• 1
  • 2
2013-06-08, 13:28
Medlem
Hej.

Jag var på sjukhuset och gjorde sömn-EEG för några veckor sedan. Var och träffade en neurolog i dag och fick bekräftat att jag har epilepsi (frånvaroattacker). Jag fick i alla fall utskrivet Ergenyl som jag ska börja ta. Nu till problemet..

Jag har haft körkort i ganska precis snart 2 år. Epilepsi har jag haft sedan 5-6 år tillbaka. Det har gått fint när jag kört bil trots "anfall" ibland. Men fick bekräftat i dag att jag alltså inte får köra bil på minst ett år. Dock frågade neurologen om han kunde lita på mig och INTE skicka in papper till Transportstyrelsen, vilket jag inte heller tror att han gjorde eftersom jag sa att jag inte skulle köra.. Men jag är totalt beroende av att köra bil både privat och i mitt jobb som jag nu har.

Nu till den den stora frågan; OM jag blir stoppad av Polisen, kommer dom kunna se att jag har Epilepsi OM det nu är så att han inte skickat in?

Gnällkärringar som inte har något svar på min fråga kan låta bli att skriva!
Citera
2013-06-08, 14:47
Moderator
v50s avatar
Nej det tror jag inte men det är inget jag kan garantera, sedan tänker jag leka moralkärring och säga att du inte skall köra bil så länge du får anfall frekvent det kan sluta med att både du och någon annan skadas eller dör.
Citera
2013-06-08, 15:01
Medlem
Det är väldigt oansvarigt av dig. Om JAG säger så så...
Och det är inget gnäll eller moralpredikan, har själv haft samma sak, 6 mån utan att få köra.
Orsakar du en olycka så kommer det riktigt surt efter så var verkligen säker!
Polisen är inte den stora faran här, det är ditt och andras liv.
Det är väl bättre att du finns kvar och tar färdtjänst?
Citera
2013-06-08, 15:16
Medlem
6 månader? Jag började äta medicinen i dag och efter ett år ska jag göra EEG igen och då får jag tillbaka körkortet för ca 2 tusen sa läkaren. Det spelar ingen roll om jag är anfallsfri i flera månader nu så måste jag ändå vänta ett år (för nått år sen var det 2 år).

Men i alla fall, läkaren ville väl inte skicka in för att jag skulle slippa behöva betala den summan om ca 1 år?
Citera
2013-06-08, 15:28
Medlem
Gaspars avatar
När jag fick Ep så rök körkortet i tre (3) år innan jag fick tillbaka det efter att ha varit anfallsfri. Sedan fick jag testa mig varje år i sex (6) år innan jag slapp undersökningarna. Jag har fortfarande Ep men den är kontrollerad med hjälp av mediciner. Men jag kör iaf inte eftersom man aldrig vet vad som kan hända.
Citera
2013-06-08, 15:28
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rozakatt
6 månader? Jag började äta medicinen i dag och efter ett år ska jag göra EEG igen och då får jag tillbaka körkortet för ca 2 tusen sa läkaren. Det spelar ingen roll om jag är anfallsfri i flera månader nu så måste jag ändå vänta ett år (för nått år sen var det 2 år).

Men i alla fall, läkaren ville väl inte skicka in för att jag skulle slippa behöva betala den summan om ca 1 år?

Om inte läkaren meddelar transportstyrelsen så lär inget synas när polisen gör en kontroll men du ska inte köra om du har anfall regelbundet då du utsätter både dig själv och andra för fara.

Hur ofta har du anfall och hur yttrar det sig?
Citera
2013-06-08, 15:39
Medlem
Citat:

Det beror lite på vad det är för EP. Jag hade körkortet kvar hela tiden men jag gav ju mitt ord. Det enda jag körde var en fickparkering åt en bekant som inte kunde.
Ta upp färdtjänst om du behöver bilen, jag tyckte det var löjligt när jag fick det, det var ju för gamla med rullstol tänkte jag men så är det inte. Jag påpekade att det var väldigt dyrt att åka taxi flera ggr i månaden till sjukhuset och då jag har ett lite trasigt knä som kan "ge efter" så var det inte lämpligt att köra bil heller, och det var före EP anfallet. Nu är det flera år sen men jag är ju ändå glad att jag följde råden, tänk om jag fått ett anfall och kört in i en busshållplats eller så när jag var förbjuden att köra. Ajaj.
Citera
2013-06-08, 15:47
Medlem
GrumpyOldMans avatar
När ett körkort återkallas av medicinska skäl brukar det inte finnas någon spärrtid, utan det återkallandet gäller tills vidare. När läkare sedan skriver ett intyg om att det medicinska hindret inte längre finns kvar kan Transportstyrelsen utfärda ett nytt körkort.

