2013-07-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Ser fortfarande inget problem med detta, och då använder jag själv flera av de där tjänsterna. Tror knappast att mina semesterbilder på Facebook eller statusuppdateringar om vad man käkat till middag intresserar NSA nämnvärt.

Men visst, sysslar man med bombtillverkning och stödjer Al-Qaeda eller drogkartellerna i Mexiko kanske man har anledning att känna sig lite paranoid. Kan dock inte relatera till detta själv så det får stå för andra, kommer själv med gott samvete att fortsätta med Facebook, Google, Yahoo och allt vad det heter.

Hm, det handlar ju inte om ifall någon är skum eller inte det handlar ju om principer. Skulle jag kunna få knulla dig i röven när du inte använder den? Nej, just det, inte för att du dör av det - utan för att att du förmodligen tycker att jag inte har där att göra. Med all rätt -detsamma gäller vad NSA och USA's övervakning handlar om. De har inte med min eller din kommunikation att göra lika lite som att jag har med din röv att göra.
Senast redigerad av MenVadSaDuNu 2013-07-15 kl. 21:46.
Citera
2013-07-17, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Kanske kan vara något: http://librecad.org/cms/home/features.html ?

Tack för tipset. Ska kolla lite närmare på det.
Citera
2013-07-17, 01:23
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Tack för tipset. Ska kolla lite närmare på det.
Kanske kan du slänga ut Windows för gott?

EDIT: Finns en hel drös av fria CAD-program här: http://alternativeto.net/software/caduntu/?license=free
Citera
2013-07-17, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Kanske kan du slänga ut Windows för gott?

EDIT: Finns en hel drös av fria CAD-program här: http://alternativeto.net/software/caduntu/?license=free

Ja fy fan vad skönt det vore om man kunde få slippa Windows bajset en gång för alla.
Citera
2013-07-19, 17:40
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Ser fortfarande inget problem med detta, och då använder jag själv flera av de där tjänsterna. Tror knappast att mina semesterbilder på Facebook eller statusuppdateringar om vad man käkat till middag intresserar NSA nämnvärt.

Men visst, sysslar man med bombtillverkning och stödjer Al-Qaeda eller drogkartellerna i Mexiko kanske man har anledning att känna sig lite paranoid. Kan dock inte relatera till detta själv så det får stå för andra, kommer själv med gott samvete att fortsätta med Facebook, Google, Yahoo och allt vad det heter.

Håller med, paranoian har svämmat över alla gränser. NSA skiter fullständigt vad svenne-banan eller joe and jane gör på ansiktsboken eller Skype.
I ett digitalt samhälle får vi tyvärr acceptera en viss beteendeövervakning, det finns gott om terroristgrupper, grovt kriminella och allsköns slödder som gör saker via internet som de inte ska göra.

För övrigt håller jag med Nobelpristagaren Mario Vargas Llosa i hans utmärkta krönika över Snowdens märkliga beteende:

http://www.svd.se/kultur/snowden-ar-ingen-frihetshjalte_8355790.svd
Citera
2013-07-19, 22:16
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Håller med, paranoian har svämmat över alla gränser. NSA skiter fullständigt vad svenne-banan eller joe and jane gör på ansiktsboken eller Skype.
I ett digitalt samhälle får vi tyvärr acceptera en viss beteendeövervakning, det finns gott om terroristgrupper, grovt kriminella och allsköns slödder som gör saker via internet som de inte ska göra.

För övrigt håller jag med Nobelpristagaren Mario Vargas Llosa i hans utmärkta krönika över Snowdens märkliga beteende:

I stället för utmärkt skulle jag kalla den en katastrof. Den är bland annat full av självmotsägelser.

T ex:
1)
"Till skillnad från det som pågår i diktaturerna finns det i fria samhällen som Förenta staterna ett oberoende rättsväsen, en fri press, en folkvald kongress och oräkneliga organisationer för mänskliga rättigheter som kan avslöja sådana övertramp och försöka rätta till dem. Varför valde inte Edward Snowden den lagliga vägen istället för att i sin tur bryta mot lagen och göra sig till ett instrument för auktoritära och totalitära regimer som utnyttjar honom för att angripa ”imperialismen” och sliter sitt hår i namn av friheter och rättigheter som de själva inte drar sig för att trampa under fötterna? "

Det var ju just 'den lagliga vägen', i form av att använda sig av "en fri press" för att "avslöja sådana övertramp och försöka rätta till dem", som Snowden använde.

2)
"Sanningen är att herr Snowden inte har avslöjat någonting som inte redan var känt för alla normalbegåvade människor, även om få av oss hade kunna föreställa sig omfattningen av de här inspelningarna. "

Om få av oss ens hade kunnat föreställa oss omfattningen, sa var den ju knappast känd för "alla normalbegåvade människor".

3)
Mario erkänner plötsligt den fara som han använder resten av artikeln till att förneka och göra sig lustig över.
"Detta enastående framsteg [avancerad kommunikationsteknologi] har satt en mycket farlig leksak i händerna på underrättelsetjänsterna som inte bara är ett hot mot demokratins fiender utan också mot frihetens egen kultur och dess representativa institutioner. "

Mario har fått skit i logikkretsarna.
Citera
2013-07-19, 22:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Du har inte förstått farorna med massövervakning. Jag är inte rädd för att NSA ska få veta hemligheter om mig så länge det stannar där men alla organisationer läcker och kommer informationen i orätta händer kan det skada även mig som vanlig svensk hårt.
Citera
2013-07-19, 22:53
Medlem
Kan man dölja det man gillar och följer på facebook så bara jag ser de?

Hur gör man om det nu går?
Citera
2013-07-19, 23:13
Medlem
Pendeks avatar
Citat:

Varför ska vi acceptera bevakning? Får jag bevaka dig? Vad gör statens bevakning mer legitim? Staten består av människor som råkar ha för mycket makt. Jag har mindre makt än dem, så logiskt sett så är det mindre farligt om jag bevakar dig jämfört med staten.
Citera
2013-07-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cacke
Kan man dölja det man gillar och följer på facebook så bara jag ser de?

Hur gör man om det nu går?

Nej du kan inte dölja din information på Facebook och hur du använder Facebook för dom som driver Facebook. Dom har full kontroll och access till allt material som läggs ut där.
Citera
2013-07-19, 23:29
Medlem
Tänkte bara för mina vänner och dom som googlar mig eller söker efter mig på facebook...

Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Nej du kan inte dölja din information på Facebook och hur du använder Facebook för dom som driver Facebook. Dom har full kontroll och access till allt material som läggs ut där.
Citera
2013-07-19, 23:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cacke
Tänkte bara för mina vänner och dom som googlar mig eller söker efter mig på facebook...
Ja, du kan göra en rad alltmer detaljerade inställningar på Facebook. På så sätt kan du reglera vad olika användare får se om dig. Men det påverkar inte vad Facebook själva har tillgång till som rådata och vad som det påstås att NSA har tillgång till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in