2013-06-12, 18:47
Medlem
Ryttmaestarens avatar
skulle jag köpa en bock i dagsläget skulle det nog vara en beretta silver pigeon, dyr men sen håller den en massa år
Citera
2013-06-12, 19:56
Medlem
Titta dig sjäv i speglen så ser du att ögonen sitter vågrätt i ansiktet Så svaret på din fråga är sida sida
Citera
2013-06-12, 20:15
Medlem
Xcango013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Påminner mig om när jag var inneboende hos en kille, han pratade alltid om vapen och att han skulle köpa. Kom hem en dag och såg en påse från XXL, tänkte inte mer på det utan gick på toa. När jag kom ut så tittade jag rakt in i loppet på hans nya hagel, givetvis hade han inte brutit det heller. Det var bara att gå på toa igen

Mynningen menar du väl?

Till TS, vet i fan vad du har för budget men försök att köpa en skapligt begagnad hagelbock. T.ex Browning, eller Beretta modell osv efter hur det passar!
Citera
2013-06-12, 20:26
Medlem
trattballes avatar
Skall du skjuta mycket lerduvor så tycker jag du skall skaffa en bock.
Halvautomater brukar till 70 % inte ladda om med nån ordning ,det kommer garanterat att vara många som säger jag har en halvautomat och den laddar om varje gång men jag har sett fakta på skjutbana.
Har hört att man inte får tävla med halvautomat och pump men är inte 100% säker(tävlar inte själv av princip).
Sida sida har jag inte skjutit duvor med så det kan jag uttala mig om.
Jag skjuter ca 7-8000 hagelskott om året på skjutbana (tycker det känns relevant om man skall råda någon i en sån fråga).
Jag tycker du skall åka till större vapen handel och klämma och känna när du hittar rätt bössa så känner du det ,den kommer att ligga rätt.
Skall du skjuta skeet eller trap så skulle jag prioritera choker ,ejektorer däremot kan man klara sig utan.
Själv skjuter jag med en valmet 412 med 512 pipset till hagel ,den kan du köpa till både dubbelstutsarpipor och kombipipset till.
Nackdelen med valmet är att den är lite tung och det är dubbla avtryckare iaf på min modell den finns med en med.
Citera
2013-06-12, 21:26
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattballe
Skall du skjuta mycket lerduvor så tycker jag du skall skaffa en bock.
Halvautomater brukar till 70 % inte ladda om med nån ordning ,det kommer garanterat att vara många som säger jag har en halvautomat och den laddar om varje gång men jag har sett fakta på skjutbana.
Har hört att man inte får tävla med halvautomat och pump men är inte 100% säker(tävlar inte själv av princip).
Sida sida har jag inte skjutit duvor med så det kan jag uttala mig om.
Jag skjuter ca 7-8000 hagelskott om året på skjutbana (tycker det känns relevant om man skall råda någon i en sån fråga).
Jag tycker du skall åka till större vapen handel och klämma och känna när du hittar rätt bössa så känner du det ,den kommer att ligga rätt.
Skall du skjuta skeet eller trap så skulle jag prioritera choker ,ejektorer däremot kan man klara sig utan.
Själv skjuter jag med en valmet 412 med 512 pipset till hagel ,den kan du köpa till både dubbelstutsarpipor och kombipipset till.
Nackdelen med valmet är att den är lite tung och det är dubbla avtryckare iaf på min modell den finns med en med.

Källa på det... Köper man en Classic halvautomat och matar den med 24g övningsammo så kommer det säkert skita sig, men ett kvalitétsvapen brukar sällan ha problem att ladda om.
Citera
2013-06-12, 22:00
Medlem
trattballes avatar
Källa verkligheten.
Frågar du vapentillverkaren så funkar deras bössor med allt.
Gå ut på en skjutbana och kolla på när dom skjuter dubblér så får du se.
Det har jag gjort.
Eller så skjuter 70 % av dom på skjutbanan med classic.
Och då menar jag inte att halvautomat är ett uselt vapen det funkar utmärkt till mycket.
Senast redigerad av trattballe 2013-06-12 kl. 22:03.
Citera
2013-06-13, 01:21
Medlem
ValStryparns avatar
Pietro Beretta mod 685 kal. 12 är vad som gäller för dig min son.