Jag är lite osäker om du ev har prövotid kvar på ditt nuvarande körkort. Om du har prövotid kan det bli frågan om du inte måste ta om körkortet helt och hållet om kortet varit återkallat i mer än ett år. Dock brukar risk-utbildningarna gälla i fem år.

Din läkare var juste som inte anmälde detta till Transportstyrelsen, att ta om körkortet kostar betydligt mer än "ett par tusen".

Som ytterligare en moralkärring -> undvik allt vad bilkörning heter så länge det finns minsta risk för frånvaroattacker i kombination med epileptiska anfall, både för din egen och omgivningens skull.

Tillägg: Nej polisen kan inte se om du har något medicinskt skäl till att inte ha körkort, om det inte är anmält till Transportstyrelsen. Så det körkort du visar upp i en kontroll är fullt giltigt.
Senast redigerad av GrumpyOldMan 2013-06-08 kl. 15:51. Anledning: Tillägg
Citera
2013-06-08, 15:51
Medlem
Raventears avatar
Om det är så att han inte skickat in pappren så måste poliserna begära ut din journal för att se att du har epilepsi.
Det är inget man gör vid en vanlig nykterhetskontroll eller flygande besiktning.

Så nä. De kanske gräver om du är med i en allvarlig olycka, men annars så är det lugnt.
Citera
2013-06-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Om inte läkaren meddelar transportstyrelsen så lär inget synas när polisen gör en kontroll men du ska inte köra om du har anfall regelbundet då du utsätter både dig själv och andra för fara.

Hur ofta har du anfall och hur yttrar det sig?

Det är olika från dag till dag. Vissa dagar är det några gånger i en timme sen aldrig mer på hela dagen. Och andra dagar aldrig. Under bilkörning får jag det väldigt sällan. När jag väl får det är det några sekunder. Jag fortsätter att köra och bromsar och allt sånt som jag gör annars.
Citera
2013-06-08, 16:12
Moderator
v50s avatar
Citat:
Det är olika från dag till dag. Vissa dagar är det några gånger i en timme sen aldrig mer på hela dagen. Och andra dagar aldrig. Under bilkörning får jag det väldigt sällan. När jag väl får det är det några sekunder. Jag fortsätter att köra och bromsar och allt sånt som jag gör annars.

Du har med andra ord anfall flera gånger i veckan samt ibland många gånger om dagen då bör du inte köra bil alls även om du inte krampar, det räcker med någon sekunds ouppmärksamhet för att det skall smälla om du har otur och du har redan haft anfall när du kör om jag förstår dig rätt.

Ligg lågt med att köra tills du fått anfallen under kontroll det kan ta sin lilla tid då det inte är säkert att första medicinen du får prova fungerar utan då kan det bli aktuellt att byta eller komplettera med andra preparat.
Citera
2013-06-08, 17:36
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Hej.

Jag var på sjukhuset och gjorde sömn-EEG för några veckor sedan. Var och träffade en neurolog i dag och fick bekräftat att jag har epilepsi (frånvaroattacker). Jag fick i alla fall utskrivet Ergenyl som jag ska börja ta. Nu till problemet..

Jag har haft körkort i ganska precis snart 2 år. Epilepsi har jag haft sedan 5-6 år tillbaka. Det har gått fint när jag kört bil trots "anfall" ibland. Men fick bekräftat i dag att jag alltså inte får köra bil på minst ett år. Dock frågade neurologen om han kunde lita på mig och INTE skicka in papper till Transportstyrelsen, vilket jag inte heller tror att han gjorde eftersom jag sa att jag inte skulle köra.. Men jag är totalt beroende av att köra bil både privat och i mitt jobb som jag nu har.

Nu till den den stora frågan; OM jag blir stoppad av Polisen, kommer dom kunna se att jag har Epilepsi OM det nu är så att han inte skickat in?

Gnällkärringar som inte har något svar på min fråga kan låta bli att skriva!

Kör du bil med diagnostiserad epilepsi utsätter du både dig själv och andra trafikanter för fara! Gör inte det och följ läkarens råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in