2013-06-08, 20:53
Medlem
Rompetrolls avatar
Gnällkärring javisst!

MEN tänk på din omtänksamma läkare som försökte göra ditt liv lite lättare! Det kommer fram om något händer.
Tänk om du kör på en familj med småbarn och dödar/skadar dom små? Oansvarigt!
Skada gärna dej själv! 1eller 2 sekunder kan förändra ditt och andras liv.
DET tycker en gnällkärring.
Citera
2013-06-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Gnällkärring javisst!

MEN tänk på din omtänksamma läkare som försökte göra ditt liv lite lättare! Det kommer fram om något händer.
Tänk om du kör på en familj med småbarn och dödar/skadar dom små? Oansvarigt!
Skada gärna dej själv! 1eller 2 sekunder kan förändra ditt och andras liv.
DET tycker en gnällkärring.

Tänk om jag skulle köra på dig? En gnällkärring mindre
Citera
2013-06-09, 17:35
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Om man har fått diagnosen epilepsi så är huvudregeln att man ska vara anfallsfri i ett år innan man får köra motorcykel, personbil eller traktor och tio år innan man får köra tung lastbil, buss och taxi.
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...i-och-korkort/

Citat:
Ursprungligen postat av rozakatt
Jag har haft körkort i ganska precis snart 2 år. Epilepsi har jag haft sedan 5-6 år tillbaka. Det har gått fint när jag kört bil trots "anfall" ibland. Men fick bekräftat i dag att jag alltså inte får köra bil på minst ett år. Dock frågade neurologen om han kunde lita på mig och INTE skicka in papper till Transportstyrelsen, vilket jag inte heller tror att han gjorde eftersom jag sa att jag inte skulle köra.. Men jag är totalt beroende av att köra bil både privat och i mitt jobb som jag nu har.
Alltså kunde neurologen inte lita på dig... Förhoppningsvis har Transportstyrelsen kontaktats.
Citat:
Tänk om jag skulle köra på dig? En gnällkärring mindre
Och om du kör ihjäl dig själv?
Citera
2013-06-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...unktionshinder

Alltså kunde neurologen inte lita på dig... Förhoppningsvis har Transportstyrelsen kontaktats.

Och om du kör ihjäl dig själv?[/quote]

Inte lita på mig? Det var ju det han fråga om han kunde, han sa ju inte att han skulle skicka in det om han kunde. Vart fick du ifrån att han inte litade på mig? Det är inte han som satt upp regeln om att man ska vara anfallsfri ett år.
Citera
2013-06-09, 20:13
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal

Och om du kör ihjäl dig själv?
En idiot mindre!
Citera
2013-06-12, 20:18
Medlem
OM neurologen nu skickat in, och vi säger att jag skulle bli stoppad i en rutinkontroll. Vad händer då om dom ser att jag har epilepsi? Tar dom bara körkortet och jag får fortsätta vänta, eller kommer jag behöva ta om hela bara för att jag körde ändå?

Seriösa svar uppskattas. Ni som skriver idiot osv kan lika gärna lägga ner tiden på annat då det inte spelar nån roll.
Citera
2013-06-12, 20:32
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
OM neurologen nu skickat in, och vi säger att jag skulle bli stoppad i en rutinkontroll. Vad händer då om dom ser att jag har epilepsi? Tar dom bara körkortet och jag får fortsätta vänta, eller kommer jag behöva ta om hela bara för att jag körde ändå?

Seriösa svar uppskattas. Ni som skriver idiot osv kan lika gärna lägga ner tiden på annat då det inte spelar nån roll.

Jag tror att de tar din körkort och du måste ta om den när du är fri från epileptiska anfall i två år.
(Någon annan mer kunnig inom detta får gärna komplettera)
Citera
2013-06-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Jag tror att de tar din körkort och du måste ta om den när du är fri från epileptiska anfall i två år.
(Någon annan mer kunnig inom detta får gärna komplettera)

Vet att det var 2 år förut, nu är det 1 år som gäller.
Citera
2013-06-12, 22:16
Medlem
Aspings avatar
Citat:

Du har placerat tråden i fel forum och får därför fel svar. Märkligt att moderatorn inte har flyttat på tråden.

