• 1
  • 2
2013-06-11, 08:17
Medlem
Hej jag har extrem getingfobi och jag undrar vad ska jag göra för att inte irritera dom?
Getingarna flyger alltid till mig och ska vara nära mig hela tiden av någon anledning. Brukar inte använda parfym eller något liknande på sommaren som lockar dom.

1. Vad irriterar getingar... Jag har hört att dom blir irriterade av man viftar mot dom. Men om man viftar lugnt då kan dom inte bli irriterade?

2. Hur känns ett getingstick ungefär? Hört att det känns som en spruta på sjukhuset men det blir värre när de sprutar in sitt gift.

3. Hur kan man få bort getingfobi? Hur tänker ni när getingen flyger framför ansiktet på dig eller om den är vid magen eller något?

4. Får alla en svullnad efter ett stick eller finns det bara vissa människor som får det?
Citera
2013-06-11, 08:44
Medlem
Jag har också getingfobi typ.. Hatar verkligen dom.
Mardrömmen är väl att en geting flyger in i bilen när man har fönstret öppet...
Citera
2013-06-11, 08:45
Medlem
kaffemedsockeers avatar
1. Vifta inte. Antingen springer du iväg och skriker som en liten flicka (som jag gör) eller så laddar du ett slag som du vet kommer träffa den.

2. Det sticker till som fan. Typ en brännande känsla som pulserar.

3. För min del går den inte få bort. Har blivit stucken så många gånger att jag helt enkelt inte klarar av fler stick.

4. Skulle tro att varenda jävla en får en svullnad.

Är det bara jag som älskar dagen efter man fått ett getingstick? Det kliar så jävla underbart! Dock är vägen dit för smärtsam
Citera
2013-06-11, 08:49
Medlem
Rokushikis avatar
1. Vifta inte med händerna. Getingar blir sjukt irriterande av att man viftar. Sitt bara still och var lugn, de flyger iväg rätt fort. Annars, om du inte klarar det, kan du lugnt och försiktigt flytta dig ifrån getingen.

2. Tja, det sticker ju till. Man känner definitivt att man blivit stucken. Så ont gör det dock inte.

3. Är du allergisk? Isåfall så förstår jag om du har fobi då det faktiskt kan gå riktigt illa om du blir stucken.. Annars, tja, det är väl bara att utsätta sig. Tänk att getingar faktiskt skiter i dig, de vill dig inget illa (bara ta bullen du sitter och fikar på)

4. I stort sätt alla stick så får man svullnad efteråt (händer att getingen inte lyckas spruta in något gift, då slipper man det) så det blir lite svullet och ömt ett tag efter ett stick. Inget farligt om man inte får skitmånga stick/är allergisk.
Citera
2013-06-11, 08:55
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djzro

Den mardrömmen har besannats för min del. Prickade mig på halsen. Men den hann aldrig sticka. Låg omtumlad och surrade på golvet, jag hade sandaler på mig och ville fan inte ha något stick i hälen. In på bästa möjliga p-ficka, stanna bilen och planera en panikattack i lugn och ro.

Fast inget slår väl en släkting till mig. Satt och körde på motorväg i 140-170km/h. Geting surrade in, bakom glasögat. Mannen har svår fobi, men lyckades ändå avlägsna glasögonen med den stora getingen kvar på insidan av glaset, ut genom rutan där den bevingade AIK:aren flög sin kos.

Ska egentligen inte sabba min tur genom att nämna detta, för då slår de väl till i sommar. Men jag har inte blivit stucken av varken bi eller geting på 23 år, d.v.s. senast när jag var 12 år, vilket resulterade i mitt livs första riktiga allergiska reaktion, följt av tung rädsla för dessa jävla äckel. Låg och yrade i hög feber till följd av att ett jävla bi surrade in i min tenniströja och stack mig på bröstet, tappade gadden och landade innanför midjan där den låg och hade panik mot min hud. Sedan dess har jag även lite fobi för att ha instoppade plagg i brallan. Helst fritt hängande tröjor, tack.

TS, lycka till med din getingfobi. Men ett tips från mig: trots att du är rädd - ge fan i att noja. Avlägsna dig sakta. Så länge du rör dig sakta är det ingen fara med getingen. Då har du också mer koll på den. Släpp den inte med blicken så är du hundra på att den inte är på dig och kryper. På så sätt undviker du också panik.
Citera
2013-06-11, 09:16
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag blir inte hysterisk men flyger den nära mig får jag lite lätt panik. Det är inte manligt men getingar är vidriga. Dock är det skillnad på bin.

