2013-07-19, 23:49
Medlem
Finns det någon guide för de jag tänkte på.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, du kan göra en rad alltmer detaljerade inställningar på Facebook. På så sätt kan du reglera vad olika användare får se om dig. Men det påverkar inte vad Facebook själva har tillgång till som rådata och vad som det påstås att NSA har tillgång till!
Citera
2013-07-19, 23:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Varför ska vi acceptera bevakning? Får jag bevaka dig? Vad gör statens bevakning mer legitim? Staten består av människor som råkar ha för mycket makt. Jag har mindre makt än dem, så logiskt sett så är det mindre farligt om jag bevakar dig jämfört med staten.

Det är många som inte förstår detta självklara. Själv jobbar jag på en bank och kan se allt som alla kunder gör, inklusive min ex som jag trycker rätt illa om. Men jag är snäll och följer reglerna, kommer inte att utnyttja mina möjligheter mot henne. Dessutom har jag en mycket mer begränsad information om vad hon gör än vad NSA eller FRA har.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-07-19 kl. 23:56.
Citera
2013-07-20, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Håller med, paranoian har svämmat över alla gränser. NSA skiter fullständigt vad svenne-banan eller joe and jane gör på ansiktsboken eller Skype.
Det är faktiskt uppenbart att du har fel. De offrar resurser på att fånga upp information om även svenne-banan mfl. Om sagda personer skriver något som fångas av deras sökbegrepp kommer de att titta närmare, oavsett vem personen är eller intentioner. Att de inte borde ha nytta av informationen eller intresse av personen spelar ingen roll. På samma sätt som KGB och Stasi inte heller borde haft någon nytta av samma typ av träffar. Behöver vi tala om för dig varför KGBs och Stasis verksamhet ställde till problem även för laglydiga medborgare?

http://falkvinge.net/2013/07/05/stasi-vs-the-u-s-nsa-back-to-back-whos-worse-and-by-how-much/
Citera
2013-07-20, 09:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Förutsättningarna finns nu att spara allt om alla för alltid. Även om de inte är intresserade av dig nu kanske de kommer att vara det om 30 år och då kan de plocka fram allt du gjort sagt och alla du träffat under hela som livstid för att misstänkliggöra dig.

De sitter säkert nu och granskar allt de har om Snowden för att kunna sänka förtroendet för honom för att flytta fokus från skandalen till till honom..
Citera
2013-07-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Förutsättningarna finns nu att spara allt om alla för alltid. Även om de inte är intresserade av dig nu kanske de kommer att vara det om 30 år och då kan de plocka fram allt du gjort sagt och alla du träffat under hela som livstid för att misstänkliggöra dig.

De sitter säkert nu och granskar allt de har om Snowden för att kunna sänka förtroendet för honom för att flytta fokus från skandalen till till honom..

Det är exakt det jag brukar varna för, tyvärr ofta för döva öron: Nej, nästan ingen kanske är intresserad av dig nu, men vem vet vad som händer i framtiden? Lagrad information om dig kan i klump användas för ett utstuderat karaktärsmord eller psykologiska attacker, även om den verkar helt alldaglig och oskyldig vid en första anblick.
Citera
2013-07-20, 11:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Det är exakt det jag brukar varna för, tyvärr ofta för döva öron: Nej, nästan ingen kanske är intresserad av dig nu, men vem vet vad som händer i framtiden? Lagrad information om dig kan i klump användas för ett utstuderat karaktärsmord eller psykologiska attacker, även om den verkar helt alldaglig och oskyldig vid en första anblick.

Ja Snowden kunde säkert ha resonerat likadant för 15 år sedan: "vad spelar det för roll om NSA avlyssnar mig nu, jag har inget att dölja". Föga anade han att han skulle bli en visselblåsare som NSA har anledning att göra ett karaktärsmord av.