Vill du ha svar på din körkortsfråga är det naturligtvis lämpligast att placera den under Fordon, bostad & familj/Trafik och körkortsfrågor. Genom att tråden nu befinner sig under Medicin och hälsa får du bara medicinska svar.

Sedan lite om mitt intresse för tråden. För 1,5 år sedan sa en läkare åt mig att låta bli bilkörning under tiden min sjukdom utreddes. Sedan drog en jätteutredning igång med mängder av magnetkamerabilder av huvudet, besök hos neurologen m m. Någon säker diagnos har aldrig kunnat bestämmas. Mina märkliga anfall, som jag inte vill beskriva här för att inte outa mig, har fortsatt.

Men, och det är här mitt intresse för tråden kommer in, läkaren har aldrig mer sagt något om bilkörning till mig, och jag vågar inte fråga utan har fortsatt köra bil. Till saken hör att nämnde läkare är något av det virrigaste jag mött. Han är som den tankspridde professorn, och kommer antagligen inte ihåg vad han sagt till mig om bilkörning. Han är så virrig att han säkert skulle kunna skicka information om min sjukdom till Transportstyrelsen och glömma informera mig.

Vi får väl se om det kommer fram någon användbar information här.
Citera
2013-06-12, 22:55
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:

Om neurologen har skickat in ett medicinskt ifrågasättande av ditt körkortsinnehav så kommer Transportstyrelsen att 1) kräva att du skickar tillbaka körkortet och 2) att omgående ogiltigförklara det aktuella körkortet.

Polisen ser aldrig skälet till varför körkortet är återkallat ( mer än möjligen "på medicinsk grund"), men de ser direkt att det saknar giltighet, så det blir omhändertaget direkt på plats.

Har du prövotid kvar på ditt körkort får du troligen ta om allting, när du väl får ett lämplighetsintyg igen. Och de beror på när läkarna anser att det är medicinskt OK att du kör bil. Körkort är ju ingen social rättighet, utan ett bevis på att innehavaren har kompetens och inga medicinska hinder att framföra ett fordon.
Citera
2013-06-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Om neurologen har skickat in ett medicinskt ifrågasättande av ditt körkortsinnehav så kommer Transportstyrelsen att 1) kräva att du skickar tillbaka körkortet och 2) att omgående ogiltigförklara det aktuella körkortet.

Polisen ser aldrig skälet till varför körkortet är återkallat ( mer än möjligen "på medicinsk grund"), men de ser direkt att det saknar giltighet, så det blir omhändertaget direkt på plats.

Har du prövotid kvar på ditt körkort får du troligen ta om allting, när du väl får ett lämplighetsintyg igen. Och de beror på när läkarna anser att det är medicinskt OK att du kör bil. Körkort är ju ingen social rättighet, utan ett bevis på att innehavaren har kompetens och inga medicinska hinder att framföra ett fordon.

Min prövotid går ut runt den 20e denna månad. Det är bara en gissning att det är som du säger eller är det så?
Citera
2013-06-13, 19:37
Medlem
Hej jag har inte stenkoll på lagen men tänk så här.
Du har fått körförbud INNAN prövotiden gått ut.
Om man förlorar sitt körkort innan prövotiden tar slut måste man (betala och) ta om körkortet.
Om du blir påkommen med att köra olovligt kommer du att förlora körkortet och eftersom att "brottet" började redan innan prövotiden tog slut borde du rent logiskt vara tvungen att ta om körkortet men som sagt det är bara min teori.

Det faktum att du medvetet väljer att riskera ditt och andra människors liv är ju en annan historia- på engelska finns uttrycket vehicular homicide, du kan ju begrunda användat av ordet mord i termen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in