2013-07-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
Det beror på både vad man menar med "fria alternativ" och "avlyssning", och för normalfallet du har en poäng.

Men, om man med fri menar det Richard M Stallman kallar Free Open Source (Software Libre) och med avlyssning menar frihet från bakdörrar är det, om programvaran har ordentlig spridning (= många granskande ögon) i stora drag rätt. Dels för att försök att peta in bakdörrar kommer att avslöjas. Men det viktigaste skälet är att sådan programvara har ingen person kontroll över, med resultat att det är poänglöst att försöka pressa programmets ägare att peta in avlyssning - med GNU GPL finns det typiskt inte ens en enskild ägare.

Du väljer att bara se en sida av myntet.
Citera
2013-07-14, 21:46
Medlem
Verkar som att kung Snowden kanske har mera uppgifter att bjuda på
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17131015.ab

vet dock inte om det stämmer med tanke på att det är aftonbladet som skriver det.
Senast redigerad av Rouko 2013-07-14 kl. 21:54.
Citera
2013-07-14, 22:16
Medlem
Racerbyces avatar
Ser fortfarande inget problem med detta, och då använder jag själv flera av de där tjänsterna. Tror knappast att mina semesterbilder på Facebook eller statusuppdateringar om vad man käkat till middag intresserar NSA nämnvärt.

Men visst, sysslar man med bombtillverkning och stödjer Al-Qaeda eller drogkartellerna i Mexiko kanske man har anledning att känna sig lite paranoid. Kan dock inte relatera till detta själv så det får stå för andra, kommer själv med gott samvete att fortsätta med Facebook, Google, Yahoo och allt vad det heter.
Citera
2013-07-14, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Ser fortfarande inget problem med detta, och då använder jag själv flera av de där tjänsterna. Tror knappast att mina semesterbilder på Facebook eller statusuppdateringar om vad man käkat till middag intresserar NSA nämnvärt.

Men visst, sysslar man med bombtillverkning och stödjer Al-Qaeda eller drogkartellerna i Mexiko kanske man har anledning att känna sig lite paranoid. Kan dock inte relatera till detta själv så det får stå för andra, kommer själv med gott samvete att fortsätta med Facebook, Google, Yahoo och allt vad det heter.
Se den här korta dokumentären jag länkade nyss för att se några färska exempel på när det gått fel väldigt nyligen:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VZxd8w11YSA

Sedan så tror jag att du glömmer att t.ex. NSA och MI5 även spionerat på andra länder, politiker under möten och förhandlingar och dylikt, va?

Jag antar att du vill ha det här för att du vill att brottslingar ska tas fast? Tänker du då på att det regimerna gör är rent kriminellt och bryter mot deras egna lagar, internationella lagar, god sed och folkets vilja?

Ingen regim ska heller motsätta sig folket vilja - någonsin. Det spelar ingen roll vad det handlar om. Det ska inte finnas på kartan.

Ska de bryta mot sina grundlagar ska ska de fanimej ha folkets tillåtelse först.

Edit:
Sedan så vill jag tillägga att många företag och myndigheter också övervakas. De kan alltså stjäla topphemliga företagshemligheter, lösenord och annat viktigt (som de anklagar t.ex. det minst lika vidriga Kina för att göra) - som i sin tur skadar din, min och landets ekonomi (och politik).

De grovt kriminella (såväl moraliskt som juridiskt) handlingar som nu kommit fram kan inte accepteras på någon nivå.
Senast redigerad av nummer10011 2013-07-14 kl. 22:33.
Citera
2013-07-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T
Du väljer att bara se en sida av myntet.
Beskriv den andra sidan av myntet om du tycker något saknas. Har jag missat något väsentligt?
Citera
2013-07-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Om man googlar "Why privacy matters" får man många träffar. Problematiken är svår att sammanfatta, men historien bekräftar att samhällen utan integritet helt enkelt inte fungerar bra.