Och även om just inte du ens i framtiden kommer att bli intressant för NSA så blir du kanske intressant för någon som arbeterar där på ett personligt plan. Som mig t.ex. som kan se allt som alla kunder på den banken jag arbetar för gör. Allt från vilka IP-adresser du använder till exakt vad du gör. På det sättet skulle jag kunna spåra upp mitt ex även om hon skulle ha skyddad adress.

Nu har jag som sagt ändå så mycket mindre info än vad FRA eller NSA har tillgång till och jag är dessutom en ordentlig person som aldrig gjort några koller som jag inte har yrkesmässig anledning till att göra. Men tänk dig en exmake som misshandlat sin fru som flytt ifrån honom och skaffat skyddad adress, det hjälper inte ett smack då.

Tänk er också alla potentiella visselblåsare som väljer att avstå från att publicera allvarliga övergrepp från myndigheter pga av att denne vet att det finns saker längre bak i historien som kan användas mot personen i ett karaktärsmord. Då stoppas dessa visserlblåsare som är så viktiga och nyttiga för samhället.

Eller det värsta scenariot, att en politiker i Hitlers kaliber har en person som Snowden i sitt ledband och kan utnyttja det för att tillintesgöra sina politiska motståndare och till slut störta demokratin.
Citera
2013-07-20, 14:23
Medlem
Pendeks avatar
www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/features/inside-google-hq-what-does-the-future-hold-for-the-company-whose-visionary-plans-include-implanting- a-chip-in-our-brains-8714487.html
Citat:
Soon Google hopes to have the ubiquitous presence of a personal assistant that never stops working, capable of conversing naturally in any language. Ultimately, as Page and co-founder Sergey Brin have asserted, the goal is to insert a chip inside your head for the most effortless search engine imaginable.

Woho! Ingen nyhet dock.
Citera
2013-07-20, 17:21
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Håller med, paranoian har svämmat över alla gränser. NSA skiter fullständigt vad svenne-banan eller joe and jane gör på ansiktsboken eller Skype.
I ett digitalt samhälle får vi tyvärr acceptera en viss beteendeövervakning, det finns gott om terroristgrupper, grovt kriminella och allsköns slödder som gör saker via internet som de inte ska göra.

För övrigt håller jag med Nobelpristagaren Mario Vargas Llosa i hans utmärkta krönika över Snowdens märkliga beteende:

http://www.svd.se/kultur/snowden-ar-ingen-frihetshjalte_8355790.svd
Om det är paranoia, varför kan Snowden bevisa att övervakning sker, varför gör USA så mycket för att fånga Snowden, varför satsas miljarder på denna övervakning? Naturligtvis därför att denna aktivitet ger en oteolig politisk och strategisk makt!
Citera
2013-07-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ja Snowden kunde säkert ha resonerat likadant för 15 år sedan: "vad spelar det för roll om NSA avlyssnar mig nu, jag har inget att dölja". Föga anade han att han skulle bli en visselblåsare som NSA har anledning att göra ett karaktärsmord av.

Och även om just inte du ens i framtiden kommer att bli intressant för NSA så blir du kanske intressant för någon som arbeterar där på ett personligt plan. Som mig t.ex. som kan se allt som alla kunder på den banken jag arbetar för gör. Allt från vilka IP-adresser du använder till exakt vad du gör. På det sättet skulle jag kunna spåra upp mitt ex även om hon skulle ha skyddad adress.

Nu har jag som sagt ändå så mycket mindre info än vad FRA eller NSA har tillgång till och jag är dessutom en ordentlig person som aldrig gjort några koller som jag inte har yrkesmässig anledning till att göra. Men tänk dig en exmake som misshandlat sin fru som flytt ifrån honom och skaffat skyddad adress, det hjälper inte ett smack då.

Tänk er också alla potentiella visselblåsare som väljer att avstå från att publicera allvarliga övergrepp från myndigheter pga av att denne vet att det finns saker längre bak i historien som kan användas mot personen i ett karaktärsmord. Då stoppas dessa visserlblåsare som är så viktiga och nyttiga för samhället.

Eller det värsta scenariot, att en politiker i Hitlers kaliber har en person som Snowden i sitt ledband och kan utnyttja det för att tillintesgöra sina politiska motståndare och till slut störta demokratin.

