Citat:
Ursprungligen postat av
Loser Gone Wild
Det är exakt det jag brukar varna för, tyvärr ofta för döva öron: Nej, nästan ingen kanske är intresserad av dig nu, men vem vet vad som händer i framtiden? Lagrad information om dig kan i klump användas för ett utstuderat karaktärsmord eller psykologiska attacker, även om den verkar helt alldaglig och oskyldig vid en första anblick.
Ja Snowden kunde säkert ha resonerat likadant för 15 år sedan: "vad spelar det för roll om NSA avlyssnar mig nu, jag har inget att dölja". Föga anade han att han skulle bli en visselblåsare som NSA har anledning att göra ett karaktärsmord av.
Och även om just inte du ens i framtiden kommer att bli intressant för NSA så blir du kanske intressant för någon som arbeterar där på ett personligt plan. Som mig t.ex. som kan se allt som alla kunder på den banken jag arbetar för gör. Allt från vilka IP-adresser du använder till exakt vad du gör. På det sättet skulle jag kunna spåra upp mitt ex även om hon skulle ha skyddad adress.
Nu har jag som sagt ändå så mycket mindre info än vad FRA eller NSA har tillgång till och jag är dessutom en ordentlig person som aldrig gjort några koller som jag inte har yrkesmässig anledning till att göra. Men tänk dig en exmake som misshandlat sin fru som flytt ifrån honom och skaffat skyddad adress, det hjälper inte ett smack då.
Tänk er också alla potentiella visselblåsare som väljer att avstå från att publicera allvarliga övergrepp från myndigheter pga av att denne vet att det finns saker längre bak i historien som kan användas mot personen i ett karaktärsmord. Då stoppas dessa visserlblåsare som är så viktiga och nyttiga för samhället.
Eller det värsta scenariot, att en politiker i Hitlers kaliber har en person som Snowden i sitt ledband och kan utnyttja det för att tillintesgöra sina politiska motståndare och till slut störta demokratin.