Problemen med övervakning, elektronisk eller inte, är att den som övervakar kan se en del av dina handlingar, men inte helheten eller dina motiv för det. Det betyder att saker kan missuppfattas, och problemet kan omformuleras till "Rätten till sin egen historia". Detta leder till självcensur, säkerhetsavstånd, krympande takhöjd, minskat informationsutbyte, och ett samhälle med rädsla. Delvis är vi redan där.

Jan Freese hade en tydlig klarsyn i frågan, och detta citat sammanfattar problemet rätt bra:
"-Myndigheterna vänder sig inte direkt till medborgarna med sina frågor, utan låter sina datorer tala med varandra. Det är en farlig utveckling."

Utöver detta finns problemet att insamlat material är högintressant för de som vill missbruka det och kriminella, och därför inte borde samlas in överhuvudtaget. Det måste närmast betraktas som radioaktivt material.
Citera
2013-07-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
En annan sak som slagit mig är att om jag har en TC container på tex dropbox som jag låser upp utan att kopiera ner den lokalt så borde dom ju kunna fånga upplåsningen via trafiken över nätet och sedan offline med en kopia på min container låsa upp den själv.

Såvitt jag har förstått det, nej. Ingen "upplåsning" görs ju av filen. Allt som händer när du hamrar in ett truecryptlösen är att filen accessas med nyckeln och programmet kollar så att headern stämmer = lösenordet var rätt. Några okrypterade skrivningar eller kommunikation av lösenord görs aldrig till filsystemet.

Dock är det i praktiken opraktiskt att köra moln-truecrypt då filen redigeras och måste re-uploadas helt av syncmjukvaran vid den minsta skrivning. För att det där skulle vara praktiskt skulle programmet behöva stödja att containers splittades i en massa småfiler, ungefär som Apples "SparseBundle" format vilket time machine använder för backuper.
Citera
2013-07-14, 23:11
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Tack. Det känns för jävligt kan jag tala om för dig. Men jag kan tyvärr inte göra så mycket åt det. Eftersom CAD och det inte fungerar i Linux än tyvärr.
Kan du inte köra det virtuellt då? Måste du ha det installerat, helt utan några "spärrar"?
Citat:
Verkar som att kung Snowden kanske har mera uppgifter att bjuda på

vet dock inte om det stämmer med tanke på att det är aftonbladet som skriver det.
Haha! För jävla underbar alltså!
Citera
2013-07-15, 00:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Såvitt jag har förstått det, nej. Ingen "upplåsning" görs ju av filen. <klipp>

OK, tack. Jag har inte testat ens, är så enkelt att jag nog inte har nåt som är på pass hemligt förutom själva datorn. Den pga att den har sparade lösen (koder ock lite annat smått och gott i en textfil tex.) och mina bokmärken, surfhistorik, bilder och annat som jag gärna håller ifrån snokande i omgivningen. Därav är hela disken TCad.

Men skiter högaktningsfullt i ifall NSA kollar vilka sidor jag surfar på.
Citera
2013-07-15, 00:19
Medlem
Grundproblemet tycker jag är att när man bygger upp en it-infrastruktur där myndigheter kan ta del av all information, även krypterad sådan så kan även andra grupper göra det.

Så vi får nog tyvärr leva med identitetsstölder, tömda bankkonton, känslig information om våra sjukdomar etc som är allmänt tillgängliga, att pojkvän/flickvän med ett par klick tar reda på exakt vilka partners vi haft tidigare etc etc
Citera
2013-07-15, 16:13
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Tack. Det känns för jävligt kan jag tala om för dig. Men jag kan tyvärr inte göra så mycket åt det. Eftersom CAD och det inte fungerar i Linux än tyvärr.
Kanske kan vara något: http://librecad.org/cms/home/features.html ?
Citera
2013-07-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hur många av er kommer att byta till allt som står i denna länken, eller redan har gjort det?
https://prism-break.org
Jobbar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in