Getingar dras till koldioxid har jag hört.

Ett stick bränner till. Du kan ha en liten tub med Emla eller Xylocain för att lindra stickets klåda. Jag har fått lätt svullnad båda gånger jag blivit stucken. Första gången på undersidan av kindbenet när en skulle vifta bort en geting som flög vid mig. Andra gången fastnade den under glasögonen när jag cyklade och stack mig på undersidan av ögonlocket. Dock har ingen svullnat upp mer än ett par millimeter.

Radar kan fungera på enstaka om du är hemma.

KBT-terapi kan hjälpa.
Citera
2013-06-11, 09:40
Medlem
Vill helst inte ha ett stick i ansiktet!!! Det är det jag hatar! Ibland när jag står och röker då hör jag ett surrande bakom mig. Då går jag iväg snabbt som fan, stannar upp och hör det igen.
Citera
2013-06-11, 10:33
Medlem
dawthedudes avatar
Försök att vara lugn när dem är nära. Vifta inte om du inte behöver, men om du känner dig hotat så försök slå till dem med något så att dem får ont / ramlar / dör. Dem blir säkert irriterade om man håller på att vifta runt som en galning, men om du sätter dem på plats ordentligt så blir det säkert bra! Haha

Jag har själv getingfobi. Har aldrig blivit stucken, men min pappa är sjukt allergisk och höll på att dö en gång när han fick ett stick i halsen.

Såna allergier är genetiska har jag för mig, så eftersom jag inte blivit stucken än så vet jag inte om jag är allergisk eller inte.

Men en sådan fobi är sjukt svår att träna bort. När dem kommer från ingenstans och du viftar eller hoppar till så är det av reflex, och sånt är väldigt svårt att undankomma.
Citera
2013-06-11, 13:54
Medlem
Okej... Kan någon förklara på ett ungefär hur ett getingstick känns... Vill så gärna veta det. Funderar på att fånga en geting i ett glas, sätta glaset för handen och låta den sticka mig och se om det gör ont. Ifall det gör ont då vet jag hur det känns... Men om jag inte tycker att det är farligt då är min getingfobi borta.
Citera
2013-06-11, 14:00
Medlem
Ryttmaestarens avatar
Svårt att förklara hur det känns när dem sticker, det sticker till sen bränner det till, och man känner hur det pulserar ett tag,

När jag var ung och åkte moppe så "körde" jag på en geting, han krashlanda mot min panna sen föll den ner och stack mig på halsen, tror nog smällen av den mot pannan gjorde ondare än sticket. Började iaf köra med nedfällt visir efter det
Citera
2013-06-11, 17:20
Medlem
Kan man skrämma iväg dom på något sätt när dom är i närheten? Typ lägga en fis eller klappa med händerna?
Citera
2013-06-11, 18:12
Medlem
Necrofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angryencoder
Hej jag har extrem getingfobi och jag undrar vad ska jag göra för att inte irritera dom?
Getingarna flyger alltid till mig och ska vara nära mig hela tiden av någon anledning. Brukar inte använda parfym eller något liknande på sommaren som lockar dom.

1. Vad irriterar getingar... Jag har hört att dom blir irriterade av man viftar mot dom. Men om man viftar lugnt då kan dom inte bli irriterade?

2. Hur känns ett getingstick ungefär? Hört att det känns som en spruta på sjukhuset men det blir värre när de sprutar in sitt gift.

3. Hur kan man få bort getingfobi? Hur tänker ni när getingen flyger framför ansiktet på dig eller om den är vid magen eller något?

4. Får alla en svullnad efter ett stick eller finns det bara vissa människor som får det?

1. Jag brukar inte uppleva att getingar är irriterande innan man försöker mörda och misslyckas.

2. Det sticker till. Vi alla upplever likadan smärta på olika sätt.

3. Bästa sättet att bota en fobi är vad jag hört att seccussivt utsätta sig för fobin. När getingar blir för närgångna hämtar jag något att slå ihjäl dom med. Är man en riktigt karl gör man som min bror och slår ihjäl getingen mellan handflatorna.

4. Ja. Jag skulle tro att alla svullnar upp.

Citat:
Ursprungligen postat av djzro

Haha. Jag fick in en geting i bilen förut. Den tog vägen genom ett öppet fönster. Men det vara bara att stanna och slå ihjäl den.
Senast redigerad av Necrofili 2013-06-11 kl. 18:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in