om vapen och att han skulle köpa. Kom hem en dag och såg en påse från XXL, tänkte inte mer på det utan gick på toa. När jag kom ut så tittade jag rakt in i loppet på hans nya hagel, givetvis hade han inte brutit det heller. Det var bara att gå på toa igen
Citera
2013-06-12, 06:23
Medlem
ekerilars avatar
Hur mycket pengar hade du tänkt dig att lägga på bössan?
Citera
2013-06-12, 07:39
Medlem
scoremaxs avatar
Det finns så många bra hagelbössor att välja på, så det är nästintill omöjligt att råda om en viss modell.
Vad som känns rätt för dig när du står där i butiken, och du blir ett med vapnet är det som bör avgöra i första hand tycker jag.

Det sagt:
Om du skall stå mycket på lerduvebanan, så snegla extra på en bock.
Till allt annat så skulle jag titta extra på en Amerikatillverkad halvautomat.
Finns mängder med tillbehör till dom. Så ditt vapen blir mer mångsidigt om du inte skall ha så många.
Förmågan att byta choker är väldigt viktig på ett sådant vapen tycker jag.
Att kunna gå från cylinder ända ut till sinnessjuka "turkey-tubes" gör vapnet väldigt mångsidigt, om du nu tänker göra varierande sysslor med det.

Halvautomat är bra.
Citera
2013-06-12, 07:53
Medlem
Draedons avatar
Första frågan är ändå: Vad får det kosta?
Citera
2013-06-12, 10:00
Medlem
Det viktigaste är ju ändå att den sitter bra, Bra anläggning etc. Klart det finns bra märken och sämre men sitter den inte riktigt blir det inte bra ändå.
Citera
2013-06-12, 13:44
Medlem
Turrluffs avatar
Ett vanligt fel många gör är att ha en oklar budget, se till att du vet exakt hur mycket du kan lägga på vapnet. Detta priset skall inte bara täcka kostnaden för vapnet utan även bensin och transportkostnader. Kan låta underligt men tänk såhär, du har en budget på 3000kr för en bössa men så åker du runt och runt för att hitta "en bra deal" där du får mycket gevär för pengarna, vad du kanske glömmer är att i jakten efter ett riktigt kap har du bränt 1000kr i bensin, så bössan du just köpt kostar egentligen 4000kr. Det är därför ofta värt att köpa så nära som möjligt.

För hagelgevär säger man att man alltid skall välja ett gevär som passar, problemet med första bössan är dock att man inte har övat upp anläggningarna så att de är lika, det är därför inte säkert att en bössa som kändes bra i butik kommer passa dig om ett år då du fått in en vana och dina anläggningar är jämnare.

Vet att du fråga om hagel men tänkte ändå ge ett råd om studsare som ingen gav mig. Köp geväret först, innan sikte osv, oftast har de begagnade gevären i butik redan sikten av god kvalité. Att köpa sikte innan du kollat på vapen kommer därför begränsa dig rätt mycket och kommer förmodligen inte vara lönsamt.
Citera
2013-06-12, 18:05
Medlem
Baikal MP-153 har jag satsat på. Inte den snyggaste eller exklusivaste bössan som finns men som "bruksbrakare" är den ypperlig. Gillar du inte halvautomat är marknaden rik på bockbössor också. Knata iväg till vapenhandlaren och känn dig igenom lagret.

Känslan och at kolven passar dig är mycket viktigare än märket. Det går att anpassa, men det kostar
Citera
2013-06-12, 18:41
Medlem
Turrluffs avatar
Glöm förresten alla tankar på en billig bössa dom inte passar och att ändra kolven, lägg pengarna på en bättre bössa som passar från början.
Citera
2013-06-12, 18:42
Medlem
MrFishers avatar
skippa halvauto:n och kör en pump istället, billigt i inköp och jävligt roligt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in