Citat:

Detta är kanske något av det viktigaste och mest insiktsfulla som kommit upp i tråden.

Dock saknar majoriteten av människor förmågan till abstrakt tänkande och kommer därför aldrig förstå problematiken.

Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Om det är paranoia, varför kan Snowden bevisa att övervakning sker, varför gör USA så mycket för att fånga Snowden, varför satsas miljarder på denna övervakning? Naturligtvis därför att denna aktivitet ger en oteolig politisk och strategisk makt!

...och så lite för att stoppa övertrampet på internationell rätt, tex. artikel 12 FN's deklaration om mänskliga rättigheter.
"Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp."

Som DetVarTypisktJu säger är det att på sikt öka politisk och strategisk makt och då är alla medel tillåtna. Den enskilde individen blir mindre och mindre fri för varje år som går. Till slut är vi bara förbrukningsvaror i ett stort maskineri, något som tidigare generationer har kämpat hårt för att slippa. Nu går vi dit frivilligt.
Citera
2013-07-21, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Här är ett bra exempel på hur man kan missbruka det:

http://m.guardian.co.uk/commentisfree/2013/feb/13/italy-cia-rendition-abu-omar
This prosecution was possible in the first instance only because a single Italian magistrate, Armando Spataro, insisted on pursuing it despite all sorts of attacks against him. This 2009 Der Spiegel article reports that, as a result of his pursuit of the case, "his communications were monitored, the Italian intelligence service placed him under observation and there were even investigations into whether he had betrayed state secrets. The government tried again and again to silence him." But the magistrates ignored those repressive efforts, eventually even seizing Lady's retirement villa in Italy to cover court costs.
Citera
2013-07-21, 02:28
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
Här är ett bra exempel på hur man kan missbruka det:

Spoiler:
Third, what allowed this accountability in Italy is exactly what the US so tragically lacks: a brave and independent judiciary willing to perform its core ostensible function of applying the law equally to everyone, including those who wield the greatest power. Indeed, a 2005 US diplomatic cable complained that "Italian magistrates [prosecutors] are fiercely independent and are not answerable to any government authority/entity, including the Minister of Justice" and that "consequently, it is nearly impossible to prevent them from undertaking action in Italy that they wish to carry out."

This prosecution was possible in the first instance only because a single Italian magistrate, Armando Spataro, insisted on pursuing it despite all sorts of attacks against him. reports that, as a result of his pursuit of the case, "his communications were monitored, the Italian intelligence service placed him under observation and there were even investigations into whether he had betrayed state secrets. The government tried again and again to silence him." But the magistrates ignored those repressive efforts, eventually even seizing Lady's retirement villa in Italy to cover court costs.
Spoiler:
Numerous cables show Italian officials, especially Berlusconi himself, attacking the Italian magistrates and assuring the US that Italian courts would eventually stop them. One 2005 US cable celebrates that Minister of Justice Roberto Castelli "took the unusual step of publicly criticizing a member of Italy's highly independent magistracy" over this case, specifically that he "called Armando Spataro a "militant'. meaning a communist" (ironically, Spataro previously "faced accusations of right-wing bias when he led prosecutions of the Red Brigade terrorist organization in the late 1970's and 1980's".) That public denunciation of the magistrate happened, recounted the US cable, after he "presented Castelli with requests for the provisional arrest in contemplation of extradition for 22 Americans involved in the alleged rendition of Egyptian Imam Abu Omar from Milan."

Hur kan detta ens få hända?
Citera
2013-07-21, 14:32
Medlem
Nytt avslöjande:

'Prolific Partner': German Intelligence Used NSA Spy Program

Angela Merkel and her ministers claim they first learned about the US government's comprehensive spying programs from press reports. But SPIEGEL has learned that German intelligence services themselves use one of the NSA's most valuable tools.

http://www.spiegel.de/international/germany/german-intelligence-agencies-used-nsa-spying-program-a-912173.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in