Ett mycket pålitligt vapen av hög klass har använt den mycket för lerduveskytte och dylikt.
Det är ju en bock och bockarna har jag upplevt mycket lättare vid lerduveskytte än O-O bössorna.

http://www.jaktsidan.se/ipb/uploads/...1338289191.jpg

Kom till den ljusa sidan
Citera
2013-06-13, 07:51
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattballe
Källa verkligheten.
Frågar du vapentillverkaren så funkar deras bössor med allt.
Gå ut på en skjutbana och kolla på när dom skjuter dubblér så får du se.
Det har jag gjort.
Eller så skjuter 70 % av dom på skjutbanan med classic.
Och då menar jag inte att halvautomat är ett uselt vapen det funkar utmärkt till mycket.

Med andra ord är det endast dina egna observationer. Vilket inte säger mycket. Jag har spenderat mycket tid på skjutbanan och delar inte din uppfattning. Ett kvalitétsvapen som sköts och rengörs som det ska laddar utan problem om 24g gång på gång på gång på gång. Ett skitigt vapen eller skräpvapen gör det inte.
Citera
2013-06-13, 13:47
Medlem
ekerilars avatar
Då jag fortfarande inte fått klart för mig hur mycket pengar TS. avsatt för sitt köp, får jag variera svaret beroende på prisklass:

<5000:- Begagnad Husqwarna 310 eller Merkel 8 eller motsvarande modell från Sauer&Son. Brno har tillverkat trevliga sidolåsare somm säljs billigt. Visserligen är dessa vapen sbs. men här får du mycket vapen för lite pengar. Om du absolut vill ha en bock i denna prisklass ska du satsa på en Baikal m327. Jag avråder bestämt från nya vapen som är så billiga.

5000-15000 Här har du möjlighet att få tag på en begagnad Beretta. En begagnad Mirouko kan man lätt få tag i. Dessa Browningkopior är fina att skjuta med och av god kvalitet.(Inte mycket sämre än orginalet).

15000-25000 Här ställer sig den eviga frågan: Beretta eller Browning. Känn på dem och ta det som känns bäst.

Mer än så skall du inte lägga på en förstabössa.
Citera
2013-06-13, 13:53
Medlem
Mongopixels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValStryparn
Pietro Beretta mod 685 kal. 12 är vad som gäller för dig min son.

Ett mycket pålitligt vapen av hög klass har använt den mycket för lerduveskytte och dylikt.
Det är ju en bock och bockarna har jag upplevt mycket lättare vid lerduveskytte än O-O bössorna.

http://www.jaktsidan.se/ipb/uploads/...1338289191.jpg

Kom till den ljusa sidan

Ser ut att vara den bössan jag skjöt upp provet med! Riktigt behaglig faktiskt.

Ni andra, tack så mycket. Jag ska kolla i en butik i stället, så jag för se vad som passar bäst.

Ni som vill ge mig mer info,

Budget 5-10k
Citera
2013-06-13, 14:37
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongopixel

Ni andra, tack så mycket. Jag ska kolla i en butik i stället, så jag för se vad som passar bäst.

Budget 5-10k

För de pengarna så skulle jag köpt en begagnad Beretta. Prova lite olika bössor och se hur de ligger. Längd och höjd på kolven kan man relativt enkelt justera om man vill eller skicka till en kolvmakare för en relativt billig slant.
Citera
2013-06-13, 14:46
Medlem
ValStryparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongopixel

Budget 5-10k

Du råkar inte vara från östra Norrbotten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in